Music Student

چگونه هنرجوی خود را به تمرین تشویق کنیم؟

در این مقاله نکات مفیدی را از الک کولز آلدریج (Alec Coles-Aldridge)، دانشجوی دانشگاه سلطنتی موسیقی، می‌آوریم که به معلم‌های پیانو کمک می‌کند تا هنرجوی خود را به تمرین ترغیب کنند.

تصور کنید پسری جوان در حال بالا رفتن از اتاق زیر شیروانی است تا به طور مخفیانه ساز خود را تمرین کند. همان‌طور که هر معلم موسیقی به شما خواهد گفت، علی‌رغم تلاش زیاد معلم‌ها، چنین تعهدی به تمرین نادر است. حتی با صبر زیاد و تشویق‌های بی‌پایان، دروس تمرینی به‌سرعت تکراری می‌شوند. ممکن است پس از یک دوره تدریس، هنگامی‌که هنرجو قطعه‌ای را در گام «سل ماژور» می‌نوازد، هم‌چنان «فا»ی آن را «دیز دار» اجرا نکند یا این‌که سرعتی یک‌دست نداشته باشد. اما همان‌طور که می‌دانید، با تمرین می‌توان پیشرفت کرد. حالا چگونه می‌توانیم هنرجوی خود را وادار کنیم تا مانند پسرک در اتاق کوچک زیر شیروانی تمرین کند؟

اولا، بگذارید صادق باشیم؛ پسری که در اتاق زیر شیروانی بود، یک نوازنده معمولی نبود. زندگی حرفه‌ای او سبب شد که برای بزرگداشت جورج اول موسیقی بنویسد و از زمان جورج دوم یکی از قطعات او نقش برجسته‌ای در هر تاج‌گذاری ایفا کند. این نوازنده جورج فردریک هندل (George Frideric Handel) بود.

درحالی‌که ممکن است تنها تعداد کمی از هنرجوها به درجه‌ای که هندل در موسیقی داشت، دست یابند اما ترفندهای آموزشی ساده‌ای وجود دارد که می تواند باعث شود هنرجویان حداقل پانزده دقیقه بیشتر در روز تمرین کنند.

جورج فردریک هندل (George Frideric Handel)
جورج فردریک هندل (George Frideric Handel)

تمرین را در بستر درس بیاورید؛

از هنرجو بخواهید یک عبارت خاص را به همان روشی که در خانه انجام می‌دهد، تمرین کند. چیزی نگویید و فقط مشاهده کنید؛ آیا فقط همان عبارت را بارها و بارها تکرار می‌کند؟ یا سریع ناامید می‌شود؟
بعد از آن، روش‌هایی چون: خواندن عبارت یا اجرای ریتم با دست زدن را به هنرجو پیشنهاد دهید.

لذت

لذت شالوده‌ی تمرین است. با لذت، افراد زمان بیشتری را در یک فعالیت سرمایه‌گذاری می‌کنند. هر زمان هنرجوی شما می‌گوید که قطعه یا گامی را دوست ندارد، او را به چالش بکشید. عبارت‌های جذاب قطعه را انتخاب کنید و دلیل جالب بودن آن‌ها را برای هنرجو توضیح دهید. هر قطعه را برای هنرجو، با شور و شوق و جذابیت انتخاب کنید.

لذت در تمرین

تشویق و الهام بخشی

با ظهور شبکه‌ی اجتماعی یوتیوب، پیدا کردن ویدئو از اجراهای خیره‌کننده بسیار سریع و آسان شده. نوازنده‌ای را پیدا کنید که هنرجوی شما ارتباط زیادی با او برقرار می‌کند. به یاد داشته باشید؛ لازم نیست آن نوازنده حتما همان سازی را بنوازد که هنرجوی شما می‌نوازد. پیانیست‌ها می‌توانند از نوازندگان ترومبون یا حتی خواننده‌ها نیز الهام بگیرند.

اجرای موسیقی

دفتر یادداشت

یک روش بسیار موثر؛ توجه به تمرینات مهم و لازمی است که هنرجو به انجامشان نیاز دارد. در دفتر هنرجو، اهداف و یا حتی یک برنامه‌ی تمرینی بنویسید. (مانند تمرین گام، آرپژ و …)

دلسردی و نا امیدی

به‌جای این‌که دلخوری خود از تمرین نکردن هنرجو را ابراز کنید، سعی کنید رفتاری داشته باشید که باعث شود خودِ هنرجو از تمرین نکردنش احساس ناراحتی و پشیمانی داشته باشد. هنرجوها به‌سرعت متوجه این موضوع می‌شوند که برای خودشان تمرین می‌کنند نه برای معلمشان.

سرگرمی

آیا می‌توانید موسیقی را به سرگرمی‌های دیگر هنرجو ارتباط دهید؟ اگر هنرجو از فوتبال لذت می‌برد، آیا می‌توانید از شباهت‌هایی بین موسیقی و فوتبال استفاده کنید که هنرجو دوست داشته باشد؟
در این‌صورت آموزش شخصی‌تر می‌شود، موسیقی برای هنرجو زنده شده و باعث می‌شود که هنرآموز ارتباط بیشتری با موسیقی برقرار کند.

تمرینات کوتاه و متمرکز

قطعا بهترین روش برای تمرین: داشتن تمرینات کوتاه و متمرکز است. تمرینات را در طول روز، به جلسات پانزده دقیقه‌ای تقسیم کنید.

تمرین، ریشه‌ی پیشرفت است. همان‌طور که ماهتما گاندی گفته: «یک اونس تمرین بیشتر از یک تن آموزش ارزش دارد.»

منبع: Pianist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *