تاثیر موسیقی بر نوزادان

تاثیر موسیقی بر ارتباط بهتر با نوزادان و رشد آن‌ها

همین حالا پلی لیست‌ خود را پخش کنید، وقت را تلف نکنید!

آشنا کردن کودک‌تان با آهنگ‌ها و ترانه‌های مختلف در سال اول زندگی‌شان، یکی از راحت‌ترین راه‌ها و مفرح‌ترین راه‌هایی است که از طریق آن شما می‌توانید با کودک‌تان ارتباط برقرار کنید. این کار می‌تواند راه را برای حضور موسیقی و یادگیری موسیقی در تمام عمر کودک شما، هموار کند. علاوه بر این، اینکه شما با کودک‌تان هنگام بازی کردن موسیقی هم گوش کنید، می‌تواند روحیه او را بهتر کند، مغزش را روشن کند و مهارت‌های زبانی‌اش را تقویت کند.

 دکتر دیان بالز استاد دانشگاه جورجیا در آتن می‌گوید: 

همه کودکان با توانش درک موسیقایی متولد می‌شوند و اغلب نسبت به شنیدن ترانه‌ها و آهنگ‌ها با اشتیاق واکنش نشان می‌دهند. 

شنوایی نوزادان از بدو تولد به سرعت پیشرفت می‌کند، به همین خاطر آن‌ها می‌توانند در سنین خیلی پایین با موسیقی ارتباط برقرار کنند. والدین با تشویق این انگیزه درونی کودکان به موسیقی، می‌توانند رابطه‌شان را با کودک‌شان قوی‌تر کنند، توانایی‌های زبانی او را تقویت کنند و دری به سوی لذتی فوق‌العاده را به روی او بازکنند.

تاثیر موسیقی بر نوزادان

دکتر دنیل لویتین نویسنده کتاب This Is Your Brain on Music در این باره می‌گوید: 

مغز کودک شما همان‌طور که برای یادگیری زبان دارای توانایی ذاتی است، برای یادگیری موسیقی هم توانایی ذاتی دارد.

این به این معنا است که همان‌طور که کودکان پیش از اینکه بتوانند شروع به صحبت کنند، سعی می‌کنند با تولید اصواتی خود را برای حرف زدن آماده کنند، در مورد موسیقی هم دوره‌ای وجود دارد که کودک سعی می‌کند به بدون اینکه توانایی تولید اصوات موسیقایی داشته باشد به تقلید موسیقی بپردازد. دکتر لویتین در ادامه می‌افزاید که در این دوره، احتمالا کودک شما تلاش می‌کند که آهنگ‌های کوتاهی را بسازد و تلاش می‌کند که گوش موسیقایی‌اش را پرورش بدهد و به شکل‌های مختلف درک خود از موسیقی را بروز دهد (مثلا رقص می‌تواند نمودی از توانایی کودک در درک ریتم و تمپوی آهنگ باشد). اینکه برای نوزادتان آواز بخوانید، موسیقی پخش کنید و با ریتم موسیقی آرام بر پشتش ریتم بگیرید یا با موسیقی او را قبل از خواب تکان بدهید، باعث می‌شود که مسیرهایی مربوط به پردازش و تولید صوت در مغز کودک شما، قوی‌تر شود و سریع‌تر توسعه یابد.

دکتر لورل تراینور مدیر انستیتو موسیقی و ذهن در همیلتون انتاریو می‌گوید:

بازی کردن با کودکان به همراهی موسیقی، راه ساده‌ای است که با آن می‌توانید روابط بهتری با آن‌ها داشته باشید.

تحقیقات انستیتو موسیقی و ذهن نشان می‌دهد که، حرکت کردن در اثر موسیقی به همراهی دیگران، می‌تواند باعث آزاد شدن هورمون اکسی توسین شود. از این هورمون گاهی با نام هورمون «عشق» یاد می‌شود. 

ممکن است با خودتان فکر کنید که چه موسیقی برای گوش دادن به همراهی نوزادان مناسب است، موسیقی کلاسیک، لالایی‌ها یا هر سبک موسیقی دیگر. اما بهتر است بگوییم که تقریبا تمام انواع موسیقی می‌توانند برای کودک جذاب باشند و توجه و علاقه او را جذب کنند. دکتر تراینور در این باره اضافه می‌کند: اگر شما موسیقی را پخش کنید که خودتان از شنیدن آن بیشترین لذت را می‌برید، آن وقت خواندن آن ترانه برای کودک‌تان نیز برای‌تان مفرح‌تر می‌شود. علاوه بر این تحقیقات او نشان می‌دهد که کودکانی که هنگام شنیدن موسیقی با ریتم آن حرکت می‌کنند، گرایش به خندیدن بیشتر هم دارند و راحت‌تر می‌شود آن‌ها را آرام کرد. هم‌چنین این کودکان تمایل بیشتری به کشف دنیای اطراف از خودشان نشان می‌دهند. 

اشعار به یاد ماندنی

وقتی که موسیقی بخشی از برنامه روزانه شما با کودک‌تان باشد، فرزند کوچک شما به احتمال زیاد زودتر زبان باز می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی کودکان با موسیقی درگیر می‌شوند، برای مثال با درام یا شیکر بازی می‌کنند، و همراه با موسیقی حرکت می‌کنند (حتی وقتی که والدین به آن‌ها کمک کنند)، رفتار تعاملی بیشتری از خود نشان می‌دهند تا کودکانی هنگام شنیدن موسیقی فعال نیستند. منظور از رفتارهای تعاملی رفتارهایی شبیه این است که کودک یک موز بردارد و با آن ادای تلفن زدن دربیاورد یا اینکه عروسکش را در آغوش بگیرد تا محبتش را نشان دهد. بروز چنین رفتارهایی در کودکان حدود یک ساله حاکی از رشد یافتگی احساس تعامل و ارتباط در او است. دکتر تراینور در این باره می‌گوید: 

هرچه کودک بیشتر احساساتش را از طریق ژست‌ها و حرکات بدن بروز بدهد، بیشتر برای شروع حرف زدن، آماده می‌شود. 

اشعار ترانه‌هایی که کودک گوش می‌دهد او را با واژه‌های جدیدتر و کلمات هم‌قافیه بیشتری آشنا می‌کند. تحقیقات دکتر بالز در این باره نشان می‌دهد که همراه کردن کلمات با موسیقی باعث می‌شود که مغز باسرعت بیشتری آن‌ها را فرابگیرد. تحقیقات مشابه دیگری نشان می‌دهند که ریتمیک بودن (اینکه بشود همراه با بیان کلمات مثلا دست زد) به بهبود مهارت خواندن در کودکان بزرگ‌سال‌تر کمک می‌کند. 

زمانی برای با هم بودن

راه‌های زیادی وجود دارد که شما بوسیله آن می‌توانید با کودک‌تان آواز بخوانید و حرکت کنید. شما می‌توانید ترانه‌های آشنا را هنگامی که کودک‌تان را در آغوش گرفته‌اید زمزمه کنید و بعد از چند بار خواندن آخر ترانه را نخوانید ولی با ضربه دست ریتم را نگه‌دارید تا کودک با همان صداهای غان و غون سعی کند ادامه ترانه را بخواند! دکتر فیرابند مدیر بخش تحقیقات موسیقی دانشگاه هارتفورد در این بار پیشنهاد می‌دهد که هنگام آواز خواندن برای کودک با کف پای او ریتم بگیرید و یا اینکه سعی کنید همراه با ترانه دست بزنید. او می‌افزاید:

این کار باعث می‌شود تا کودک بتواند بین آنچه می‌شوند و آنچه احساس می‌کند ارتباط برقرار کند.

ارتباط فعالانه با موسیقیِ باعث می‌شود تا آگاهی موسیقایی کودک در مسیری لذت‌بخش و همراه با حس بازی و سرگرمی به اجرا دربیاید.

منبع:
Parents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *