ضدعفونی کلاویه‌ها

چگونه پیانوی خود را ضدعفونی کنیم؟

بهترین ماده برای ضدعفونی پیانو چیست؟ آیا ممکن است برخی از مواد باعث آسیب رساندن به کلاویه‌ها شوند؟ آیا پاسخ به این سوال، بسته به این که کلاویه‌های پیانو از چه جنسی ساخته شده‌اند، متفاوت خواهد بود؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم…

بیماری همه‌گیر ویروس کرونا باعث افزایش نگرانی ما در مورد تمیزی خودمان، منزل و اشیائمان شده است.

پیانو یکی از این اشیا است که اگر به درستی از آن مراقبت نکنید، می‌تواند کانون گرمی برای میکروب‌ها باشد (خصوصا اگر به طور مرتب برای خرید مواد غذایی و ورزش از خانه بیرون می‌روید).

ما می‌خواهیم شما نه تنها خود را با نواختن پیانو در خانه سرگرم کنید، بلکه در هنگام نوازندگی نیز ایمن باشید.

کووید-۱۹ چه مدت روی پیانو باقی می‌ماند؟

ماندگاری ویروس‌ها بر روی سطوحی که از جنس پلاستیک هستند، بیشتر از سطوح چوبی است. کسانی که کلاویه‌های پیانوشان از جنس پلاستیک است باید هنگام ضدعفونی کردن آن دقت بیشتری به خرج دهند. مجله‌ی پزشکی نیوانگلند (New England) در ماه مارس اشاره کرد که ویروس تا 24 ساعت بر روی چوب و دو الی سه روز بر روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ باقی می‌ماند.

کلاویه‌های پلاستیکی پیانو

امروزه کلاویه‌ی اکثر پیانوها، حتی پیانوهای آکوستیک، با پلاستیک پوشیده می‌شوند. کلاویه‌هایی که از عاج ساخته شده باشند، اکنون بسیار کم هستند. بهترین چیزی که می‌توانید بر روی کلاویه‌های پلاستیکی استفاده کنید، یک دستمال ضدعفونی کننده‌ی ساده است. در این‌جا چند نکته در مورد چگونگی اطمینان حاصل کردن از پاکیزگی تمام گوشه و کناره‌های کلاویه‌ها می‌آوریم:

  • با اجرای یک گلیساندو از پایین‌ترین نت سفید تا بالاترین نت سفید شروع کنید. (لذت‌بخش است!) این کار به شما کمک می‌کند تا میکروب‌هایی را که در نیمه‌ی پایین کلاویه‌های سفید قرار دارند، پاک کنید.
  • یک گلیساندوی مشابه را از پایین‌ترین نت سیاه تا بالاترین نت سیاه اجرا کنید.
  • برای پاک کردن میکروب‌هایی که در بخش‌ بالاتر کلاویه‌های سفید (در کنار کلاویه‌های سیاه) وجود دارند؛ یک دستمال مرطوب جدید را از بالاترین قسمت، روی تعدادی از کلاویه‌ها بگسترانید، به آرامی فشار دهید و مطمئن شوید که دستمال مرطوب تمام سطح کلاویه‌ها را پوشش دهد و پاک کند. این کار را در تمام طول صفحه کلید انجام دهید.
  • به یاد داشته باشید که تمامی دکمه‌ها و صفحه‌ی نمایش را نیز پاک کنید!

«Tom Haydney» از کمپانی Kawai، توصیه‌های بسیار خوبی ارائه می‌دهد:

برای اطمینان از انتقال نیافتن میکروب‌ها، بهترین کار این است که؛ همیشه قبل از نوازندگی و هم‌چنین بعد از آن، دست‌ها را بشویید. این کار حتی در نبود بیماری‌های همه‌گیر، عادت بسیار خوبی است. «یکی از معلمان قدیمی پیانوی من سیگار می‌کشید و من همیشه به یاد دارم که بعد از پایان درس، با سر انگشتان زرد به خانه می رفتم و تا زمانی که آن‌ها را می‌شستم، نمی‌خواستم چیزی را لمس کنم!»

استفاده از مواد ضدعفونی کننده‌ی حاوی الکل با کلاویه‌های پلاستیکی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

کلاویه‌های عاجی و چوبی

این مواد بیشتر از پلاستیک در معرض آسیب هستند. کلاویه‌هایی که از چوب و عاج ساخته شده‌اند اگر اخیرا ساخته شده باشند، پوششی از پلاستیک دارند اما این به آن معنا نیست که کاملاً محافظت می‌شوند. Nigel Donovan از انجمن تیونرهای پیانوفرته (PTA) توصیه می‌کند هنگام تمیز کردن چنین کلاویه‌هایی جانب احتیاط را رعایت کنید:

«تشخیص تفاوت بین سلولوئید ناصاف (نوعی پلاستیک که از پیروکسیلین و کافور ساخته می‌شود)، که به‌ گونه‌ای ساخته شده تا مانند عاج به‌نظر برسد با عاج واقعی، نیازمند چشمی ماهر است. سایر مواد استفاده شده روی کلاویه‌ها، پلاستیک و ارینوئید است (گالالیت یا سنگ شیر) و چسب‌های استفاده شده برای چسباندن پوشش‌ها می توانند حیوانی یا مصنوعی باشند.»

عاج متخلخل است، بنابراین هر چیزی را که روی سطح آن قرار دارد جذب می‌کند. اگر از آب زیاد استفاده کنید می‌تواند باعث حل شدن چسب شود.

استفاده از دستمال مرطوب ضدعفونی کننده برای چنین کلاویه‌هایی مناسب خواهد بود. با این حال، به دلیل توصیه‌هایی که در بالا ارائه شد، اکیدا اخطار می‌دهیم که از اسپری و آبِ زیاد استفاده نکنید. استفاده از محصولات حاوی الکل در سطح کلاویه‌ها خوب است، اما برای تمییز کردن پیانوهای بسیار قدیمی، عاقلانه است که به همان آب و صابون بچسبید!

نکته مهم دیگر …

سرکه صدمه‌ای به کلاویه های پلاستیکی وارد نمی‌کند، اما اگر کلاویه‌هایتان از جنس عاج است جدا از آن خودداری کنید!

دوتا از بهترین توصیه‌های ما؟ در خانه بمانید و دستان خود را به طور مرتب بشویید.

منبع: Pianistmagazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *