موسیقی سریال خاتون

کیهان کلهر، آهنگساز سریال خاتون

سرگرم تماشای سریال خاتون با آن فضاسازی سنتی زیبا در دهه‌ی بیست هجری بودم. قسمت‌های اول سریال بود و حال‌وهوای ایران و رشت آن دوران خودش را به رخ می‌کشید، لباس‌های کلاسیک طبقه‌ی منسوب به اربابان و پوشش سنتی مردمی که رعیت خوانده می‌شدند،‌ لهجه‌ی گیلکی، جنگل‌ها و کوه‌های سرسبز شمال، کافه‌های رشت، کتاب‌فروشی اخوان و پچ‌پچ‌های جوانان کتاب‌‌خوانش، کتاب‌های فرانسه به زبان اصلی، همه و همه ویژگی‌هایی بودند که اشتیاقم را برای تماشای سریال بیشتر می‌کردند.
اما با همه‌ی این اوصاف، ناگهان شنیدن موسیقی متن فیلم، بر روی صحنه‌ای از آغاز یک جنگ و ویرانی، با وجود همه‌ی جذابیت‌های بصری فیلم، حواسم را پرت کرد. در آن لحظه فقط می‌خواستم جریان فیلم متوقف شود و تنها چیزی که می‌شنوم موسیقی کلهر باشد.
موسیقی متن این سریال به صورت مستقل هویت دارد و خودش به‌صورت تمام‌قد یک اثر هنری است. این اولین تجربه‌ی کیهان کلهر در ساخت موسیقی متن برای یک سریال ایرانی است. اگرچه او پیش از این آهنگساز فیلم‌هایی مثل لانتوری بود و همچنین در ساخت موسیقی انیمیشن روح همکاری کرده بود. اما برای اولین بار است که برای یک سریال موسیقی متن می‌سازد. تیتراژ آغازین سریال نیز با نام قطعه‌ی روزی روزگاری ایران ساخته‌ی کلهر است.

این قطعه توسط ارکستر فیلارمونیک پراگ، که از محبوب‌ترین ارکسترهای ضبط صدا در اروپا است، ضبط شده است. رهبر ارکستر آدام کلمنس و صدابردار اثر، جان هولزنر است.
فصل اول سریال خاتون به کارگردانی تینا پاکروان، این روزها در شبکه‌ی نمایش خانگی در حال پخش است و بازیگران اصلی آن نگار جواهریان،‌ اشکان خطیبی و… هستند. این سریال حال‌وهوای دهه‌ی بیست ایران را هنگام اشغال توسط نیروهای متفقین به نمایش می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *