راهنمای خرید کالیمبا

راهنمای خرید کالیمبا

کالیمبا (پیانوی شستی) در سال‌های اخیر به سازی محبوب تبدیل شده. این محبوبیت به علت صدای آرامش‌ بخش، سایز قابل جابه‌جایی و هم‌چنین آسان بودن یادگیری نوازندگی با این ساز است. ممکن است متوجه شده باشید که برخی کالیمباها از چوب ساخته شده‌اند و برخی دیگر از آکریلیک (به دلیل ظاهری که دارند به آن‌ها شیشه‌ای نیز گفته می‌شود). اما کالیمبای شیشه‌ای یا چوبی؟ کدام یک بهتر است؟ شناخت ویژگی‌های هرکدام به شما در انتخاب ساز مورد نظرتان کمک خواهد کرد.

کالیمبای چوبی یا شیشه‌ای؟ کدام یک بهتر است؟

تفاوت‌های زیادی بین کالیمباهای شیشه‌ای و چوبی وجود دارد؛ این تفاوت‌ها عمدتا کوچک هستند و بزرگترین تفاوتشان در حجم صدایی است که ایجاد می‌کنند. تشخیص این که کدام یک بهتر است به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اما اگر بخواهیم به طور کلی شما را راهنمایی کنیم؛ کالیمباهای چوبی معمولاً گزینه‌ی بهتری برای مبتدیان هستند در حالی که کالیمباهای شیشه‌ای بیشتر برای نوازندگانی مناسب است که قبلاً تجربه‌ی نواختن ساز کالیمبا را داشته‌اند.

در ادامه، تمام تفاوت‌های اصلی این دو نوع کالیمبا را بررسی خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم که بتوانید تصمیم بگیرید کدام گزینه برای شما بهتر است.

تفاوت‌های اصلی

هنگام تصمیم‌گیری درباره‌ی این‌که کالیمبای شیشه‌ای برای شما بهتر است یا کالیمبای چوبی، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

کالیمبا-۱- انواع کالیمبا

حجم صدای کالیمبا

تفاوت در حجم صدا یا دینامیک، مهم‌ترین اختلاف بین کالیمباهای شیشه‌ای و چوبی است. صدای کالیمباهای شیشه‌ای به اندازه‌ی صدای کالیمباهای چوبی بلند نیست. این تفاوت بیشتر به این دلیل است که کالیمباهای چوبی معمولا با سوراخی در بدنه تولید می‌شوند (گرچه کالیمباهای چوبی یک‌دست نیز موجود هستند). این ساختار، فضای بزرگی را برای صدا فراهم می‌کند که بتواند در آن طنین انداز شود. به طور کلی ساخت یک کالیمبای شیشه‌ای توخالی بسیار سخت‌تر است، بنابراین؛ مدل شیشه‌ای هرگز نمی تواند به راحتی، به همان اندازه‌ی کالیمبای چوبی، صدای بلند داشته باشد. هم‌چنین چوب طنین بیشتر و پتانسیل حجم صدای بیشتری نسبت به اکریلیک دارد.

در صورتی که کالیمبای شیشه‌ای را با شدت بیشتری نسبت به کالیبای چوبی بنوازید؛ می‌توانید توسط آن صدایی تقریبا برابر با حجم صدای کالیمبای چوبی ایجاد کنید، اما این کار به انگشتانتان فشار خواهد آورد خصوصا اگر ناخن انگشتانتان بلند نباشد. معمولا در کالیمباهای شیشه‌ای آمپلی‌فایر تعبیه نشده‌است. برای تولید صداهای با کیفیت خوب یا تقویت صدای آن باید از ریکوردر خارجی استفاده کنید.

رنگ صدای کالیمبا

در حالی که بیشترین تفاوت بین کالیمباهای اکریلیک و چوبی در رنگ صدای این دو نیست؛ بسیاری از نوازندگان این فاکتور را مهمترین اختلافشان می‌دانند.

صدای کالیمبای شیشه‌ای گرم و نرم‌تر بوده و رنگ صوتی شبیه به صدای سنتی جعبه‌ی موسیقی دارد. این نوع کالیمبا برای آهنگ‌های ملایم‌تر، مانند لالایی‌ها عالی هستند.

از طرف دیگر رنگ صدای کالیمباهای چوبی؛ تیره‌تر، سردتر و در عین حال غنی‌تر به‌نظر می‌رسد. این بدان معنا نیست که صدای بدی دارند، بلکه صدای متفاوتی دارند. برای نواختن موسیقی پاپ، اغلب از کالیمباهای چوبی استفاده می‌شود.

تفاوت در رنگ صدا، مانند حجم صدا، تا حد زیادی به ماهیت چوب و اکریلیک برمی‌گردد. اگر کالیمبای چوبی حفره نیز داشته باشد؛ صدای واضح و روشنی که ایجاد می‌شود، افزایش می‌یابد.

ویبراتو در کالیمبا

«ویبراتو» تغییری پیوسته و جزئی در زیر و بمی صدا است که دقیقاً در بالا و پایین نت اصلی ایجاد می‌شود و به موسیقی جلوه‌ای تپنده یا لرزشی می‌بخشد.

کالیمباهای شیشه‌ای قادر به ایجاد ویبراتو نیستند. برخی از کالیمباهای چوبی (مخصوصاً کالیمباهای توخالی) می‌توانند ویبراتو ایجاد کنند؛ این سازها در پشت دارای سوراخ‌های اضافی هستند که می‌توانید با بستن و باز کردن آن‌ها در هنگام نوازندگی، ویبراتو ایجاد کنید. این ویژگی خوب و ساده‌ای است که به صدای چوب کالیمبا انعطاف پذیری بیشتری می‌بخشد و عمق و احساس بیشتری را به نوازندگی شما اضافه می‌کند.

کالیمبا-۲- نوازندگی کالیمبا چوبی

ظاهر کالیمبا

این یک تفاوت آشکار است. تشخیص یک کالیمبای شیشه‌ای از یک کالیمبا چوبی از ظاهر آن بسیار آسان است.

کالیمباهای شیشه‌ای دارای تنوع بیشتری در ظاهر هستند. از طرف دیگر، کالیمباهای چوبی از نظر ظاهری تا حدودی محدود هستند و اغلب آن‌ها را با طرح مربعی ساده می‌یابید!

بسیاری از نوازندگان به دنبال ظاهر جذاب کالیمباهای شیشه‌ای می‌روند.

کالیمبا-۳- شیشه‌ای

وزن کالیمبا

وزن کالیمباهای شیشه‌ای بیشتر از کالیمباهای چوبی است. این امر به دلیل چگالی بیشتر مواد آکریلیک نسبت به چوب است. این اختلاف زمانی بیشتر می‌شود که کالیمبای چوبی توخالی باشد.

اگر قصد دارید برای مدت زمان طولانی، حداقل یک ساعت، با کالیمبا نوازندگی کنید؛ هر وزن اضافی، فشار بیشتری روی مچ دست شما وارد می‌کند. اما اگر فکر می‌کنید برای مدت زمان طولانی نوازندگی نخواهید کرد، این عامل برای شما مشکل ساز نخواهد بود. بسیاری از نوازندگان کالیمبا ادعا می‌کنند که وزن زیاد یک کالیمبای شیشه‌ای فقط در هفته اول نوازندگی آن‌ها را اذیت کرده و سپس به آن عادت می‌کنند.

نوازندگی کالیمبا

با توجه به عواملی که ذکر کردیم، به ویژه وزن و حجم صدای آن، نوازندگی با کالیمباهای چوبی برای مبتدیان بسیار راحت‌تر است. اگر نمی‌خواهید هنگام نوازندگی با کالیمبا مچ دست و انگشتانتان درد بگیرد، کالیمباهای چوبی را برگزینید. زمانی کالیمبای شیشه‌ای را به شما توصیه می‌کنیم که تجربه نوازندگی با کالیمبای چوبی را داشته باشید.

بررسی مزایا و معایب

مزایا و معایب کالیمبای شیشه‌ای چیست؟

مزایا:

  • لحن گرم‌تر کالیمبا‌های شیشه‌ای می‌تواند با آهنگ‌ها و سبک‌های خاصی متناسب باشد.
  • دارای تنوع در طرح‌ و ظاهر هستند.
  • صدای آرام‌تر می‌تواند برای تمرین مناسب باشد؛ چراکه مزاحم دیگران نخواهید بود.
  • شکنندگی کمتری دارند.

معایب:

  • معمولاً سنگین‌ترند و ممکن است هنگام نوازندگی طولانی مدت به مچ فشار وارد کنند.
  • حجم صدای پایین این مدل در شرایطی می‌تواند جزو معایب به حساب بیاید.
  • کالیمبای شیشه‌ای، بیشتر از کالیمبای چوبی در معرض خراش و آسیب است.
  • معمولا گران‌تر از کالیمباهای چوبی هستند.

مزایا و معایب کالیمبای چوبی چیست؟

مزایا:

  • وزن کم، نگه داشتن کالیمبا و نوازندگی با آن را برای مدت طولانی آسان‌تر می‌سازد.
  • لحن و رنگ صوتی سنتی‌تری دارد.
  • اجرای تکنیک‌های پیشرفته‌تر مانند ویبراتو، روی این مدل امکان پذیر است.

معایب:

  • در طرح‌ و ظاهر دارای تنوع کمتری هستند.
  • لحن قوی دارد که ممکن است برای آهنگ‌های ملایم مطلوب نباشد.
  • صدای بلند آن زمانی که اطرافیانتان به سکوت احتیاج دارند ممکن است مشکل ساز باشد.

در مورد استفاده از هردو کالیمبای شیشه‌ای و چوبی چه می‌توان گفت؟

بسیاری از نوازندگان کالیمبا دوست دارند که هم از کالیمبای شیشه‌ای و هم چوبی استفاده کنند. داشتن هر دوی این‌ها به شما امکان می‌دهد که صداها را بیشتر تجربه کنید و انعطاف بیشتری را در صداها کشف کنید. اگر به تفاوت ظریف صدای هر کدام علاقه داشته باشید، می‌توانید بفهمید کدام آهنگ‌ها با کدام کالیمبا صدادهی بهتری دارند.

به خاطر داشته باشید؛ زمانی داشتن دو کالیمبا را در نظر بگیرید که از قبل با یکی از آن‌ها تمرین کرده باشید. اگر برای اولین بار است که می خواهید کالیمبا بنوازید، تنها یک مدل را برای خرید انتخاب کنید چراکه تا زمانی که نواختن با آن را امتحان نکرده باشید نمی‌دانید که مایل به ادامه‌ی نوازندگی با این ساز خواهید بود یا نه.

کالیمبای چوبی مسطح یا توخالی؟

نوازندگی نت‌های بالا روی کالیمبای چوبی مسطح ساده‌تر است چراکه نسبتا ارتعاش بهتری ایجاد می‌کنند. با این حال، کالیمبای توخالی را به مبتدیان توصیه می‌کنیم.

آیا چیز دیگری وجود دارد که باید همراه کالیمبا تهیه کنیم؟

اکثر کالیمباها با چکش تنظیم و کیف نگهداری ارائه می شوند، بنابراین (معمولاً) نیازی به نگرانی در این مورد ندارید.

کالیمبا-۴ - پک کالیمبا

اگر ناخن‌های بلندی ندارید، توصیه می‌کنیم بسته‌ای از پیک‌های آلاسکا را تهیه کنید. این پیک‌ها روی انگشتان شست شما قرار می‌گیرند و به شما کمک می‌کنند نوازندگی راحت‌تری را با طنین بالا داشته باشید.

کالیمبا- ۵ (نوازندگی با پیک آلاسکا)

یا می‌توانید زمانی که انگشتانتان اذیت شدند از پیک استفاده کنید.

کالیمبا- ۶ (نوازندگی با پیک)

نتیجه گیری

به طور کلی واضح است که برای مبتدیان، نوازندگی با کالیمباهای چوبی بهتر است، زیرا؛ یادگیری آن‌ها آسان‌تر بوده و به دلیل ساختار توخالی و جنس سبک‌تر، نگه داشتن و نوازندگی با آن‌ها نیز ساده‌تر است.
با تلاش کم‌تر و فشار کم روی انگشت و مچ دست، صدای بیشتری از کالیمبا چوبی دریافت خواهید کرد.

با این حال، بسیاری از نوازندگان کالیمبا صدای گرم‌تر کالیمبای شیشه‌ای را ترجیح می‌دهند و پس از گذشت حدود یک هفته، به اندک دشوارتر بودن نوازندگی آن نسبت به کالیمبای چوبی عادت می‌کنند.

اگر تصمیم دارید نوازندگی ساز کالیمبا را ادامه دهید؛ انتخاب این که کدام نوع ساز برای شما بهتر است، به ترجیحات شخصی شما باز می‌گردد.

منبع: Saorsamusic

1 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای خرید کالیمبا»

  1. خیلی دقیق توضیح دادید ممنون از راهنمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *