آواز پرنده ها

چرا پرنده ها آواز می‌خوانند؟

آواز پرنده‌ها از شگفتی‌های طبیعت است و در گذشته‌ها، به‌نوعی الهام‌بخش انسان‌ها در خلق موسیقی بوده است. اما این آوازخواندن زی پرنده‌ها می‌شوند؟

بسیاری از پرندگان از آوازهای خود به عنوان هشداری برای پرندگان دیگر استفاده می کنند. آنها از این طریق قلمرو خود را مشخص می‌کنند. هر پرنده به مکانی برای یافتن غذا، آب، سرپناه و جفت نیاز دارد. پرنده‌های نر، هنگامی که موفق شوند خانه‌ای برای خود برپا کنند به دنبال جفت می‌گردند و به این ترتیب آواز خواندن را شروع می‌کنند. توانایی آواز خواندن برای پرنده‌های نر بسیار مهم است و به همین دلیل آن‌ها در مقایسه با پرنده‌های ماده، خواننده‌های بهتری هستند. از میان این پرنده‌های نر، آن‌هایی که آواز بهتری دارند توسط ماده‌ها انتخاب می‌شوند. برخی از این پرنده‌ها که استعداد خوبی دارند تا حدود صد آواز می‌خوانند و پرنده‌های دیگر از آن‌ها تقلید می‌کنند.
هرچه سن پرنده‌ها بیشتر باشد، در آواز خواندن ماهرتر و باتجربه‌تر هستند. مدت‌زمانی که یک پرنده صرف آواز خواندن یک پرنده، نشان از میزان استقامت او دارد و به پرنده‌های ماده ثابت می‌کند که می‌تواند تامینشان کنند و جوجه‌های خوبی به آن‌ها بدهد.

گاهی نیز پرنده‌ها در مراسم خواستگاری* آواز می‌خوانند. در این مراسم، برخی از گونه های پرندگان، هر دو جنس در یک دونوازی پیچیده می‌خوانند که این پیوند جفت آنها را تقویت می‌کند. تأثیر متقابل آهنگ‌های آن‌ها و نحوه‌ی پاسخ آن‌ها به یکدیگر تعهدشان را به هم تقویت می‌کند. آن‌ها همچنین از این طریق اعلام می‌کنند که برای سایر پرندگان مجرد در دسترس نیستند.

آوازخوانی پرنده‌ها در مراسم خواستگاری

پرنده‌ها در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز آوازهایی با ملودی‌های متفاوت می‌خوانند. آن‌ها در ساعت‌های مختلف صداهایشان تغییر می‌کند. هنگام صبح این صدا تا دوردست‌ها هم شنیده می‌شود. به همین دلیل است که صبح‌ها پرنده‌ها بیش از هر زمانی آواز می‌خوانند. به گفته‌ی برخی دانشمندان، آوازخوانی پرنده‌ها در صبح برای این است که به هم اعلام کنند شب را پشت سر گذاشته‌اند.
آوازهای شبانه‌ی پرندگان در مقایسه با آواز صبح‌گاهی، کم‌قدرت‌تر است. با وجود این بعضی پرنده‌ها، آوازخوان‌های شب‌اند: جغد، بلبل، شبگرد شرقی و بلبل هزاردستان.

گاهی نیز پرنده‌ها بدون هیچ دلیلی و صرفا برای لذت بردن آواز می‌خوانند. آن‌ها موهبت خوانندگی را در درون خود دارند و از اینکه آن را به نمایش بگذارند لذت می‌برند. پرنده‌ها از یادگیری ترانه‌های جدید و خواندن آن‌ها خوششان می‌آید و سرگرم می‌شوند.

آواز خواندن پرنده‌ها، هر دلیلی داشته باشد، از زیبایی‌های بی‌نظیر و روح‌نواز طبیعت است که باید از هر فرصتی برای شنیدنش استفاده کرد.

*courtship

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *