تاثیر موسیقی بر کیفیت زندگی

تاثیر موسیقی بر کیفیت زندگی

«موسیقی بر زندگی همه‌ی انسان‌ها به‌عنوان درمان‌گر تاثیر دارد. چه افرادی که موسیقی کار می‌کنند و چه افراد عادی.»

این سخن ویلهلم، روان‌درمان‌گر و استاد دانشکده‌ی موسیقی و تئاتر در دانشگاه ایالتی کلرادو است.

موسیقی را می‌توان یک عامل مهم و جدی در درمان اختلال‌ها و بیماری‌های روحی در نظر گرفت. نقش موسیقی به‌عنوان یک عامل پیشگیری از اختلال‌های ذهنی و درمان آن‌ها انکارشدنی نیست. در این نوشته راه‌کارهای ساده‌ای را برای استفاده از موسیقی به‌عنوان درمان‌گر در زندگی روزمره مرور می‌کنیم.

از موسیقی به شیوه‌ی استراتژیک استفاده کنید:
موسیقی‌درمان‌گران از موسیقی برای تغییر حالت خلق‌وخو استفاده می کنند:

تاثیر موسیقی بر خلق‌وخو
تاثیر موسیقی بر خلق‌وخوی انسان


«موسیقی نباید فقط نویز پس‌زمینه باشد، بلکه شما می‌توانید از آن برای کمک به انجام کاری که می‌خواهید استفاده کنید.»
ما می‌توانیم روز خود را با موسیقی آغاز کنیم. یعنی ابتدا از موسیقی متناسب با حال و هوای مطلوب خود شروع کنیم و به همان ترتیب در موقعیت‌های مختلف روزمره موسیقی متناسب را پخش کنیم.


اگر می‌خواهید خانه را تمیز کنید یا ورزش کنید، موسیقی شاد مورد علاقه‌تان را پخش کنید تا بدنتان به حرکت و فعالیت تشویق شود.
شب‌ها قبل از خواب و روزها هنگام استراحت می‌توانید از آن به صورت استراتژیک برای آرام کردن خود استفاده کنید.
گاهی برای حفظ کردن چیزها و به خاطر سپردن مطالب درسی مثل الفبا از موسیقی استفاده می‌کنیم. یک مثال ساده از این کاربرد موسیقی، حفظ کردن الفبا است که همه‌ی ما با هر زبان مادری، تجربه‌ی آن را داریم. همچنین هنگام یادگیری درس‌های سخت‌تر، موسیقی کلاسیک و آثاری مثل آثار موتسارت بازخورد مثبتی داشته‌اند.

موسیقی مورد علاقه‌ی افراد مختلف با هم متفاوت است. بنابراین آن‌چه برای دیگری تاثیرگذار است لزوما برای شما نیست. مهم این است که بدانید کدام یک از انواع موسیقی در شرایط مختلف بر روی خلق و خوی شما و کیفیت فعالیتی که می‌کنید تاثیر می‌گذارد.
جست‌وجوی موسیقی متناسب با خلق و خوی شما شهودی است. به گفته‌ی ویلهلم، (روان‌درمان‌گر مذکور در سطرهای بالا) توضیح داد که به همین دلیل است که کانال‌های رادیویی را عوض می‌کنیم تا آهنگ مناسب حال‌وهوا و لحظه‌ای که در آن هستیم را پیدا کنیم.

تحقیقات نشان می‌دهند که موسیقی و درواقع هارمونی و ملودی تقریباً همه‌ی ناحیه‌های مغز را فعال می کند. وقتی همه بخش‌های موسیقی را کنار هم می‌آورید، مغز ارتباطات جدیدی برقرار می‌کند. درواقع، شواهد بسیاری نشان می‌دهند که مغز موزیسین‌ها با مغز سایر افراد بسیار متفاوت است. وقتی مغز شما درگیر یادگیری یک ساز باشد، در عرض چند هفته تغییراتی در آن ایجاد می‌شود و فواید این یادگیری بر شما آشکار می‌شود.

تقریبا در تمام موقعیت‌ها هنگام گذران زندگی روزمره، موسیقی همراه خوب و مفید شما است. موسیقی می‌تواند در موقعیت‌های مختلف خلق‌وخو و رفتار انسان را به طرز مفیدی بهبود بخشد. شما می‌توانید یک فولدر از موسیقی‌های آرام امیدبخش انتخاب و هنگام صرف شام در خانه پخش کنید. این‌گونه خلق‌وخوی همه‌ی افراد خانواده را بهتر کرده‌اید. برای کسانی که نوزاد یا کودکی در خانه دارند، انتخاب موسیقی مناسب،‌ هنگام خواب یا بازی بسیار کمک‌کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *