روز پیانو

روز جهانی پیانو

هشتاد و هشتمین روز سال میلادی یعنی ۲۹ مارس، به مناسبت تعداد کلاویه‌های پیانو، به نام روز جهانی پیانو نام‌گذاری شده است.

نخستین بار نیلس فرام، پیانیست و آهنگساز آلمانی ایده‌ی روز پیانو را ارائه داد و در سال ۲۰۱۵ این روز را برگزار کرد. وقتی از او درباره‌ی دلیل برگزاری رویدادی به نام روز پیانو سوال کردند، در جواب گفت:

به جایی برنمی‌خورد اگر یک روز را به پیانو و متعلقاتش اختصاص دهیم: نوازندگان، آهنگسازان، سازندگان پیانو، کوک‌کننده‌های پیانو و مهم‌تر از همه مخاطبان پیانو.

این روز نمادین بستری است برای پروژه‌هایی مربوط به ساز پیانو که شادی چند صد سال نواختن پیانو را با همه تقسیم می‌کند. در روز پیانو،‌کنسرت‌ها، رسیتال‌ها، سخنرانی‌ها و نمایشگاه‌هایی درباره‌ی این ساز برگزار می‌شود.

سایت pianoday.org فهرستی از برنامه‌های روز پیانو در همه‌جای دنیا را ارائه می‌کند. در این روز می‌توانیید قطعه‌های زیبای کلاسیک را در دستگاه‌های الکترونیک خود گوش کنید و اگر چیز بیشتری بخواهید می‌توانید به یکی از کنسرت‌ها در نزدیکی محل سکونت خود بروید. و اگر …. می‌توانید در کلاس‌های شهر خود یا کلاس‌های آنلاین پیانو شرکت کنید.

پیانوهای بسیاری هستند که به دلایل گوناگون سال‌ها است کسی با آن‌ها نوازندگی نکرده است. این پیانوها شکسته‌اند یا در مغازه‌های پیانو خاک می‌خورند و به‌عنوان یک شیء تزیینی استفاده می‌شود. در عین حال می‌دانیم که بسیاری از پیانیست‌های بااستعداد امکان خرید پیانو را ندارند. رویداد روز پیانو این فرصت را ایجاد می‌کند که صاحبان این پیانوهای بدون استفاده آن‌ها را در جایی قرار بدهند که به کار نوازنده‌ها بیاید و این شادی را به آن‌ها هدیه کنند.

در ادامه فهرستی از قطعه‌های پیانو به نقل از سایت pianoday.org می‌آوریم. این قطعه‌ها را نوازنده‌های پیانوی آماتور و حرفه‌ای از سنین مختلف به مناسبت روز پیانو در سال‌های مختلف نواخته‌اند.

قطعه‌های پیانو سال ۲۰۱۶

قطعه‌های پیانو سال ۲۰۱۷

قطعه‌های پیانو سال ۲۰۱۸

قطعه‌های پیانو سال ۲۰۱۹

قطعه‌های پیانو سال ۲۰۲۰

قطعه‌های پیانو سال ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *