انواع پیکاپ برای گیتارهای الکترونیک

به طور کلی، سه دسته اصلی پیکاپ برای گیتارهای الکترونیک استفاده می شوند. البته گاهی کمپانی‌های مختلف با استفاده از تکنولوژی خود تغییراتی در این پیکاپ‌ها به وجود می‌آ‌ورند و رنگ‌های صوتی مختلفی را ارائه می‌کنند. در این نوشته خصوصیات این پیکاپ‌ها و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر را به اختصار برمی‌شمریم:

سینگل کویل (Single coil)

این نوع پیکاپ قدمتی حدودا 100 ساله دارد. این پیکاپ از یک سیم پیچ 8000 دور تشکیل شده است و تعدادی سیم رادمگنت یا میله‌های مغناطیسی (به تعداد سیم های گیتار) در بین آن قرار گرفته‌اند. پیکاپ‌های Single Coil رنگ صوتی شفاف‌تر و روشن‌تری ایجاد می کنند. اما به دلیل دور و سیم پیچ کمتر خود دیستروشن ضعیف‌تری دارند و برای افرادی که می‌خواهند در سبک‌های بلوز و کانتری کار کنند گزینه مناسبی به شمار می‌آیند.

پیکاپ سینگل کویل

P90

این پیکاپ ها دور سیم پیچ بیشتری دارند (10000 دور) و در آن‌ها به جای رادمگنت‌ها پیچ قرار داده شده است و خود مگنت‌ها را به شکل دوبل زیر سیم پیچ قرار داده‌اند. با توجه به تعداد دور سیم پیچ‌ها، پیکاپ‌های P90 در مقایسه با نوع اول، پیکاپ های قدرتمندتری هستند و ابعاد بزرگتری دارند. این پیکاپ‌ها برای سبک راک و بلوز مناسب‌ترند. البته برای هارد راک نه!

پیکاپ پی 90

هامباکر (Humbucker)

این نوع از پیکاپ ها تلفیقی از دو دسته قبل هستند. اگرچه سری‌های سینگل کویل و پی 90 صداهای خوبی داشتند اما مشکل هوم همچنان وجود داشت. سازندگان این دو پیکاپ را در کنار یکدیگر قرار دادند و دور سیم پیچ را به پنج هزار دور برای هر کدام تقسیم کردند. آن‌ها یک پلیت یک‌تکه مگنت در زیر این دو قرار دادند و توانستند از مقدار هوم ایجاد شونده بکاهند و دیستروشن واضح تری را به وجود بیاورند. به این ترتیب این پیکاپ ها برای سبک‌های هاردراک و متال گزینه‌های مناسبی هستند.

پیکاپ هامباکر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *