بهترین آهنگ‌سازان سبک کلاسیک

بهترین آهنگ‌سازان کلاسیک چه کسانی هستند؟ برای این پرسش پاسخ‌های متفاوتی وجود داشته باشد، زیرا نظرات متفاوت است و این امر تا حدی به سلیقه‌ی شخصی بستگی دارد. با این حال، برخی از آهنگ‌سازان اغلب به عنوان بزرگ‌ترین‌ها در تاریخ موسیقی کلاسیک در نظر گرفته می‌شوند.

آمادئوس موتسارت

موتسارت با آهنگ‌سازی و تعریف دوران کلاسیک، 41 سمفونی، کنسرتوهای متعدد، اپرای انقلابی ایتالیایی از جمله ازدواج فیگارو و فن توت کوزی و آثار مجلسی نوشت که امروزه به‌اندازه‌ی همان زمان مورد علاقه‌ی مخاطبان است.

موتسارت همیشه کار می‌کرد. او به خودش یاد داده بود که آهنگ‌ساز بهتری باشد و سعی می‌کرد چیزی بیش از یک سازنده‌ی موسیقی باشد. او فیلسوفی بود که زبانش موسیقی بود و معتقد بود جهان می‌تواند از طریق قدرت آن شفا یابد. او سعی کرد همه این کارها را به گونه‌ای انجام دهد که گوش ما را به‌عنوان ناب‌ترین چیزی که تا به حال تصور کرده‌ایم به درد بیاورد.

لودویگ وان بتهوون

نکته‌ای که درباره‌ی بتهوون وجود دارد فقط شاهکارها و آثار برجسته‌ی او در زمینه‌ی موسیقی نیست. ما بتهوون را دوست داریم زیرا او علی‌رغم زندگی سراسر مبارزه‌ی خویش، علی‌رغم ناشنوایی و تجربه‌ی عواطف ناگوار، هرگز از ایده‌آل‌گرایی خود برنگشت و ایمانش را از دست نداد.

بتهوون، یکی از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان کلاسیک دنیا، آهنگ‌ساز و همان‌قدر قهرمان است. او به‌تنهایی علیه جهان ایستاده است و تلاش می‌کند از طریق موسیقی خود این موضوع را بفهمد، بیان کند و آن را بستاید.
این پیکار عظیم را در کنار لطافت و عواطف شورانگیز تقریبا در همه‌ی آثار او می‌توان پیدا کرد. و حس از پا درآورنده‌ی موسیقی که مخاطب را به ورطه‌ی جدیدی می‌کشاند.

یوهان سباستین باخ

باخ آهنگساز قطعی سبک باروک است. با وجود باخ به دیگران نیاز ندارید. باخ در سال 1685 در آیزناخ آلمان به دنیا آمد، آهنگ‌ساز، ارگ‌نواز، نوازنده‌ی هارپسیکورد، ویولون و ویولونیست پرکار بود. آثار او از قطعه‌های سازی سولو تا قطعات عظیم مذهبی کرال را در بر می‌گیرد.

جوزف هایدن

هایدن در کنار موتسارت و بتهوون سه آهنگ‌ساز مکتب وین بودند. او فرزند یک سازنده‌ی فولاد بود و در نهایت پدر سمفونی نامیده شد.

او در گسترش موسیقی مجلسی و شیوه‌هایی مثل کوارتت زهی و تریو پیانو نقشی اساسی داشت. به طوری که او را پدر کوارتت زهی نیز نامیده‌اند.
هایدن بیشتر دوران حرفه ای خود را به عنوان نوازنده دربار برای خانواده ثروتمند استرهازی در قلعه استرهازا گذراند. این مسئله تا آخر عمرش او را ایزوله و از دیگر آهنگ‌سازان و گرایش‌های موسیقی جدا کرد. و این به گفته‌ی خودش او را مجبور کرد تا اصیل شود.

هایدن آهنگ‌ساز پرکاری بود. از او بیش از صد سمفونی، هشتاد کوارتت زهی، پنجاه سونات پیانو، تعدادی مس و… باقی مانده است.

واگنر

شما می‌توانید آهنگ‌سازان دیگر را بیشتر از واگنر دوست داشته باشید. اما نمی‌توانید منکر آن شوید که تخیل نامحدود او در موسیقی بیش از دیگر آهنگ‌سازان بود. او زبان را ورای همه‌ی محدودیت‌های قبل گسترش داد و یک نقش بیانی کاملا متفاوت و جدید برای ارکستر خلق کرد که در آن فرم‌ها و ساختارهای هارمونیکی که از گذشته وجود داشتند با یک تاکید مفرط، اعماق عجیب و رازآلودی از احساس و انگیزه را منتقل کنند.
ارکستر واگنر که همیشه درباره‌ی بیان و تجربیات کاراکترهای اپرایی او نظر می‌دهد، به طرز چشم‌گیری به ضمیر ناخودآگاه می‌پردازد. این موسیقی می‌تواند اختیار شما را به دست بگیرد. آن‌گونه که هیچ موسیقی دیگری نمی‌تواند. ضمنا، داستان‌های سرگرم‌کننده‌ای دارد.

برامس

برامس به دقت و توجه به جزئیات معروف بود. او زمان زیادی را صرف تکمیل آهنگ‌های خود کرد و اغلب نسخه‌های قبلی را کنار گذاشت یا اصلاح کرد. موسیقی او اغلب از نظر فکری برانگیزاننده بود و برای درک کامل به مطالعه‌ی دقیق نیاز داشت.

انتخاب برامس این بود که در فرم‌ها و اصطلاحاتی کار کند که یک نسل قبل به اوج خود رسیده بودند. به همین دلیل تصور می‌شد آثار او آکادمیک و کسل‌کننده است. حتی ممکن است شما تصوری عبوس و خشن از برامس داشته باشید. اما برامس جوان یک آدونیس رمانتیک پرشور بود که از عشق همسر مربی خود، رابرت شومان، در عذاب بود. برامس در سمفونی و کنسرتو وسیله‌ی ایده‌آلی پیدا کرد تا احترام و ارادت فکر خود در این فرم‌ها بیامیزد.

شوپن

مهم‌ترین آثار شوپن آثار پیانویی او هستند. این آثار شامل پرلودها، اتودها، نوکتورن ها، والس ها، مازورکاها و… هستند. این قطعه ها عموما کوتاه تر اما سرشار از هارمونی غنی و عواطف عمیق هستند. شوپن بخشی از عمر خود را در پاریس گذراند و بخشی از جامعه ی فکری و سرزنده هنری آن جا شد. بسیاری از آثار او در سالن های پاریس اجرا شدند. موسیقی شوپن همچنان مخاطبان را در سراسر جهان مجذوب خود می کند. ساخته‌های او از زیباترین و چالش‌برانگیزترین قطعات رپرتوار پیانو محسوب می‌شوند و در طول سال‌ها الهام بخش موسیقی‌دانان و آهنگسازان بی‌شماری بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *