پادکست موسیقی

پادکست‌های فارسی با موضوع موسیقی

در زمان ما کمتر کسی است که با شبکه‌های اجتماعی سر و کار داشته باشد و با نام پادکست آشنا نباشد. امروزه بسیاری از ما،‌ در حین انجام کارهای روزمره، رانندگی کردن یا هنگام پیاده‌روی، تمایل داریم به یک فایل صوتی گوش کنیم. گاهی اوقات وقتی که از گوش کردن بی‌وقفه‌ به موسیقی خسته شدیم و تحمل سکوت را نداریم به دنبال یک محتوای شنیداری دیگریم که البته به‌جز کلام، چیزهای دیگر و اندکی موسیقی داشته باشد. و حالا که به قول برخی،‌ پادکست وارد عصر طلایی خود شده،‌ بدون شک در میان این همه تنوع موضوعی پادکست، همیشه پادکستی هست که مناسب حال ما باشد. در این میان،‌ برخی از پادکست‌ها که درباره‌ی موسیقی هستند یا گلچینی از قطعه‌های موسیقی، می‌توانند همراه خوبی برای این لحظه‌های ما باشند. تعدادی از این پادکست‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

مترونوم
کرن
پلی‌لیست
رادیو دیو

اتاق موسیقی


پادکست کرن
سازنده‌ی این پادکست بردیا دوستی است. او درباره‌ی دلیل ساخت پادکست خود می‌گوید:
« قضیه این است که من به موسیقی غربی نگاه کردم و دیدم درباره‌ی هر نوعی از موسیقی غربی، کلاسیک، راک و حتی پاپ، درباره‌ی آلبوم‌های مختلف و حتی درباره‌ی کلیپ‌ها و جلد آلبوم‌ها یک عالمه تحلیل وجود دارد و مطالب زیادی هست. اما ما این را در موسیقی ایران زیاد نداریم و درباره‌ی آلبوم‌ها چندان صحبت نمی‌کنیم. من حس کردم جای چنین چیزی خالی است. در این پادکست، در هر قسمت ما یک آهنگ را انتخاب و درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم و داستان‌هایی که درباره‌ی آن وجود دارد را بیان می‌کنیم. به بازخوانی‌ها اشاره می‌کنیم و حتی درباره‌ی حقایقی صحبت می‌کنیم که شاید به دردنخور باشند اما برای هواداران جالب! که اصطلاحا به اطلاعات این‌چنینی trivia می‌گویند و نهایتا درباره‌ی حسی که از آن موسیقی می‌گیرم صحبت می‌کنم.»
در این پادکست، هر قسمت به یک قطعه‌ی موسیقی معمولا مشهور اختصاص داده می‌شود و در آن، گوینده، اطلاعاتی را درباره‌ی تاریخچه‌ی قطعه، سازندگان آن و دلیل ساختنش برای مخاطب توضیح می‌دهد.
او در ادامه درباره‌ی ارتباط تخصص خودش با موسیقی می‌گوید:
«من به معنای واقعی کلمه (در این مسیر) آماتور هستم و فقط به موسیقی و پادکست عشق می‌ورزم. اگرچه به لحاظ تخصصی هیچ ربطی به موسیقی ندارم!»
تاکنون بیست و دو قسمت از پادکست کرن منتشر شده است که اولین قسمت آن در اسفند ۱۳۹۶ و آخرینش در بهار ۱۴۰۰ منتشر شد.

پادکست پلی‌لیست

این پادکست همان‌طور که از اسمش پیداست، تعدادی از قطعه‌ها را به صورت موضوعی براساس خواننده، دوره‌ی تاریخی یا تم و حال‌وهوای آثار، برای هر اپیزود انتخاب کرده است. پادکست پلی‌لیست انتخاب مناسبی برای گوش کردن موسیقی در جاده، هنگام کار و… است.
اپیزودهای پادکست پلی‌لیست که تاکنون منتشر شده است:

بی‌کلام گیتار

بی‌کلام پیانو

بی‌کلام ویولن

موسیقی فیلم

لئونارد کهن

سیاوش قمیشی

گوگوش

معین

محسن نامجو

شادمهر عقیلی

محسن چاوشی

Tylor Swift

عاشقانه‌ی غمگین

پادکست رادیو دیو

این پادکست، حال و هوای خیال‌انگیزی با معجونی از ادبیات و فرهنگ دارد که از موسیقی‌های زیبا به‌عنوان چاشنی استفاده کرده است. قطعه‌های موسیقی در این پادکست، با ذوق و سلیقه‌ی وافری انتخاب شده‌اند. اگر به دنبال شنیدن یک پادکست با حال‌وهوای شاعرانه و خیالی هستید، رادیو دیو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *