یان تیرسن، نوازنده و آهنگساز فرانسوی است که با ساختن موسیقی فیلم املی به شهرت رسید. موسیقی او گسترهی وسیعی از سازهای کلاسیک و معاصر را در بر میگیرد و طرفداران زیادی دارد. تیرسن، به تازگی (در آگوست ۲۰۲۱)، جدیدترین آلبوم خود به نام کبر (keber ) را منتشر کرد.
کبر، به گفتهی یان تیرسن بهمانند دهکدهای است که هر یک از قطعههای آن یک محلهی کوچک از آن هستند و در مرکز این دهکده، قطعهی kerbere همچون یک کلیسا قرار دارد. تیرسن ساختن این قطعهها و نامگذاریشان را احتمالا از محل زندگی خود یعنی جزیرهی یوشانت الهام گرفته است. او معتقد است ارتباط آهنگساز با محل زندگی خود دارد در نوع موسیقیاش تاثیرگذار است. جزیرهی محل سکونت خود را اینگونه توصیف میکند:
«من این شانس را دارم که در جزیرهای کوچک زندگی میکنم که باعث میشود مثل بسیاری آدمها در خیلی چیزها غرق نشوم و حس کنم روی زمین هستم. این جزیره محلههای کوچکی دارد. در هر کدام از این محلهها فقط چند خانه قرار دارد و همهی آنها بهنوعی با هم ارتباط دارند. صحبت از کوچکی بینهایت و نیز بزرگی بینهایت است. در زمستان شهر ما وقتی که شب به آسمان نگاه کنی میتوانی یک سحابی را ببینی که میدانی ستارههای بیشماری در آن متولد شدهاند. پس میبینیم که آنجا چیزهای کوچک و چیزهای بزرگ هر دو با هم هستند و در هم آمیختهاند.»
نام قطعههای آلبوم kerbere
1.Kerlann
2.Ar Maner Kozh
3.Kerdrall
4.Ker Yegu
5.Ker al Loch
6.Kerber
7.Poull Bojer
کیتی گلیمور، هنرمند تجسمی، ویدئوی مخصوص این آلبوم را طراحی کرده است. آثار گلیمور عمدتا تلفیقی از هنر و ریاضی است و این ویژگی در ساخت ویدئوی آلبوم یان تیرسن نیز کاملا مشهود است. تیرسن دربارهی طراحی ویدئوی این آلبوم میگوید:
«کارهای کیتی گلیمور را خیلی دوست داشتم. میخواستم یک چیز انتزاعی بسازیم که در عین حال معنادار باشد. او در کربر، محیط ساحلی و محلهها و همچنین کلیسا را در میان آنها نشان میدهد و بهنظر من این بسیار زیبا است و شما را مستقیم به مقصد میبرد.»
سازهای الکترونیک در آلبوم Keber
«در این آلبوم نمیخواستم پیانو کار کنم. یعنی شروع من با پیانو بود و حتی میتوان گفت پیانو محور و مرکز سازهای دیگر بود. اما برای من در حقیقت یک بهانه بود تا بتوانم آن کار دیگر را بکنم. نمیخواستم یک آلبوم پیانو کار کنم زیرا برایم خستهکننده بود. بنابراین اگرچه پیانو مرکز این آلبوم بود اما از سازهای دیگری استفاده کردم که جز پیانو هیچکدام آکوستیک نبودند. در حقیقت من قسمتهای پیانو را ضبط کردم و برای خودم بانکی از نمونهی صدا (سمپل) جمعآوری کردم. سپس این آزادی را داشتم که از این سمپلها روی سازهای دیگر استفاده کنم و این برایم جذاب بود. من زمان زیادی را برای تهیهی این سمپلها صرف کردم و سپس آنها را به شیوههای مختلف و با برنامههای مخصوص صدا بر روی صدای سازهای مختلف استفاده کردم. برای این کار نیز وقت بسیاری گذاشتیم و با شیوهها و برنامههای زیادی مثل Octatrack و Granular Synthesis کار کردیم.»
منابع
Amazon
Youtube