جایزه پیانو باربد- «نخستین دوره جایزه پیانو باربد شیراز»

«جایزه‌ پیانو باربد» بستری است برای رقابت بین جوانان و نوجوانان نوازنده پیانو و هدف آن انگیزه‌بخشی و ایجاد فضایی برای ارائه‌ توانایی‌های این هنرمندان جوان است. این جایزه فرصتی برای بهره‌مندی از بالاترین سطح آموزش آکادمیک و گام‌ نهادن به دنیای نوازندگی حرفه‌ای برای پیانیست‌های مستعد است.

نخستین دوره جایزه پیانو باربد به عنوان نخستین جایزه بین‌المللی خصوصی ایران در حوزه موسیقی، در سال ۱۳۹۵ با همکاری اساتید کنسرواتوار (هنرستان موسیقی) شهر پاریس برگزار شد. در این دوره پیانیست برجسته فرانسوی، کریستف بوکودجیان (Christophe Bukudjian)، به عنوان مدرس مسترکلاس‌ها و داور جایزه حضور داشت. مدیر هنری در این دوره، لیلا رمضان پیانیست ایرانی مقیم سوییس بود و دو پیانیست برگزیده در رقابت، با حضور ده‌روزه در فستیوال پلاژموزیکال فرانسه، از تحصیل نزد بزرگترین پیانیست‌ها و مدرسان پیانو اروپا و فرصت اجرا در صحنه بین‌المللی بهره‌مند شدند.

دومین دوسالانه جایزه‌ پیانو باربد با سرمایه‌گذاری مجموعه‌ی پیانو باربد و برنامه‌ریزی و مدیریت مؤسسه فرهنگی‌هنری شهرآفتاب و همکاری اساتید برجسته‌ موسیقی کلاسیک کشور در سال ۱۳۹۷ در تهران برگزار شد. تمرکز این جایزه بر ایجاد امکان فعالیت به‌عنوان نوازنده حرفه‌ای بوده و از این رو از جوایز این دوره برگزاری کنسرت در ۶ شهرِ کشور و اجرای کنسرتو با ارکستر بود. در ویدیوی زیر اجرای یکی از برگزیدگان گروه سنی الف را در جایزه دوسالانه باربد مشاهده می‌کنید.

سومین جایزه پیانو باربد- ویژه استان‌های جنوبی کشور


نخستین دوره «جایزه پیانو باربد شیراز»، ویژه استان‌های جنوب کشور؛ فارس، کرمان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، در سال ۱۳۹۸ در شیراز برگزار خواهد شد. همچون «دوسالانه جایزه بین‌المللی پیانو باربد» که تجربه برگزاری موفقیت‌آمیز دو دوره آن موجد پویایی و انگیزه در پیانیست‌های جوان میهنمان شده و استعدادهای درخشانی را معرفی کرده است، این جایزه نیز بر آن است که برای بروز و ظهور توانایی پیانیست‌های مستعد جنوب کشور، فضایی مناسب فراهم کند.

سرمایه‌گذاری این جایزه را مجموعه پیانو باربد با مدیریت محمد ملازم‌حسینی و مدیریت اجرایی آن را موسسه فرهنگی‌هنری شهرِآفتاب به مدیریت محسن خباز برعهده دارند. دبیری جایزه را آرش اسماعیلی برعهده دارد و شوراهایی متشکل از مدرسان مجرب و کاردانِ پیانو شیراز با همکاری اساتید دانشگاه هنر تهران، تعیین رپرتوار، بازبینی و داوری نهایی را به انجام خواهند رساند.

جوایز

«لوح تقدیر و گواهی حضور در مرحله اول برای ۱۸ نفر»
(حضور و اجرای ۷ برگزیده گروه سنی الف در مرحله نهایی، غیررقابتی است)
«برگزاری کنسرت مشترک در جشنواره بین‌المللی موسیقی شیراز – اپوس ۲ بتهوون – برای ۷ برگزیده گروه سنی الف»
«لوح تقدیر برای نفرات اول، دوم و سوم گروه‌های ب و ج»
«تندیس باربد، جایزه نقدی معادل ۳ میلیون تومان و برگزاری کنسرت مشترک در «جشنواره بین‌المللی موسیقی شیراز؛ اپوس ۲ بتهوون» برای نفرات اول گروه‌های ب و ج»

زمان‌بندی


۲۰ مردادماه ۱۳۹۸: اعلام فراخوان و رپرتوار
۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۸: مهلت ارسال نمونه تصویری اجرا
۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۸: اعلام نتایج بازبینی
۸ و ۹ اسفندماه ۱۳۹۸: اجرای نهایی

گروه‌بندی سنی


الف: تا ۱۲ سال (متولدین از سال ۱۳۸۷ به بعد)
ب: تا ۱۸ سال (متولدین از سال ۱۳۸۱ به بعد)
ج: از ۱۸ سال بیشتر (متولدین از سال ۱۳۸۰ به قبل)
حضور داوطلبان هر گروه سنی در گروه سنی بالاتر، بلامانع است

رپرتوار تعیین شده برای هر گروه سنی

مرحله اول

گروه الف

۱ قطعه از پرلود-‌فوگ‌های کوچک، اثر یوهان سباستین باخ
۱ اتود از چرنی، اپوس ۵۹۹، از اتود ۵۸ به بعد

گروه ب

۱ قطعه از انوانسیون‌های دوصدایی یا سه‌صدایی، اثر یوهان سباستین باخ
۱ اتود از چرنی، اپوس ۲۹۹

گروه ج

۱ قطعه از مجموعه پرلود-فوگ‌ها، دفتر اول یا دوم، اثر یوهان سباستین باخ
۱ اتود از یکی از مجموعه‌ اتودهای چرنی اپوس ۷۴۰، اتودهای موشکوفسکی اپوس ۷۲، اتودهای شوپن اپوس ۱۰ و ۲۵

مرحله دوم

گروه الف

۱ سوناتین یا سونات از هایدن، کلمنتی، موتسارت، بتهوون، چیماروزا (تمام موومان‌ها)
۱ قطعه از یکی از مجموعه‌های «آلبوم برای جوانان» اثر چایکوفسکی، یا «آلبوم برای جوانان» اثر شومان، یا «والسها، اپوس ۳۹» اثر برامس، یا «آلبوم برای کودکان، اپوس ۶۵» اثر پروکوفیِف


گروه ب

۱ سونات از هایدن، یا بتهوون، یا موتسارت (تمام موومان‌ها)
۱ قطعه از یکی از مجموعه‌های «فصل‌ها» اثر چایکوفسکی، یا «کُنجِ کودکانه (Children’s Corner)» اثر دبوسی، یا «مازورکاها» اثر شوپن

گروه ج

۱ سونات از هایدن، یا بتهوون (به غیر از اپوس ۴۹ شماره ۱ و ۲)، یا موتسارت (به غیر از Facile) (تمام موومان‌ها)
۱ قطعه از یکی از مجموعه‌های «امپرومپتوها، اپوس ۱۴۲» اثر شوبرت، یا «Un Sospiro یا Liebestraum» اثر لیست، یا «اپوس‌های ۷۹ یا ۱۱۸» اثر برامس

برای اطلاع از جزئیات ثبت نام اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *