علی قمصری،‌ آهنگساز و نوازنده ایرانی در عراق، موسیقی صلح

علی قمصری، آهنگساز و تارنواز جوان ایرانی، به عنوان نماینده ایران در کنار هنرمندان دیگر در اربیل عراق نوای صلح را به صدا درآورد.
اواخر خرداد ماه امسال، یعنی در ماه جون ۲۰۱۹ در قلعه شهر اربیل در کردستان عراق، کنسرتی با نوازندگی هنرمندان اهل خاورمیانه و برخی کشورهای دیگر برگزار شد. قلعهٔ اربیل یک منطقه باستانی است که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و در سال‌های اخیر، میزبان بسیاری از رویدادهای هنری بوده است.
در این کنسرت که به صورت رایگان و آزاد برگزار شد، موزیسین‌های مشهوری از کشورهای اسپانیا، فرانسه، آمریکا، ترکیه، سوریه، پاکستان و ایران به دعوت نصیر شمه،‌ عودنواز پرآوازه عراقی، روی صحنه حاضر شدند.

علی قمصری، نماینده ایران و هم‌نوای صلح

علی قمصری، آهنگساز و تارنواز جوان ایرانی، به عنوان نماینده ایران در کنار هنرمندان دیگر نوای صلح را به صدا درآورد. در این اجرا، نوازندگان سولویست از هر کشور، هنر خود را به‌صورت تک‌نوازی و همچنین در هم‌نوازی با نوازندگان سایر کشورها ارائه کردند.
نصیر شمه، نوازنده مشهور عراقی عود،‌ از میزبانان این رویداد بود و هنرمندان دیگری مثل اشرف درویش خان، نوازنده سیتار از پاکستان، آیتاچ دوغان، نوازنده قانون از ترکیه، کارن بریگز (۱)، ویولنیست آمریکایی، و رابین وسی (۲)، نوازنده پرکاشن از فرانسه در این اجرا در کنار ملیت‌های دیگر پیام‌آور صلح شدند.
علی قمصری در گفتگو با سایت موسیقی ما می‌گوید: «برگزاری چنین رویدادی از طرف چهره‌های فرهنگی در شرایطی که سیاست بر طبل جنگ می‌کوبد، می‌تواند یکی از رسالت‌های اصلی هنر باشد. تیم ورزشی ایران و آمریکا وقتی مقابل هم قرار می‌گیرند فقط پیروزی یک طرف مهم است و جنگ در مسابقه‌شان تداعی می‌شود؛ اما فقط در هنر است که نوازنده ایرانی و آمریکایی و عراقی کنار هم می‌نشینند و پیروزی همه اهمیت دارد. زیبایی دیدار من و این نوازنده‌ها، چیزی حتی فراتر از شیرینی دیپلماتیک است. ما زبانمان مشترک است. حتی شعر و کلام را برای هم تبدیل به مرز نمی‌کنیم. راه همین است. هنر ایران را زیباتر می‌کند و حقیقت زیبایش را نشان می‌دهد.»

نوازندگی علی قمصری در اربیل عراق

پانوشت:
۱. Karen Briggs
۲. Robin Vassy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *