موسیقی فیلم فهرست شیندلر و حضور برجسته ویولن در آن

فهرست شیندلر محصول دیگری از همکاری طولانی و پربار جان ویلیامز و استیون اسپیلبرگ است که جایزه اسکار دیگری را برای این آهنگساز بزرگ آمریکایی در برداشته است. بسیاری آن را شاهکار ویلیامز و بهترین موسیقی فیلم تمام عمر او می‌دانند و در واقع یکی از زیبا‌ترین موسیقی‌هایی است که در تاریخ سینما برای یک فیلم نوشته شده است.

داستان فیلم در زمان جنگ جهانی دوم و در لهستان اشغالی به دست نازی‌ها می گذرد و درباره ماهیت پارادوکسیکال کارخانه‌داری آلمانی به نام اسکار شیندلر است که عضو سابق حزب نازی بوده است و در زمانه‌ای که ارتش هیتلر، یهودی‌‌ها را به اردوگاه‌های مرگ می‌فرستاده با استخدام آن‌ها در کارخانه فلز کاری‌اش جان بسیاری از آن‌ها را نجات داده است.

در ادامه اجرای قطعات ویولن به همراهی ارکستر از موسیقی فیلم قهرست شیندلر را با اجرای ایزاک پرلمن تماشا کنید.

موسیقی فیلم فهرست شیندلر، از بهترین‌های تاریخ سینما

جان ویلیامز، آهنگساز فیلم فهرست شیندلر، تم اصلی فیلم را برای ساز پیانو نوشت اما به پیشنهاد اسپیلبرگ اجرای آن را به ایزاک پرلمن، تک‌نواز برجسته ویولن سپرد. با اینکه تم‌های مختلفی در فیلم وجود دارند که هر کدام یک ایده یا شخصیت معینی را نمایندگی می‌کنند، اما این تم اصلی است که در بیشتر قطعه‌های فیلم حضور دارد و خود را به رخ می‌کشد. تمی که ویلیامز آن را از موسیقی یهودیان اروپای شرقی وام گرفته است اما اجرای مدرنی از آن ارائه داده است. تمی رومانتیک و اندوهگین که با ویولن سولوی آیزاک پرلمن اجرا می‌شود.

تم دیگری که در این فیلم وجود دارد تم «یادبود» (Remembrance) است که آن هم در واقع مثل تم اصلی گسترش‌یافته یک نت است. درون‌مایه این تم تاکید بر فاجعه هولوکاست و گرامی داشت آن از منظر بازماندگان است. قطعه‌ای رمانتیک که نمایانگر اوج هنرنمایی ارکستر جان ویلیامز وهم‌نوایی سازهای زهی است.

موسیقی فیلم فهریست شیندلر اساسا برای سازهای زهی نوشته شده است و در این میان سازهای بادی نقشی فرعی و پشتیبانی‌کننده بر عهده دارند، جز کلارینت که استفاده از آن در قطعه «نیروی کار شیندلر» آن را به موسیقی عبری و یهودی نزدیک‌تر ساخته است.

استفاده از آوازهای کر نیز یکی دیگر از ویژگی‌های موسیقی فیلم فهرست شیندلر و نشانه تبحر جان ویلیامز در بهره‌گیری از موسیقی فولکلوریک در موسیقی فیلم است.

قطعه قربانی، یک قطعه کرال پرشور، زیبا، و افسون کننده در میان قطعه‌های موسیقی این فیلم است. حضور ویولن در موسیقی فیلم فهرست شیندلر، بسیار برجسته است و برای ایجاد حالت‌ها و لحن‌های مختلف به کار رفته است. شاید هیچ ساز دیگری به اندازه ویولن و هیچ نوازنده دیگری به اندازه آیزاک پرلمن نمی‌توانست این حس تلخ و تراژیک را تا این حد قدرتمند به تماشاگر منتقل کند.

موسیقی جان ویلیامز در فهرست شیندلر، قطعه‌های کلاسیک و سمفونیک زیبایی است که جدا از فیلم نیز ارزش هنری خود را حفظ می‌کند.

این موسیقی همدردی تماشاگر را با وضعیت دردناک یهودیان فیلم برمی‌انگیزد و او را از نظر عاطفی، عمیقا درگیر سرنوشت آنان می‌سازد. تماشاگر فیلم فهرست شیندلر نمی‌تواند نسبت به ستمی که روی پرده می بیند، بی‌تفاوت باشد، حتی اگر او در واقعیت تاریخی شیندلر و پدیده هولکاست تردید داشته باشد.

منبع:
برگزیده یک قرن موسیقی فیلم، پرویز جاهد، نشر آگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *