ایران، مهمان ویژه فستیوال موسیقی رودولشتات آلمان

هر سال در ماه جولای در آلمان،‌ در شهر رودولشتات، یکی از مهمترین فستیوال‌های موسیقی دنیا و به اعتقاد برخی «بزرگترین فستیوال موسیقی ملل» برگزار می‌شود. این فستیوال در طول چند روز برگزاری میزبان صدها کنسرت ازاقوام و ملل مختلف است و در حدود صدهزار مخاطب دارد.
امسال در این فستیوال، موسیقی ایرانی از موضوع‌های ویژه بود. برگزارکنندگان رودولشتات برای معرفی ایران چند گروه موسیقی ایرانی را انتخاب کرده و یک برنامه متفاوت ترتیب دادند.
برنهارد هنکن برگزارکننده این فستیوال می‌گوید: ما قصد داریم این واقعیت را نشان دهیم که چشم‌انداز فرهنگی پر جنب و جوشی در ایران جریان دارد و همواره در تلاش است راهش را پیدا کند و در عرصه جهانی خود را مطرح کند.

در این فستیوال یک تالار گفتمان در اختیار هنرمندان ایرانی قرار گرفت که درباره زندگی خود،‌ شرایط و فرصتهای فعالیت هنری گفتگو کنند.

گروه موسیقی داماهی


آغازگر این فستیوال اجرایی از گروه داماهی بود. اجرای این گروه که سبک موسیقی آن عمدتا تلفیقی است، با استقبال زیادی مواجه شد. فستیوال رودولشتات با قرار دادن این عکس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: به فستیوال رودولشتات خوش آمدید! یک افتتاحیه شورانگیز با کنسرت داماهی.

اجرای گروه داماهی در رودولشتات آلمان

حمید متبسم، اجرای ارکستر پردیس در رودولشتات

در این فستیوال،‌ حمید متبسم، نوازنده برجسته تار و سه‌تار و آهنگساز ایرانی به همراه ارکستری که خودش موسس آن است (ارکستر پردیس) حضور پررنگی داشتند. ارکستر پردیس در یک اجرای مشترک با ارکستر سمفونی Thuringian (از جنوب آلمان) روی صحنه رفت. مهدیه محمدخانی و وحید تاج به‌عنوان خواننده در این اجرا حضور داشتند.

همکاری ارکستر پردیس و ارکستر Thuringian

باران مظفری و گروه هم‌نوا

باران مظفری خواننده بوشهری که ترانه‌های محلی و گاهی شروه‌های بوشهری را بازخوانی می‌کند،‌ به‌همراه گروه هم‌نوا در این فستیوال به اجرا پرداخت. می‌توانید تصویری از اجرای این گروه در فستیوال را در عکس شاخص در بالای صفحه مشاهده کنید.

علی قمصری در رودولشتات

علی قمصری نوازنده تار و آهنگساز جوان ایرانی است که به‌واسطه شیوه‌های ابداعی در نوازندگی و رویکرد متفاوتش به کاربرد ردیف در موسیقی ایرانی، در ده سال اخیر همواره با موجی از طرفداران و منتقدان روبه‌رو بوده است. سایت فستیوال رودولشتات او را صاحب رویکردهای تازه‌ای به تلفیق ردیف موسیقی ایرانی با موسیقی کلاسیک و معاصر غربی می‌داند. علی قمصری با تک‌نوازی و همچنین هم‌نوازی با کامران منتظری، نوازنده تنبک در رودولشتات تعدادی از قطعات ساختهٔ خود از جمله «روبه‌رو» و «تماشاگر» را اجرا کرد.

اجرای علی قمصری و کامران منتظری در فستیوال رودولشتات آلمان

منبع:
World Music Central

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *