پرتره موتسارت در نوجوانی

پرتره‌ای نادر از موتسارت در نوجوانی که در حراج کریستیز پاریس به مزایده گذاشته شده بود هفته گذشته (۲۷ نوامبر) بیش از ۴ میلیون یورو فروخته شد. این پرتره موتسارت را در سال ۱۹۷۷ و در سن ۱۳ سالگی نشان می‌دهد که پشت یک هارپسیکورد نشسته است و نت‌های یک قطعه موسیقی روبه‌روی او قرار دارد. در آن زمان او برای تور کنسرت خود به همراه پدرش به ایتالیا رفته بود. این پرتره او را بعد از اجرای یک کنسرت نشان می‌دهد.

«برای فهمیدن اینکه در این پرتره چه قطعه‌‌ای در مقابل موتسارت قرار دارد تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. بعضی از متخصصان موزیکولوژی معتقدند که این قطعه اثر بلداسر گلوپی (Baldassare Galuppi) آهنگ‌ساز اهل جمهوری ونیز است. برخی نیز می‌گویند که این قطعه از آثار خود موتسارت است که بعدا از بین رفته است. »
به نقل از استرید سانتنر (Astrid Centner)، مدیر دپارتمان نقاشی‌های قدیمی کریستیز در پاریس

خانم سانتنر می‌گوید نکته جالب درباره این اثر هنری این است که در سفر موتسارت به ایتالیا پیترو لوگیاتی، یک مامور مالیات از اهالی جمهوری ونیز هم حضور داشت و او بود که پرتره‌ای از موتسارت را سفارش داد. نقاش این اثر مشخص نیست. اما احتمالا سینیارولی (Giambettino Cignaroli) از بستگان لوگیاتی است.

این پرتره یکی از پنج پرتره‌‌ای است که از موتسارت در دست است و پشت آن جمله‌ای به لاتین درباره موتسارت نوشته شده است: هر تعریف و تمجیدی برای او کم است!

منبع
Classic FM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *