راهنمای خرید سایز مناسب ویولنسل

راهنمای خرید سایز مناسب ویولنسل

انواع مختلفی از ویولنسل برای کودکان و بزرگسالان در بازار موجود است. برای انتخاب سایز مناسب باید عوامل متعددی از جمله سن، قد و طول انگشتان را درنظر بگیرید تا بتوانید نوازندگی دل‌پذیری با سازتان داشته باشید.

ویولنسل چگونه سایزبندی می‌شود؟

سازندگان با توجه به طول پشت ساز، ویولنسل را اندازه می‌گیرند. ویولنسل‌ها در اندازه‌های مختلف موجود هستند تا بتوانند ارتفاع، طول بازوها و سن نوازندگان مختلف را پوشش دهند. اندازه‌ی ویولنسل بر اساس کشورهای مختلف متفاوت است؛ ویولنسل‌های ژاپنی و رومانیایی معمولا کمی کوچکتر از سازهای ایالات متحده هستند. از آن‌جایی‌که هیچ گاه یک سایز ساز برای همه مناسب نیست، بسیار اهمیت دارد که واحد اندازه‌گیری مناسبی برای کمک به هنرجویان، به ویژه جوانان، وجود داشته باشد.

برای نوازندگان بزرگسال، دو سایز ویولنسل وجود دارد:

  • ویولنسل فول‌سایز (اندازه‌ی کامل) برای بزرگسالان با اندازه‌ی 4/4 که طول پشت آن 30 اینچ (۷۶/۲ سانتی‌متر) یا بیشتر است.
  • ویولنسل با اندازه‌ی ۷/۸ (هفت هشتم) که اندازه‌ی پشت آن از 27 تا 30 اینچ (۶۸/۵۸ تا ۷۶/۲ سانتی‌متر) است.

پنج سایز کوچکتر ویولنسل نیز وجود دارد که نوازندگان جوان‌تر می‌توانند از میان آن‌ها انتخاب کنند: گستره‌ای از ۳/۴ (26 تا 27.25 اینچ) تا ۱/۱۰ (17.75 تا 20 اینچ).

نوازندگان ویولنسل در هنگام انتخاب ساز باید سن، قد و اندازه‌ی بازوی خود را در نظر بگیرند یا از فروشنده درخواست راهنمایی و ارا‌ئه‌ی جدول سایزبندی کنند.

انتخاب سایز مناسب ویولنسل

 چند فاکتور و روش مختلف برای انتخاب اندازه‌ی ایده‌آل ساز ویولنسل وجود دارد، از جمله؛

  • سن، نقش مهمی در تعیین بهترین اندازه‌ی ویولنسل برای شما دارد. کوچکترین سایز ویولنسل ۱/۱۰ (یک دهم) است که برای کودکان در بازه‌ی سنی ۶-۴ سال مناسب است. برای سنین بالاتر، برای هر اندازه‌ی بعدی ویولنسل، یک سال یا بیشتر به سن پایه اضافه می‌شود: سایز ۱/۸ برای کودکان ۷-۵ سال،‌ سایز ۱/۴ برای سنین ۹-۷ سال و… . نوازندگان خانم گاهی از ویولنسل بزرگسال با سایز کوچک‌تر (سایز ۷/۸) که برای نوجوانان 15 ساله و بالاتر مناسب است استفاده می‌کنند، در حالی‌که برای اکثر بزرگسالان سایز 4/4 مناسب است.
  • طول بازو: بزرگسالان و کودکان می‌توانند از طول بازوی خود برای تشخیص بهترین اندازه‌ی ویولنسل استفاده کنند. برای این‌کار باید بازوی چپ خود را به‌ گونه‌ای دراز کنید که نه خمیده باشد و نه زیاد کشیده شده باشد. سپس از گردن تا مچ یا کف دست و یا از شانه‌ی چپ تا نوک انگشت وسط خود را اندازه بگیرید، اگر اندازه‌ای که گرفتید ۶۰/۹۶ سانتی‌متر (۲۴ اینچ) یا بیشتر است، ویولنسل 4/4 (سایز کامل) برای شما مناسب است در حالی‌که سایز ۱/۱۰ برای ۴۰/۶۴ سانتی‌متر (۱۶اینچ) یا بیشتر مناسب است.
  • فاصله‌ی انگشتان: برای استفاده از فاصله‌ی بین انگشتان خود به عنوان راهنمای اندازه‌ی ویولنسل، انگشتان خود را در موقعیت پهن شده اما راحت باز کنید. اگر از انگشت اشاره تا انگشت کوچک شما ۱۵/۲۴ سانتی‌متر ( ۶ اینچ) باشد، ویولنسل  4/4 (سایز کامل) برای شما مناسب است. در حالی‌که اگر این فاصله ۷/۶۲ سانتی‌متر ( ۳ اینچ) است، سایز ۱/۱۰ مناسب شماست.
  • قد: هم‌چنین می‌توانید از قد خود برای اندازه‌گیری دقیق سایز ویولنسل استفاده کنید. سایز ۱/۱۰ مناسب قد ۰/۹۱ متر (۳ فوت) است. در حالی‌که برای قد ۱/۵ متر یا بیشتر، ویولن با سایز کامل مناسب است. اگر در انتخاب میان دو سایز شک دارید،‌ بهتر است که سایز کوچک‌تر را انتخاب کنید.
  • حالت نشسته: اگربا سایر روش‌ها راحت نیستید، در حالت نشسته نیز می‌توانید سایز مناسب خود را پیدا کنید.  برای استفاده از این روش، روی یک صندلی با پشتی صاف بنشینید و پاهایتان را روی زمین و زانوها با زاویه 90 درجه قرار دهید. پین انتهایی ویولنسل را در ارتفاع ۳۰/۴۸ سانتی‌متر (۱۲ اینچ) تنظیم کنید و ویولنسل را در حالتی که با آن نوازندگی می‌کنید، قرار دهید: قسمت جناغ یا استخوان سینه‌ی شما باید در لبه‌ی بالایی ویولنسل قرار بگیرد و گوشه‌ی پایینی ساز باید زانوی چپ شما را لمس کند. گردن ساز باید نزدیک شانه‌ی چپ شما باشد در حالی‌که گوشی کوک سیم نت «دو» در کنار گوش چپ شما قرار می‌گیرد. دست چپ شما نیز باید به راحتی بتواند از صفحه‌ی انگشت‌گذاری استفاده کند. اگر این وضعیت و طول ساز برای شما راحت است، سایز ویولنسل مناسب شماست.

منبع: Masterclass

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *