حقایقی در حاشیه ترور «جان لنون»، ستاره موسیقی راک، پس از ۴۰ سال

ترور جان لنون نه تنها برای هوادارانش بلکه برای جهان یک شوک بزرگ بود. تنها حدود یک دهه از فروپاشی گروه بیتلز گذشته بود و جان لنون تا آن زمان توانسته بود به عنوان یک هنرمند مستقل و موفق به اسم و رسم برسد. مرگ تراژیک لنون به مردم یادآور شد که با اینکه او یک سلطان موسیقی راک بود، اما پیش از آن یک انسان بود! ترور جان لنون بیدار باشی هم بود برای سایر موزیسین‌ها که بدانند علاقه مفرط طرفداران‌شان می‌تواند خطرناک هم باشد. این اتفاق چیزی غیرقابل توصیف است و به نظر می‌رسد تحقیق راجع‌ به آن به جایی نرسد. با گذشت ۴۰ سال از این اتفاق ناگوار، هنوز هم حقایقی هست که شاید درباره آن‌ها چیزی نمی‌دانید.

برای اینکه یادی از دوران طلایی گروه بیتلز کرده باشیم، خوب است تا یکی از تک آهنگ‌های مشهور گروه آن‌ها را تماشا کنیم. «دشت‌های ابدی توت‌فرنگی» (Strawberry fields forever) نام تک‌آهنگی از گروه بیتلز است که یکی از برترین آهنگ‌های این گروه‌ به شمار می‌رود و توسط جان لنون و پل مک‌کارتنی نوشته شده‌است. این آهنگ در مجله رولینگ استون در بخش بهترین‌های بیتلز در تمام دوران رتبهٔ سوم را به دست آورد.

مارک دیوید چپمن، جان لنون را با اسلحه گرم، بیرون خانه‌اش در نیویورک به قتل رساند. او در برابر چشمان همسرش «یوکو اونو» چهار بار از پشت به لنون شلیک کرد. چپمن تا دستگیری توسط پلیس در صحنه ماند و پس از رای نهایی دادگاه به حبس ابد قابل عفو بعد از ۲۰ سال محکوم شد.

یکی از غم‌انگیزترین لحظات درباره قتل جان لنون ساعاتی قبل از ترورش اتفاق افتاد. در روز ۸ دسامبر ۱۹۸۰، چپمن، در بیرون خانه لنون چرخ می‌زند. این خیلی شایع بوده که بیرون ساختمان محل اقامت او، هواداران منتظر می‌ماندند تا از خانه خارج شود و از او امضاء بگیرند. حوالی ساعت ۵ عصر آن روز، وقتی جان لنون به همراه همسرش یوکو اونو از ساختمان خارج می‌شود، چپمن، آلبوم «دابل فانتزی» را برای امضا به لنون می‌دهد. لنون حتی از او می‌پرسد: «همین؟ چیز دیگه‌ای نمی‌خوای؟» و چپمن فقط لبخند می‌‌زند.

یوکو اونو، همسر جان لنون ساعاتی پس از کشته شدن او

عکس معروفی که بعدها روی جلد مجله رولینگ استون چاپ شد، جان لنون را در حالیکه کاملا عریان است در کنار همسرش اونو، درحالیکه کاملا پوشیده است، با حالتی سمبلیک و فیگوراتیو نشان می‌دهد. حالا می‌دانیم که عکاس این عکس به یاد ماندنی، این تصویر را همان روز حادثه از آن‌ها گرفته است.

عکس جان لنون و همسرش یوکو اونو روی جلد مجله رولینگ استون

مارک چپمن، در همان زمان انگیزه اصلی‌اش از قتل جان لنون را رسیدن به شهرت بیان کرده بود. او با صراحت گفته بود که هیچ انگیزه شخصی نسبت به لنون نداشته است و فقط برای اینکه او هم کسی بشود، این کار را کرده است!

انتقال جسد جان لنون از محل حادثه

چپمن در حالی دستگیر شد که در دستش کتاب داستان معروف «ناطور دشت» از نویسنده آمریکایی «جی دی سلینجر» بوده است. او گفته است که با شخصیت اصلی این داستان، یعنی «هولدن کالفیلد» هم‌ذات پنداری داشته است، با بیزاری‌اش از جامعه و تنهایی‌ مفرط او.

پس از محکومیت قاتل جان لنون به حبس ابد، در سال ۱۹۸۰، آخرین باری که او تقاضای عفو کرده است، سال ۲۰۱۸ بوده است. آن زمان، چپمن برای دهمین بار این تقاضا را مطرح کرده بود. این درحالی است که این بار هم، اونو، همسر جان و هیئت ناظر تقاضای او را رد کردند. گویا دفعه بعدی که قرار است تقاضای عفو او مورد بررسی قرار گیرد، سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

منبع:
society of rock

2 دیدگاه دربارهٔ «حقایقی در حاشیه ترور «جان لنون»، ستاره موسیقی راک، پس از ۴۰ سال»

  1. این قتل سیاسی بود و بدلیل فضای جامعه از سمت هیپیسم به حذب صلح سیاست های جناح اصلی قدرت رو تضعیف میکرد و چه بسا در اینده منتقد جدی و ضلع روبروی سیاست بسط دهنده امریکایی که میخواهد همه جای دنیا باشد
    و جان لنون هم کلا اظهار نظرهاش درجامعه اشوب و جنجال عجیبی بپا میکرد
    مثلا مصاحبه معروف ما از کسیح محبوب تریم
    به این موضوع دامن زد و تصمیم بر حذف ان شد
    این از ساپورت های سیا از قاتل اون و نداشتن هیچ انگیزه ای

  2. قاتل لنون حق آزادی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *