چطور ساکسیفون را تمیز کنیم؟

اگر فعالیت هنری موسیقیایی شما در زمینه نوازندگی ساکسیفون است شاید بهتر باشد بدانید که با تمیز کردن مرتب، دوره‌ای و اصولی علاوه بر افزایش طول عمر ساز خود، کمک فراوانی نیز به حفظ سلامت جسم خود کرده‌اید. مراحل نگهداری از ساکسیفون بسیار ساده بوده ولی در عین حال باید با صبر و حوصله و دقت فراوان انجام شود. توصیه می‌کنیم یکی از پکیج‌های آماده‌ی مخصوص این کار را تهیه کرده و با این‌کار در وقت و انرژی خود نهایت صرفه‌جویی ممکن را انجام دهید.

در صورتی‌که از ساز ساکسیفون خود به‌خوبی مراقبت کنید، تا چند سال احتیاج به تنظیم و کوک این ساز نخواهید داشت. در صورت بروز هر گونه ناهماهنگی در صدای ساز حتما باید به تکنسین مخصوص این‌کار مراجعه کنید.

۱. تمیز کردن فضای داخلی

غبارزدایی بدنه داخلی ساکسیفون


در پکیج‌های مخصوصی که تهیه کرده‌اید برس یا پارچه‌ای با طول بسیار زیاد وجود دارد که وزنه‌ای به انتهای آن‌ها متصل شده است. پارچه یا برس را از سمت اتصال وزنه وارد دهانه ساز کرده و ساز را به شکل وارونه در دست بگیرید. انتهای دیگر پارچه را به آرامی از سمت زبانه ساز بیرون کشیده، چندین و چند بار با ظرافت در کل سطح آن حرکت دهید تا دیواره داخلی کاملا تمیز شود. این کار باعث می‌شود فضای داخلی ساز کاملا خشک شده، هرگونه بقایای آب‌میوه یا غذا پاک شده و در نهایت زمینه رشد باکتری‌ها از بین برود.

غبارزدایی گردن ساکسیفون


دستمال نرم و تمیزی را از ورودی بزرگتر گردن ساز وارد کرده و از قسمت باریک‌تر در محل اتصال چوب پنبه خارج کنید. عملیات رفت و برگشت پارچه را چند بار تکرار کنید تا کاملا از عدم وجود مواد خارجی اطمینان حاصل کنید. گزینه دیگر می‌تواند ریختن و عبور آب از این قسمت باشد. اما مراقب باشید چوب پنبه ساکسیفون به هیچ وجه با آب تماس پیدا نکند چراکه منجر به تورم و تغییر شکل آن خواهد شد.

استفاده از برس محافظ


این برس‌های نرم و انعطاف‌پذیر، بهترین وسیله برای خلاص شدن از باقی‌مانده رطوبت، جرم و ذرات خارجی نفوذی در داخل گردن ساز می‌باشند. برس را از دهانه باریک‌تر وارد کنید و چند ثانیه نگه دارید تا تمام رطوبت باقی‌مانده جذب شود. اکنون می‌توانید برس را از همان سمت خارج کنید و مطمئن باشید که تمیزی ساز خود را تضمین کرده‌اید. محصولات مشابه این برس نیز برای دیگر قسمت‌های زبانه و دهانه ساز طراحی و ساخته شده‌اند که می‌توانید با تهیه آن‌ها مراحل نظافت این ساز را به آسانی انجام دهید.

بازرسی و تمیز کردن پدهای کلید ساکسیفون


لحظاتی که مشغول نواختن ساز می‌باشید با دقت و تمرکز سعی کنید کلیدهایی را که چسبنده و کثیف شده‌اند پیدا کنید و با استفاده از تکه پارچه پنبه‌ای کوچک و تمیز، سطوح چسبناک و لیز آن‌ها را از بین ببرید.

۲. تمیز کردن دهانه ساکسیفون

تمیز کردن محفظه داخلی دهانه

این قسمت بیشترین و نزدیک‌ترین تماس را با دهان شما دارد پس سعی کنید به کرات و با دقت تمام، تمیز کردن آن را مدنظر داشته و به اتمام برسانید. در مرحله اول سر نی مانند دهانه را جدا کرده و با استفاده از یک مسواک کوچک نرم کالا دیواره داخلی را تمیز کنید. با استفاده از آب سرد یا ولرم دهانه را شسته و تکه پارچه تمیز و بدون پرزی را در آن فرو برده و چند بار بچرخانید تا کاملا خشک و تمیز شود.

تمیز کردن زبانه یا رید


هوای گرمی که هنگام نواختن این ساز از دهان شما خارج می‌شود به سادگی عامل ایجاد رطوبت و محل اجتماع باکتری خواهد بود. سعی کنید بعد از هر بار استفاده، زبانه را با گوش پاک کن پنبه‌ای یا دستمال نخی یا مسواک تمیز کنید.

خراشیدگی‌ها و ناصافی‌های دهانه را صاف کنید

اگر بخواهید بخش پلاستیکی یا رزین دهانه ساکسیفون را محافظت کنید، بهتر از یک سمباده یا سوهان ناخن برای صاف کردن خراشیدگی‌ها استفاده کنید.

تمیز کردن عمیقی در صورت لزوم


برای اطمینان خاطر از میکروب زدایی دهانه می‌توانید آن را در محلول آب و مایع شستشو یا آب و سرکه قرار دهید. اجازه دهید زبانه‌ها قبل از استفاده دوباره کاملا خشک شوند.

۳- مرحله نهایی

جلا دادن بدنه

برای جلا داد بدنه ساکسیفون، کافی است تا از یک تکه پارچه مخصوص تمیز کردن روکش‌های برنجی استفاده کنید. اگر بخواهید می‌توانید مقداری از ماده تمیز‌کننده وسایل منزل را هم روی آن اسپری کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که، از دستمال توالت یا کلا هر پارچه‌ای که مخصوص وسایل به روکش برنجی نیست، استفاده نکنید.

پیچ‌های شل شده را سفت کنید

شما می‌توانید به شیوه‌ای امن، میله‌های مربوط به پیچ‌های ساکسیفون را سفت کنید. فقط حواس‌تان باشد که بیش از حد به آن‌ها فشار نیاورید.

وسایل تمیز‌کننده را هم تمیز کنید!

به طور ویژه، مسواک مخصوص قسمت زنگی شکل، پدهای کلید و دستمال‌های گردگیری را باید به طور مرتب با آب و صابون بشویید، اگر این کار را بکنید در حدود یک سال می‌توانید از هرکدام استفاده کنید.

منبع: 
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *