گرم کردن صدا

نکاتی برای گرم کردن صدا

گرم کردن صدا اولین و مهم‌ترین قدم برای حفظ صدای سالم و رسیدن به پتانسیل کامل فرد به عنوان یک خواننده است. گرم کردن، صدای شما را برای خوانندگی،‌ بازیگری و سخنرانی آماده می‌کند. بدون گرم کردن، ممکن است به تارهای صوتی خود صدمه بزنید و به طور بالقوه باعث آسیب طولانی مدت شوید.

خوشبختانه تکنیک‌های سریع و موثری برای گرم کردن تارهای صوتی وجود دارند. ستاره‌ی موسیقی کانتری، Reba McEntire، نکات متعددی را در این مقاله، در مورد آواز خواندن به ما ارائه می‌دهد که برای توانایی‌های آوازی خودش مفید بوده: گرم کردن صدا زیر دوش (فضایی که هوا در آن گرم و مرطوب است)، گرم کردن صدا با خواندن حروف صدادار، پر کردن حفره‌های قفسه‌ی سینه هنگام آواز خواندن برای بهبود کنترل تنفس و مدیریت عوامل محیطی برای آماده‌سازی مادام‌العمر صدا.

ما همه‌ی آن‌چه را که برای گرم کردن مطمئن و موثر تارهای صوتی خود باید بدانید؛ از مدت زمان گرم شدن تارهای صوتی تا نکات تنفسی و سایر تکنیک‌ها را در ادامه برای شما خواهیم گفت.

تار صوتی چیست؟

تارهای صوتی، قطعاتی از بافت نرم یا غشایی هستند که به‌عنوان چین‌های صوتی نیز شناخته می‌شوند. آن‌ها در حنجره قرار دارند، در امتداد نای کشیده می‌شوند و برای تقویت صدا باز می‌شوند. آن‌ها هم‌چنین در هنگام غذا خوردن بسته می‌شوند تا غذا را به مری هدایت کنند.

در حالی‌ که مردان و زنان، هر دو، دارای تارهای صوتی هستند، ضخامت و طول تارهای صوتی آن‌ها با یک‌دیگر تفاوت دارند. مردان دارای تارهای صوتی ضخیم‌تری هستند که صدای بم‌تری تولید می‌کنند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که صدای بم، مانند؛ خواننده‌های باریتون یا باس داشته باشند. زنان دارای تارهای صوتی باریک‌تری هستند که باعث می‌شود تا صدایی با گستره‌ی بالاتر داشته باشند، مانند؛ خوانندگان متزوسوپرانو یا خوانندگان سوپرانو که می‌توانند همه‌ی نت‌های بالا را بخوانند.

آماده شدن برای گرم کردن صدا

چندین مرحله‌ی مقدماتی قبل از انجام مناسب گرم کردن صدا وجود دارد. مهم‌ترین فاکتوری که قبل از گرم کردن باید در نظر بگیرید، این است که؛ پیش از گرم کردن، چه نوع نوشیدنی و غذایی و در چه زمانی میل کرده‌اید؟

غذا و مایعات را یک تا دو ساعت قبل از گرم کردن تارهای صوتی مصرف کنید. از خوردن غذاهای سنگین یا اسیدی، نوشیدن مایعاتی که دارای چربی یا گاز زیاد هستند، مانند؛ شیر یا نوشابه، خودداری کنید. کافئین تارهای صوتی را منقبض می‌کند، بنابراین قهوه را نیز حذف کنید. غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا در دمای اتاق را بخورید و بنوشید؛ نه خیلی گرم و نه خیلی سرد.

چای، به ویژه با عسل، یکی از محبوب‌ترین مایعات قبل از آواز خواندن است، زیرا گلو را تسکین می‌دهد. برخی از مربیان آواز توصیه می‌کنند که به نوشیدنی خود لیمو اضافه نکنید، زیرا اسیدیته‌ی آن می‌تواند گلوی شما را خشک کند. از طرف دیگر، توصیه می‌شود نوشیدنی را غرغره کنید تا از مزایای آن بدون پر کردن بیش از حد معده استفاده کنید. سر خود را به عقب بچرخانید تا مایع به انتهای گلوی شما برسد و همزمان با زمزمه‌ی یک نت بالا آن را غرغره کنید تا اطمینان حاصل کنید که تارهای صوتی حداکثر تاثیر را دریافت می‌کنند.

مدت زمان گرم کردن

می‌توان گرم کردن کامل صدا را در عرض پنج دقیقه انجام داد.
زمانی که خوانندگان تکنیک‌ها را می‌آموزند، اکثرا حدود 10 دقیقه طول می‌کشد تا تارهای صوتی خود را گرم کنند. مدت زمان گرم کردن خوانندگان حرفه‌ای حتی به 30 دقیقه هم می‌رسد.
مدت زمان گرم کردن صدا به اندازه‌ی کیفیت گرم کردن اهمیت ندارد. همان‌طور که یک ورزشکار دومیدانی قبل از گرم کردن در مسابقه شرکت نمی‌کند، شما نیز باید به عنوان یک خواننده‌، یک برنامه‌ی روتین گرم کردن را انجام دهید تا مطمئن شوید مهم‌ترین ماهیچه‌ی شما (صدای شما) آماده باشد.

نکاتی که Reba برای گرم کردن صدا زیر دوش گفت را امتحان کنید. آب گرم و رطوبت موجود در هوا باعث شل شدن همه‌ی ماهیچه‌های شما (ماهیچه‌های صوتی و سایر ماهیچه‌های بدن) می‌شود و باعث خواهد شد که گرم کردن آسان‌تری داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که به تنفس خود توجه می‌کنید؛ قبل از بازدم، یک تنفس طولانی داشته باشید که در آن تا 10 بشمارید. این کار به کاهش تنش موجود در تمام بدن کمک می‌کند. با زمزمه کردن شروع کنید، سپس سعی کنید صداهای تک حرفی، مانند «ن» را به صورت ممتد بخوانید. در نهایت، صورت خود را به آرامی ماساژ دهید تا گونه‌ها و دهان شما نیز شل شود؛ این کار، پس از گرم کردن مناسب، باعث می‌شود که بیشترین میزان صدا را داشته باشید.

تکنیک‌های گرم کردن صدا

قدرت صدای شما از درون بدنتان سرچشمه می‌گیرد، به این معنی که وضعیت بدن کلیدی برای گرم کردن مناسب صدا است. وضعیت صحیح؛ بدنی آرام با ستون فقرات صاف است (سعی کنید به جای پاشنه‌ی پا بر روی سینه‌ی پا بایستید). اطمینان حاصل کنید که ماهیچه‌های صورت شما رها بوده و تا آن‌جا که ممکن است تنش را از بدن خود خارج کرده باشید.

تنفس

صاف بایستید، تنفس شکمی عمیق داشته باشید، ریه‌های خود را باز کنید و تا جایی که ممکن است، در حالی که شانه‌ها را پایین و آرام نگه داشته‌اید، دمی عمیق انجام دهید. قدرت از میان‌تنه‌ی شما می‌آید، بنابراین سعی کنید دست خود را روی شکم خود قرار دهید تا مطمئن شوید که از محل مناسب تنفس می‌کنید.

تنفس خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که ریتمیک و تقریبا ناخودآگاه باشد؛ این کار به شما امکان می‌دهد تا روی صدای خود تمرکز کنید.

تریل‌ها

تریل‌های لب و تریل‌های زبان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شل شدن ماهیچه‌های صورت شما کمک کرده و زبان شما را آرام می‌کنند تا واقعی‌ترین صدای شما بیرون بیاید.

تریل لب

در حالی‌که ایستاده‌اید و زبان و دهانتان کاملا آرام است، یک دم عمیق بگیرید و هوا را از میان لب‌هایتان بیرون دهید (گویی در زیر آب می‌دمید)؛ لب‌های شما به هم می‌چسبند و صدایی شبیه موتور ایجاد می‌کنید. این کار را چندین بار، در حالی‌که زبان خود را به راحتی در دهان خود قرار داده‌اید، امتحان کنید.

در مرحله‌ی بعد، هنگامی که با انجام تریل لب کاملا احساس راحتی کردید، یک نت خاص را انتخاب کنید و سعی کنید با تریل لب آن را اجرا کنید؛ یک نت ساده که به ذهنتان می‌رسد (معمولا در محدوده‌ی میانی). هر زمان که توانستید به‌راحتی یک نت را با تریل لب بخوانید، خواندن چند نت را امتحان کنید. اگر در این مورد به مشکل خوردید، به تنفس خود برگردید و پیش از تلاش دوباره مطمئن شوید که تنفسی یک‌نواخت و هماهنگ داشته باشید.

تریل زبان

تریل‌ زبان یک روش عالی برای گرم کردن است که به بهبود کلی آواز نیز کمک می‌کند. تریل‌های زبان در اصل یک صدای «ر» ماندگار هستند. برای انجام کامل تریل زبان، ابتدا سعی کنید زبان خود را فر کنید. دهان خود را کمی باز نگه دارید و ببینید آیا می‌توانید قسمت جلویی زبان خود را خالی کنید. نوک خمیده‌ی زبان خود را روی سقف دهان قرار دهید و سعی کنید زبان خود را به کام سخت بچسبانید. این صدای «ر» که می‌خواهیم اجرا کنیم به‌طور طبیعی برای کسانی که به زبان‌هایی مانند؛ عربی، روسی، اسپانیایی و … صحبت می‌کنند، قابل اجراست. اگر متوجه شدید که در ایجاد صدا مشکل دارید، سعی کنید مانند یک گربه غر بزنید و در همین حین یک نت را بخوانید. اگر هر روز این تمرین را انجام دهید، صدا و حرکت زبان برایتان طبیعی به نظر خواهد رسید.

زمزمه کردن

وقتی لب‌ها و زبان شما گرم شدند، با لب‌های بسته و به آرامی صداها را تمرین کنید. نفس بکشید و همان‌طور که نفس خود را بیرون می‌دهید، صدا ایجاد کنید. سعی کنید صداها را به هم متصل کنید و طنین آن را درونتان احساس کنید. زمزمه باعث می‌شود که صدا از سوراخ بینی خارج شود، با این وجود اما یک روش موثر برای گرم کردن تارهای صوتی است تا آن‌ها را برای خواندن با دهان باز آماده کند.

از آن‌جا که زمزمه کردن به هیچ تلاشی از سوی زبان یا دهان احتیاج ندارد، اولین نقطه برای شروع و اطمینان از رها بودن همه چیز است؛ در حالی که لب‌های شما به آرامی بسته شده‌اند، صدای «مممم…» ایجاد کنید، این نقطه‌ی شروع شماست.

گام‌ها

قبل از شروع به گرم کردن، صدای شما گستره‌ی محدودی خواهد داشت. برای افزایش گستره‌ی صوتی خود از یک اکتاو به سه اکتاو یا بیشتر، از نقطه‌ی شروع طبیعی خود شروع کنید (صدای خنثی زمزمه‌ی «ممممم»). یک گام مانند «دو ماژور» (C Major) را انتخاب کرده و نت‌ها را در یک اکتاو، از بالا به پایین و بالعکس بخوانید. در مرحله بعد، می‌توانید همه‌ی نت‌ها را یک اکتاو به بالا منتقل کنید یا محدوده‌ی اکتاو را گسترش دهید تا به گروه هفت نت بعدی برسید.

حروف صدادار

شاید یکی از موثرترین تکنیک‌ها، گرم کردن صدا توسط حروف صدادار باشد. این تکنیک نه تنها برای گرم کردن صدا، بلکه برای بلند کردن تارهای صوتی، بهبود کیفیت و لحن صدا و کنترل بهتر گستره‌ی صوتی و تنفس نیز مناسب است.

حروف صدادار باید اساس برنامه‌ی گرم کردن شما باشند.
در ابتدا حروف صدادار را آماده کنید؛ «اَ»، «اِ»، «اُ»، «آ»، «او»، «ایی». سپس با «دو وسط» شروع کنید و آرپژ را توسط صدای «اَ» از پایین به بالا و برعکس بخوانید. همین کار را با سایر حروف صدادار نیز انجام دهید. پس از اتمام تمام حروف صدادار، گام‌ یا اکتاو را تغییر دهید. انواع متفاوتی از این تمرین وجود دارد که شامل حروف صامت نیز می‌شوند، برای مثال؛ «مَ»، «مِ»، «مُ»، «ما»، «مو»،‌«می».

در حالی که گرم کردن صدا ممکن است طاقت‌فرسا به‌نظر برسد، اما فقط بین 5 تا 10 دقیقه در روز برای تمرین تکنیک‌های آن نیاز است تا صدای شما را برای خوانندگی، سخنرانی عمومی یا اجرا روی صحنه در حالت ایده آل قرار دهند. اهمیت گرم کردن صدا این است که باعث می‌شود تا صدای شما تحت فشار قرار نگیرد، چراکه فشار به آن ممکن است منجر به آسیب دائمی، نیاز به جراحی و یا حتی اتفاقات بدتر شود. مراقبت از صدا در دوران نقاهت نیز بسیار حائز اهمیت است. (برخی از خوانندگان حرفه‌ای بین برنامه‌ها فقط زمزمه می‌کنند یا سعی می‌کنند اصلاً صحبت نکنند!)

تکنیک‌های گرم کردن که در بالا آورده‌ایم را هر روز تمرین کنید، در این صورت آماده خواهید بود که در کوتاه‌ترین زمان، نت‌های بالایی (یا نت‌های پایینی)، که قبلا برایتان قابل اجرا نبودند را اجرا کنید.

منبع: MasterClass

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *