نهنگ تنها یا نهنگ 52 هرتز

نهنگ 52 هرتزی که به آن نهنگ تنها نیز می گویند از گونه های ناشناس است که با فرکانس غیرمعمول 52 هرتز صدا ایجاد می کند. این گام در فرکانس بالاتری نسبت به سایر گونه‌های مشابه نهنگ است: نهنگ آبی (10 تا 39 هرتز) و نهنگ باله (20 هرتز).

نهنگ 52 هرتزی توسط تیمی از موسسه اقیانوس شناسی Woods Hole در اواخر دهه ی 1980 کشف شد. صدای آن به طور مرتب در بسیاری از مکان‌ها شنیده شده است و به نظر می‌رسد تنها نهنگی است که با صدایی در این فرکانس تماس برقرار می‌کند. با این حال، خود نهنگ هرگز دیده نشده و فقط صدای آن از طریق هیدروفون شنیده شده است.

صدایی که شنیده شده امضای صوتی یک نهنگ است، البته در یک فرکانس منحصر به فرد. (صدا) در 52 هرتز، کمی بالاتر از پایین ترین نت در کنترباس است.

الگوهای صدای نهنگ تنها، شبیه نهنگ‌های آبی و باله‌ای نیست. صداهای 52 هرتزی این نهنگ از نظر الگوی تکرار، مدت و توالی بسیار متغیر هستند، اگرچه به دلیل فراوانی و خوشه بندی مشخصه آنها به راحتی قابل شناسایی هستند.

مدت زمان صدا در این نهنگ کوتاه تر، فرکانس آن بالاتر و پرتکرارتر است. از سال 1992، صداها تا حدود 50 هرتز عمیق‌تر شده است و این نشان می‌دهد نهنگ رشد کرده یا بالغ شده است.

حرکات نهنگ 52 هرتزی تا حدودی شبیه حرکات نهنگ های آبی و زمان بندی آن بیشتر شبیه نهنگ های باله بوده است. اما مسیر مهاجرت آن از گونه های دیگر نهنگ کاملا جدا است.

نهنگ تنها، هر سال در اقیانوس آرام از آگوست تا دسامبر دیده می شود و در ماه های ژانویه تا فوریه از محدوده ی هیدروفون ها خارج می شود. این نهنگ در مسیر شمال تا جزایر آلوتین و کودیاک و در مسیر جنوب تا ساحل کالیفرنیا حرکت می کند و هر روز بین سی تا هفتاد کیلومتر شنا می کند.

دانشمندان مؤسسه اقیانوس شناسی وودز هول نتوانسته اند گونه های این نهنگ را شناسایی کنند. آن ها حدس می زنند که این نهنگ به صورت مادرزادی ناقص یا این که یک نوع ترکیبی از نهنگ آبی باشد. به نظر می رسد صدایی که فرکانس آن به طرزی غیر عادی بالا است، هر علت بیولوژیکی داشته باشد ضرری برای ادامه ی حیات این نهنگ نداشته باشد.

این واقعیت که نهنگ زنده مانده و ظاهراً بالغ شده است نشان می دهد که احتمالاً سالم است. با این حال، صدای آن تنها صدا در آن نوع نهنگ است که در هر فصل تنها یک بار شنیده می شود. به همین دلیل این حیوان تنهاترین نهنگ در جهان نامیده می شود.

البته صداهای دریافت شده با سنسور در سال 2010 نشان می دهد که ممکن است تعدادی بیش از یکی از نهنگ 52 هرتز وجود داشته باشد.

موسیقی هایی که با الهام از نهنگ تنها ساخته شده اند

گروه کره ای محبوب BTS در آلبومی به نام «The Most Beautiful Moment In Life» قطعه ای به نام «Walien 52» منتشر کرده اند. این قطعه استعاره ای از تنهایی و بیگانگی با دیگران است. احساسی که معمولا نوجوانان تجربه می کنند.

دکاترین رابرتز و سین لیکمن نیز در آلبوم «tomorrow will follow today» قطعه ای به نام «52 هرتز» منتشر کرده اند. تک بیت تکرار شونده ی این قطعه این است:

«۵۲ هرتز، ۵۲ هرتز، من آهنگ عاشقانه ای می‌خوانم که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را بشنود.»

اما از میان قطعه های موسیقی مرتبط با نهنگ تنها، قطعه ای با عنوان « Whale» از پروژه «Iday» بود که بیش از همه شنیده شد. این قطعه، موسیقی بی کلامی است که بر روی صدای نهنگ 52 هرتز قرار داده شده است. آهنگساز آن یک موزیسین روسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *