موسیقی و حافظه

چگونه به یاد می‌آورم؟- یک پیانیست

جوانا مک گرگور توضیح می‌دهد که چگونه هنگام به خاطر سپردن موسیقی، توسعه دادن حافظه‌ی intellectual مهم‌تر از تکیه کردن بر عضلات حافظه است.

اغلب به شاگردانم می‌گویم که تقویت حافظه‌ بسیار شبیه ورزیده کردن یک عضله است و یک مهارت نیست. بلکه کاری است که شما هفته به هفته انجام می دهید.

در واقع، بیشتر کارهای روزمره‌ی من برای حفظ کردن یک قطعه بسیار ساده است: آن را تمرین می‌کنم. مانند خشم!

اغلب، پیانیست‌ها، قطعه‌ای را که بسیار سریع و به‌لحاظ فیزیکی چالش‌برانگیز است راحت‌تر به حافظه می‌سپارند. دلیل آن چیست؟ برایش بسیار تمرین کرده‌اند!

موسیقی آهسته‌تر و مینیمالیستی، نوع دیگری از حافظه را می‌طلبد.

واریاسیون‌های گلدبرگ باخ مثال خوبی از چیزی است که به خاطر سپردن آن دشوار است، زیرا وابسته به هم‌نوازی است. (کنتراپونتال) و بسیار پیچیده است، اما در عین حال بسیار استادانه است و یک ساعت طول می‌کشد. اگر قرار بود آن را اجرا کنم، از ماه‌ها قبل آن را آماده می‌کردم. پنج تا هشت ساعت در روز در سطح عمیق، آرام و عملی آن را تمرین می‌کردم. آهسته می‌نواختم و به چیزهایی که می‌دانم پیچیده هستند توجه می‌کردم. مثل ورزشکاری که برای المپیک تمرین می‌کند.

وقتی جوان‌تر هستید، اغلب چیزی که می‌نوازید کمتر پیچیده است و شما تمایل دارید به صورت کاملا طبیعی قطعه‌ها را به‌خاطر بسپارید. پیانیست‌های جوان اغلب بسیار سریع هستند و به حافظه‌ی عضلانی خود بسیار تکیه می‌کنند . همان شیوه‌ای که همه‌ی ما در تایپ کردن استفاده می‌کنیم. اما این خطرناک است. اگر روی صحنه عصبی یا خسته باشید یا تمرکزتان را از دست دهید این اولین چیزی است که از دست می‌رود. به همین دلیل است که شما باید یک حافظه intellectual نیز بسازید. مسئله این است که قطعه را در سطحی بسیار عمیق از حافظه داشته باشید. شب قبل از کنسرت، پیانیست‌ها اغلب کل اجرا را، نه پشت پیانو، بلکه در سرشان اجرا می‌کنند.

همه لحظات فراموشی دارند که به‌ندرت اتفاق می‌افتد. این یک بخش طبیعی از نوازنده بودن است. وقتی که خیلی جوان هستید داشتن یک لحظه‌ی خالی بسیار وحشتناک است. مهارت این است که قطعه را آ‌‌ن‌قدر خوب بشناسید که بتوانید در کسری از ثانیه به‌صورت بداهه بنوازید.

به تجربه، یاد می‌گیرید که چگونه آرام و خودکفا باشید و تا زمانی که با حفظ سبک قطعه، به‌صورت بداهه می‌نوازید هیچ‌کس متوجه چیزی نمی‌شود.

جوانا مک گرگور پیانیست کنسرت و سرپرست مطالعات پیانو در آکادمی سلطنتی موسیقی است.

منبع

Guardian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *