ساخت پادکست

چگونه پادکست بسازیم؟

در سال‌های اخیر ساختن پادکست در دنیا و در میان افراد و گروه‌های جامعه بسیار متداول شده است. در ایران نیز روز‌به‌روز بر تعداد پادکست‌های فارسی‌زبان اضافه می‌شود. اما از بین این همه پادکست که با اهداف مختلفی ساخته می‌شوند، فقط برخی از آن‌ها از شهرت و محبوبیت برخوردار می‌شوند.
احتمالا هریک از شما نیز دست‌کم یک بار به تولید پادکست خودتان فکر کرده‌اید، یا دست‌کم به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان در ساختن یک پادکست مشارکت کرد و از آن طریق، با مخاطبان غریبه و آشنا سخن گفت.

آیا ساختن پادکست دشوار است؟

بسیاری از ما فکر می‌کنیم چون استودیو نداریم و از داشتن امکاناتی مثل یک ميکروفن باکیفیت و دیگر ابزارهای لازم محرومیم، قادر به تولید پادکست نخواهیم بود و این ایده را نیز مانند بسیاری ایده و رویای دیگر، به دست فراموشی می‌سپاریم.
اما تجربه‌ی پادکست‌سازان حرفه‌ای به ما چیز دیگری می‌گوید. بسیاری از سازندگان پادکست‌هایی که حالا جزء پرطرفدارترین پادکست‌ها هستند از امکانات بسیار ابتدایی شروع کرده‌اند. علی بندری چند قسمت آغازین چنل بی را با گوشی موبایل ضبط و ویرایش کرده و به‌گفته‌ی خودش به شیوه‌ای غیرحرفه‌ای این کار را انجام داده است، اما همین چند قسمت و از همان شروع کار، مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت و پادکست او حالا در راس پرطرفدارترین پادکست‌های فارسی‌زبان قرار دارد.
در واقع هیچ‌یک از این ابزار مهم‌ترین ابزار لازم برای ساخت پادکست نیستند. ممکن است کسی از همه‌ی این امکانات برخوردار باشد اما نتواند حتی برای چند دقیقه پادکست بسازد. از طرفی ممکن است کسی به هیچ یک از ابزار حرفه‌ای دسترسی نداشته باشد اما با ساخت یک یا چند قسمت با تلفن همراه، طرفداران زیادی پیدا کند.
مهم‌ترین لازمه‌ی ساختن پادکست داشتن یک ایده و محتوای خوب است. در این صورت حتی اگر هیچ امکاناتی ندارید، می‌توانید تهیه‌ی پادکست خود را شروع کنید. بسیاری از تهیه‌کنندگان پادکست‌های موفق با یک ایده‌ی خوب و امکانات حداقلی کار خود را آغاز کردند.

انواع پادکست

پادکست می‌تواند به صورت یک‌نفره باشد و فقط یک گوینده داشته باشد مثل پادکست‌هایی که سبک قصه‌گویی دارند. یا چند نفره باشد و در نوبت‌های مختلف و مثلا در میان پخش موسیقی افراد مختلفی صحبت کنند. پادکست‌های چندنفره ممکن است پادکست به شکل گفت‌وگوی دو یا چند نفر نیز باشد. گفت‌وگوهای چندنفره معمولا در قالب یک گپ دوستانه یا میز گرد انجام می‌شود. گاهی نیز، این گفت‌وگوها، دونفره یا در قالب مصاحبه شکل می‌گیرد. این مصاحبه‌ها گاهی به صورت حضوری و گاهی به شکل مجازی انجام می‌پذیرد. مصاحبه‌های مجازی از طریق ابزارهای تماس صوتی یا تصویری مثل اسکایپ انجام می‌شوند. برای ضبط پادکست‌های مصاحبه‌ای، می‌توان از اپلیکیشن‌های مخصوصی استفاده کرد که صداها را از دو منشاء صدا ضبط می‌کنند.

ضبط پادکست


برای ضبط پادکست کافی است از امکان ضبط صدا در تلفن همراه یا رایانه‌ی خود استفاده کنید. همه‌ی گوشی‌های همراه ضبط‌کننده‌ی صدا دارند اما برخی معتقدند استفاده از اپلیکیشن ضبط صدا بهتر است.
اپلیکیشن‌های زیادی برای ضبط صدا وجود دارند. انتخاب نوع اپلیکیشن به این بستگی دارد که شما می‌خواهید چه نوع پادکستی بسازید.
شما می‌توانید در اتاق خود پادکست ضبط کنید. هرچه محیط ساکت‌ترو صداهای اضافی در آن کم‌تر باشد کیفیت ضبط صدا بهتر خواهد بود. برای اطمینان در و پنجره‌ها را ببندید. اگر به جز شما کسی در خانه است به آن‌ها اطلاع دهید که در حال ضبط صدا هستید. ضبط کردن در اتاق یا فضایی باریک و کوچک نیز احتمالا کیفیت بهتری از صدا به شما ارائه می‌دهد.

ضبط صدا در کمد

می‌توانید راهکارهایی مثل ضبط صدا در کمد یا استفاده از پتو هنگام ضبط صدا را هم امتحان کنید. در ابتدا صدای خود را به مدت دو یا سه دقیقه ضبط و سپس آن را گوش کنید تا متوجه خطاهای خود شوید. پس از آن چند بار این کار را تکرار کنید تا خوانش صحیح‌تر و لحن درست خود را پیدا کنید.

ویرایش صدا

پس از آن‌که درست‌ترین لحن خوانش یا بیان خود را اجرا کردید و فرایند ضبط صدا تمام شد، می‌توانید آن را ویرایش کنید. برای این کار از اپلیکیشن‌های مخصوص این کار که برای موبایل یا کامپیوتر طراحی شده‌اند استفاده کنید.

انتخاب موسیقی

اگر می‌خواهید در پادکست خود موسیقی پخش کنید، مهم است بدانید چه نوع و چه سبکی از موسیقی را انتخاب کنید. موسیقی شما باید با موضوع و محتوای پادکستتان هم‌خوانی داشته باشد. همچنین مهم است که این موسیقی درست را در زمان مناسب (بعد یا قبل یک بخش خاص) پخش کنید.

نهایتا مهم‌ترین چیز این است که قدم اول را بردارید و ساختن پادکست خود را شروع کنید. پس از ضبط یک یا دو قسمت، متوجه خواهید شد تجربه‌ی ساخت پادکست با آن‌چه در ذهن داشته‌اید چه‌قدر فاصله دارد و برای بهتر شدن کار خود چه ابزارها و روش‌هایی لازم دارید.

منابع
فرادرس
چنل‌بی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *