مسترکلاس‌های هانس‌زیمر

هانس زیمر و مسترکلاس آهنگسازی فیلم

هانس زیمر، آهنگساز نام‌آشنای فیلم‌ها و حماسه‌های علمی‌تخیلی است که تا کنون جوایز زیادی را در موسیقی فیلم کسب کرده است. زیمر که آهنگسازی فیلم‌هایی چون مرد بارانی، شیرشاه، گلادیاتور،‌ دوازده سال بردگی، و میان‌ستاره‌ای (اینتراستلار) و… را در کارنامه خود دارد، در صفحه اینستاگرام خود از مسترکلاس‌هایش در حوزه آهنگسازی فیلم سخن گفت.

سایت www.masterclass.com بستری است که از طریق آن افراد با پرداخت حق عضویت سالانه می‌توانند از درس‌ها و بسته‌های آموزشی ویدئویی در رشته‌ها و تخصص‌های گوناگون استفاده کنند. این ویدئوهای آموزشی توسط افراد متخصص و برگزیده تهیه می‌شود و به صورت آرشیوشده در این سایت باقی می‌ماند.

این سایت که در زمینه‌ی موسیقی نیز دارای مسترکلاس‌هایی از بهترین متخصصان و استادان است، اعلام کرد که برای حق عضویت سالانه جدید تخفیف پنجاه‌درصدی درنظر گرفته و با خرید یک عضویت، می‌توان یک عضویت رایگان دریافت کرد. هانس زیمر با بیان این آگهی در صفحه اینستاگرام خود به دنبال‌کنندگانش اعلام کرد که می‌توانند از مسترکلاس‌های ویدئویی او در زمینه‌ی آهنگسازی فیلم استفاده کنند.

این کلاس آموزشی شامل سی و یک قسمت ویدئویی است:

مقدمه
تم (زمینه)

کارگردان‌ها- بخش اول

کارگردان‌ها- بخش دوم

کارگردان‌ها- بخش سوم

دامنه صداها
(sound palettes)

خلق با سینتی‌سایزر
(زیمر به استفاده از سینتی‌سایزر معروف است و در این درس چگونگی این استفاده را شرح می‌دهد.)

نوشتن قطعه براساس تصویر
( در این ویدیو نوشتن قطعه برای سکانس‌های مختلف فیلم آموزش داده می‌شود و همزمان این نکته مطرح می‌شود که کدام سکانس‌ها به موسیقی نیاز دارند)

نوشتن قطعات پس‌زمینه‌ی دیالوگ
( آشنایی با دیدگاه هانس زیمر به رابطه‌ی موسیقی و دیالوگ و اینکه چگونه موسیقی، خود یک دیالوگ است)

تمپو
( آموزش تشخیص تمپو براساس صحنه و نحوه‌ی ویرایش آن)

دفتر خاطرات موسیقی: شرلوک هلمز
(زیمر در دفتر خاطراتش برای موسیقی هر فیلم صفحه‌ای دارد و معتقد است این کار به او کمک می‌کند. در این ویدئو توضیح می‌دهد که چگونه این کار را انجام می‌دهد و همچنین به سراغ توضیحات خود از موسیقی شرلوک هلمز می‌رود)

شخصیت
(در این ویدئو هانس درباره‌ی چگونگی شناخت شخصیت‌ها و خلق یک تم موسیقایی فراموش‌نشدنی برای آن‌ها توضیح می‌دهد.)

تم شخصیت: بت‌من

تم شخصیت: جوکر

تم شخصیت: جک اسپارو
(هانس زیمر درباره‌ی چگونگی ساختن تم شخصیت جک اسپارو توضیح می‌دهد. او می‌گوید: دزدان دریایی نخستین موزیسین‌های راک‌اندرول در قرون وسطی بوده‌اند!)

مطالعه موردی:‌ فارست/ نیکسون
(هانس زیمر برای ساخت موسیقی این فیلم دیالوگ‌محور رویکرد خود را دارد و در این ویدئو توضیح می‌دهد که چگونه یک قطعه‌ی مینیمال و در عین حال زیبا ساخته است.)

مطالعه موردی: شوالیه در تاریکی
(در این ویدئو می‌بینیم که چطور زیمر در سکانس پرتنش قایق،‌ تنش و اضطراب را برجسته کرده است.)

کار با موزیسین‌ها
(بیان اینکه چطور بهترین موزیسین‌ها و سازها را پیدا کنیم و برای آن‌ها قطعه بنویسیم.)

کار با موزیسین‌ها: ارکستراسیون- بخش اول
(چگونگی ارتباط برقرار کردن با موزیسین‌ها و شنیدن آن‌ها با احترام)

کار با موزیسین‌ها:‌ارکستراسیون- بخش دوم
(هانس چطور مطمئن می‌شود که نهایت تلاش خود را هنگام ضبط یک ارکستر انجام داده است)

بازخورد و بازنگری
(گاهی قطعه‌های ساخته‌شده از همان ابتدا کامل نیستند. در این بخش زیمر می‌گوید که چطور بازخوردهای قطعه‌هایش را می‌شنود و رویکردش برای بازنویسی قطعه‌هایی که به اصلاح نیاز دارند چیست.)

بازخورد مخاطبان
(چگونه هانس یک قطعه را برای مخاطب پخش می‌کند و چطور تشخیص می‌دهد که مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده است)

نکاتی برای نوشتن قطعه:‌ بخش اول
(زیمر نکات و فوت‌وفن‌هایی را که در مدت این سال‌ها یادگرفته است و رویکرد به نوشتن موسیقی را بیان می‌کند.)

نکاتی برای نوشتن قطعه:‌بخش دوم
(دیدگاه‌هایی بیان می‌کند برای اینکه مطمئن شوید هنگام نوشتن موسیقی،‌خلاقیت خود را محدود نکرده‌اید.)

سفر هانس‌زیمر!
(زیمر می‌گوید که عشقی که به داستان‌گویی پیدا کرده است باعث شده شغلش را تغییر دهد و از ستاره‌‌ی رادیو به آهنگساز فیلم تبدیل شود)

یادگرفتن از طریق گوش دادن
(بیان اینکه چه‌اندازه مهم است گوش دادن را یاد بگیریم و بتوانیم آن تحلیل کنیم)

زندگی یک آهنگساز- بخش اول
(بیان این نکته که هر هنرمندی در زندگی با چالش‌هایی مواجه می‌شود و توصیه‌های هانس زیمر درباره‌ی اینکه چطور در این مسیر دلسرد نشویم

زندگی یک آهنگساز- بخش دوم

سخنان پایانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *