رامین جوادی آهنگساز دنیای غرب (Westworld)

دنیای غرب

دنیای غرب یا Westworld مجموعه‌ی تلویزیونی مهیج در سبک علمی تخیلی با حال و هوای موسیقی قدیمی راک است که توسط جاناتان نولان و لیزا جوی برای شبکه‌ی اچ‌بی‌او (HBO) ساخته شده ‌است. این مجموعه براساس فیلمی با همین نام است که محصول سال ۱۹۷۳ میلادی است که نوشته و ساخته‌ی مایکل کرایتون، رمان‌نویس آمریکایی است. تا به حال ۱۰ قسمت از فصل اول و ۹ قسمت از فصل دوم این سریال منتشر شده است.

وست ورلد داستان همیشه جذاب تقابل هوش مصنوعی با خالق خود را به تصویر می‌کشد. اما برخلاف فیلم‌هایی نظیر فراماشین که به این مقوله با احتیاط نگاه می‌کرد، در وست ورلد جهان به دو جبهه‌ی متفاوت میزبانان و مهمانان تقسیم شده که طی آن، انسانها بصورت فیزیکی وارد دنیای شبیه‌سازی شده می‌شوند و قادر خواهند بود تا با میزبانان هرطور که می‌خواهند رفتار کنند.
وست ورلد یک پارک تفریحی معمولی نیست، بلکه پارکی تنها برای افراد خاص و ثروتمند است که درون آن مجموعه‌ای از روبات‌ها که با نام میزبان شناخته می‌شوند، به بازدیدکننده‌ها این امکان را می‌دهند که به صورت مجازی در دنیای فانتزی خود زندگی کنند. رویا و فانتزی آنها مهم نیست که قانونی باشد یا نه، به عبارتی هیچ رویایی در این پارک غیرممکن نیست. این پارک به صورت وسترن و با آدم‌های غرب وحشی طراحی شده است. همه چیز خیلی خوب پیش می‌رود تا اینکه که طی اتفاقاتی این روبات‌های میزبان، دچار مشکلی نرم‌افزاری می‌شوند که باعث خودآگاه شدن آن‌ها می‌شود. اولین سوالی که به ذهن آنها می‌رسد این است که خالق آن‌ها کیست. داستان خودآگاه شدن ربات‌ها شاید بسیار کلیشه‌ای به نظر برسد، اما این سریال با دیدی کاملا متفاوت به این قضیه نگاه کرده است و هیچ عجله‌ای برای توضیح این موضوع ندارد. این سریال یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌های شبکه‌ی HBO است به طوری که همه آوازه‌اش را شنیده‌اند و برخی هم آن را جایگزین سریال محبوب بازی تاج و تخت می‌دانند.

به گفته‌ی رامین جوادی تنظیم‌های وی از آهنگ‌های راک گروه‌های معروف رولینگ استونز (Rolling Stones) و ریدیوهد (Radiohead) که برای سریال دنیای غرب انجام داده است به تماشاگران یادآوری می‌کند که آنچه در سریال می‌بینند غیرواقعی است.

رامین جوادی آهنگساز دنیای غرب

یکی از مواردی که بحث بسیاری به دنبال داشت، موسیقی متن این سریال بود. موسیقی متن این سریال حال و هوای قدیمی دنیای غرب را با موسیقی راک درهم آمیخته است.
پشت این آهنگسازی جالب، آهنگساز موفق ایرانی آلمانی، رامین جوادی است. از کارهای موفق او می‌توان به آهنگسازی فیلم مرد آهنین (Iron Man) و سریال پر طرفدار بازی تاج و تخت (Game of Thrones) اشاره کرد. وقتی از وی راجع به این که ایده‌ی تلفیق موسیقی راک و دنیای قدیم غرب پرسیده شد، او در جواب گفت: ایده‌ی این ترکیب از تهیه‌کننده‌ی سریال، نولان داده شد. این پیشنهاد نولان بود که موسیقی راک امروزی را در داستانی با حال و هوای قدیمی دنیای غرب به کار ببریم. ایده‌ی موفقی هم بود و نظر تماشگران را به خود جلب کرد به طوری که همه راجع به آن حرف می‌زنند.
هدف از این آهنگسازی تنها جلب نظر تماشاگران سریال به عنوان آهنگ متنی زیبا و جالب نبوده است. با توجه به داستان علمی تخیلی و دور از واقعیت سریال لازم بود در جریان داستان به نحوی به تماشاچی یادآوری شود که این داستان و آنچه می‌بینید در آن زمان واقعیت نداشته است و در واقع به تماشاچی یادآوری کند که این صرفا داستان است و شما به عنوان تماشاگر به زمان گذشته بازنگشته‌اید. به عبارتی هدف از تنظیم چنین آهنگ متنی برای سریال دنیای غرب هم همین بوده است. می‌توان چنین گفت که این آهنگ یادآور می‌شود که هر آنچه می‌بینید تخیلی است. برای همین است که آهنگ این سریال توسط پیانولا (پیانوهایی که توسط یک سیستم مکانیکی داخلی و بدون نوازنده، قطعات از پیش مشخص را اجرا می‌کنند.) نواخته می‌شود که همین موضوع، اشاره به غیرواقعی بودن داستان دارد.
نکته‌ی جالب دیگر راجع به آهنگسازی سریال دنیای غرب این است که به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که با گذشت زمان، در فصل‌های بعدی سریال، هنوز هم مناسب آن زمان خواهند بود و قدیمی نخواهند شد؛ به طوری که گویی برای آینده تنظیم شده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *