چگونه ویولن خود را تمیز کنیم؟

چگونه ویولن خود را تمیز کنیم؟

اگر اولین باری است که ویولن دارید، بهتر است که از آن به خوبی در برابر کلیفون، گرد و خاک و عرق دست مراقبت کنید، چراکه این عوامل در صدادهی ساز شما موثر هستند.

در ادامه، چند نکته برای تمیز کردن ساز ویولن آورده‌ایم:

در مرحله‌ی اول به ۲ چیز نیاز داریم: ۱. محلول تمیز کننده‌ی ویولن ۲. پارچه‌ای نرم و لطیف

۱. انتخاب پاک کننده‌ی مناسب: استفاده از محلول حاوی الکل، باعث می‌شود که به ساز شما آسیب وارد شود. محلول‌هایی وجود دارند که مخصوص ویولن هستند. اگر از این مواد اطلاعی ندارید، می‌توانید از نوازنده‌های حرفه‌ای و یا فروشنده سوال کنید که شما را در انتخاب بهترین مدل راهنمایی کنند.

۲. استفاده از پارچه‌ی نرم و لطیف: باید از پارچه‌ی نرم استفاده کنید که ساز شما خراشیده نشود. بهترین گزینه پارچه‌هایی هستند که پرز ندارند. حتما همیشه در کاور خود پارچه‌ای به همراه داشته باشید.

استفاده از پارچه‌ی نرم و لطیف

۳.  سیم‌ها باید بعد از هر جلسه تمرین تمیز شوند: پاک کردن ساز از کلیفون و گرد و غبار بر روی بدنه و سیم‌ها، باعث می‌شود که طول عمر ساز شما بیشتر شود و صدای مطلوب‌تری داشته باشید. برای پاک کردن سیم‌ها؛ یک پارچه‌ی نرم را  انتخاب کنید و سپس از ابتدا تا انتهای سیم به صورت ملایم بکشید تا پاک شوند. برای پاک کردن کلیفون از روی سیم می‌توانید از اتانول خالص نیز استفاده کنید.

سیم‌ها باید بعد از هر جلسه تمرین تمیز شوند

۴. پاک کردن بدنه‌ی ویولن: در مرحله‌ی اول؛ باید از یک پارچه تمیز و جداگانه استفاده کنید و قسمت بالا، کناره‌ها و پشت ساز را به صورت دایره‌ای و ملایم پاک کنید. مراقب باشید که پارچه در سوراخ f گیر نکند. اگر گیر کند ممکن است باعث شکستن چوب شود و احتمال این‌که صدای ساز تغییر کند زیاد است. برای جلا دادن ویولن می‌توانید از روغن جلا استفاده کنید.

پاک کردن بدنه‌ی ویولن

۵. گرد و غبار بر روی خرک: جمع شدن گرد و غبار بر روی خرک باعث می‌شود که صدای ساز تغییر کند و برای تمیز کردن خرک باید حواستان باشد که به آن آسیب وارد نکنید، چون بسیار شکننده است. می‌توانید از همان پارچه‌ی نرم برای تمیز کردن گرد و غبار روی خرک استفاده کنید.

گرد و غبار بر روی خرک

۶. آرشه را تمیز نگه دارید: برای پاک کردن موی آرشه باید از پارچه‌ی نرم و لطیف استفاده کنید. پارچه را از ابتدا تا انتهای موی آرشه بکشید تا هرچه کلیفون بر روی موی آرشه بر جای مانده است پاک شود.

آرشه را تمیز نگه دارید

۷. گاهی ویولن خود را جلا دهید یا پالیش کنید: یک ساز خوب دارای بدنه‌ی براق است. ممکن است بعد از گذشت چند ماه یا چند سال این براقی از بین برود، اما شما می‌توانید با توجه به جنس ویولن خود، سالی یک بار از پالیش استفاده کنید تا براقی آن از بین نرود.

برای انتخاب پالیش دقت کنید و مرغوب‌ترین نوع آن را استفاده کنید تا به ساز شما آسیبی وارد نشود. توجه داشته باشید که از آب معمولی استفاده نکنید، چراکه ممکن است بدنه‌ی چوبی ساز آسیب ببیند.

برای جلا دادن ساز، پالیش را مستقیما بر روی بدنه استفاده نکنید؛ ابتدا آن را بر روی پارچه نرم اسپری کرده و سپس بر روی بدنه‌ی ساز بکشید.

پارچه‌ی نرم را به صورت دورانی بر روی ساز بکشید. مراقب باشید که مواد پالیش بر روی سیم، خرک، گوشی‌ها و سوراخ F مالیده نشود. استفاده از این ماده فقط برای صفحات رویی و پشتی بدنه مناسب است.

نکات بیشتر:

قبل از جلا دادن ساز خود، با یک نوازنده یا سازنده‌ی ساز مشورت کنید: برخی از پالیش‌ها حاوی یک روغن هستند که ممکن است به ساز شما آسیب وارد کند و باعث ترک بدنه شود. پس قبل از استفاده از این مواد بر روی ساز، با فروشنده‌ی ساز یا سازنده‌ی ساز مشورت کنید؛ خصوصا برای یک ساز گران‌بها.

جعبه‌ی ساز را تمیز نگه‌ دارید: شما باید ساز خود‌ را دور از گرد و غبار نگه دارید و به صورت مستمر جعبه را تمیز کنید.

تماس با بدنه‌ی ساز را به حداقل برسانید: هرچه بدن شما با ساز تماس کمتری داشته باشد، تمیزتر و براق‌تر خواهد بود. نگه داشتن ساز با گردن را به عادت تبدیل کنید.

ویولن خود را در جایی با درجه حرارت مناسب قرار دهید: ویولن خود را در جای خیلی سرد یا خیلی گرم قرار ندهید؛ این تنش هوایی باعث می‌شود که ساز شما به سرعت آسیب ببیند. اگر در جایی زندگی می‌کنید که با این مشکل مواجه هستید، می‌توانید از دستگاه مرطوب‌کننده برای رفع این مسئله استفاده کنید.

منبع: Nonamehiding

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *