تاثیر موسیقی بر رهایی از تنش‌ها

تاثیر موسیقی بر احساس شادی، آرامش و تمرکز

مطالعات جدید نشان می‌دهد که موسیقی خاصیت درمان‌گری دارد و می‌تواند به‌عنوان نسخه‌ای برای تقویت تمرکز، ایجاد احساس شادی و آٰرامش و غلبه بر نگرانی و اندوه تجویز شود.

پژوهش جدید BAST (آکادمی صدا درمانی بریتانیا) نشان می‌دهد برای این‌که موسیقی خاصیت درمانی خود را داشته باشد میزان (دوز) مشخصی از آن تعیین می‌شود که فرد باید در روز برای مدت‌زمانی مشخص به آن گوش دهد.

موسیقی باعث افزایش شادی، آرامش و تمرکز می‌شود

 محققان آکادمی صدادرمانی بریتانیا نیز تصمیم گرفتند این نکته را کشف کنند که آیا موسیقی می‌تواند در بهبود بعضی از حالات‌ و شرایط به انسان کمک کند؟

در مطالعه BAST، با نام «موسیقی به‌عنوان دارو» ۷۵۸۱ شرکت‌کننده مورد آزمایش قرار گرفتند. حدود ۸۹ درصد این افراد معتقد بودند که موسیقی برای سلامت و بهروزی ( شادی) آن‌ها ضروری است، پس بدون شک نقش مهمی در زندگی روزانه ما دارد.
از بین این افراد،‌۹۰ درصد برای رسیدن به آرامش موسیقی گوش می‌کردند. ۸۱ درصد برای شاد شدن،‌۴۶ درصد برای رهایی از تنش‌ها و نگرانی‌ها و ۳۲ درصد برای بهبود تمرکز.
براساس پژوهش جدید BAST بهترین موسیقی برای رسیدن به آرامش، یکی موسیقی بی‌کلام  است که یک تمپو آهسته و یک ملودی ساده دارد و مدت‌زمان ۱۳ دقیقه بهترین مقدار زمان برای گوش کردن به آن است. بر اساس این پژوهش،‌ گوش دادن به موسیقی به این شیوه فایده‌های بسیاری دارد. از جمله:
کاهش تنش عضلات، از بین رفتن افکار منفی، پیدا کردن احساس آرامش و رضایت و آمادگی برای خواب بهتر.

تاثیر موسیقی بر احساس آرامش، رضایت و آمادگی برای خواب بهتر

از طرفی، برای سر شوق آمدن فقط ۹ دقیقه موسیقی لازم است (ترانه‌هایی با ریتم تند،‌ تمپو سریع و محتوای کلامی پرانرژی..) 

۸۹ درصد این افراد در این پژوهش انرژی‌هایشان تقویت شد، ۶۵ درصد خنده‌های بیشتری به‌دست آوردند و بقیه این احساس را داشته‌اند که بر شرایط زندگی خود مسلط‌‌تر شده‌اند و کمتر حرص و جوش می‌خورند! این نتیجه برای متخصصان پزشکی امیدبخش است زیرا آن‌ها همواره به دنبال راه‌های جدیدی برای درمان بیماری‌هایی مثل اضطراب و افسردگی هستند.

اگر شما هم می‌خواهید تمرکز خود را افزایش دهید، جالب است بدانید که مطابق بررسی‌ها در آزمایش‌های BAST، گوش دادن به موسیقی به‌مدت ۱۳ دقیقه باعث می‌شود افراد بتوانند ذهن خود را شفاف کنند، بهتر کار کنند و به‌شیوه‌ای روشن‌تر تصمیم‌گیری کنند.
و در آخر، مشاهده شد که موسیقی‌های باکلامی که افراد می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند بهترین گزینه برای برطرف کردن نگرانی‌ها و ناراحتی‌ها هستند و به شنونده احساس رهایی و ثبات بیشتر و گرفتاری کمتری می‌دهند.

مطالعه دیگری نشان داده است که گوش دادن به موسیقی با تمپو بالا هنگام ورزش کردن، عملکرد فرد را بهبود می‌بخشد، دانشمندان دریافتند که وقتی زنان هنگام ورزش به موسیقی پاپ با بیش از ۱۷۰ بیت در دقیقه گوش می‌دادند، تلاش خود را بیشتر می‌کردند، به‌ویژه هنگام انجام فعالیت‌های استقامتی مثل دو و دوچرخه‌سواری.

لیز کوپر، موسس BAST پیش از این با گروه سه‌نوازی مارکونی یونیون (Marconi Union) در ساخت یک قطعه هشت‌دقیقه‌ای همکاری داشته است. این قطعه برای ایجاد آرامش و حالتی خلسه‌وار ساخته شده است. به گفته کوپر این قطعه که «بی‌وزنی» نام دارد یک ریتم مداوم دارد که با ۶۰ ضرب در دقیقه شروع می‌شود و تدریجا به ۵۰ ضرب کاهش می‌یابد، این یعنی ضربان قلب شنونده در همراهی با تعداد ضرب‌های قطعه به صورت طبیعی کمتر می‌شود. مطالعه جدید آکادمی صدادرمانی و قطعه آرام‌بخش مارکونی یونیون دلایلی است که ثابت می‌کند موسیقی خاصیت درمانی دارد!

منبع
Classic FM

2 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر موسیقی بر احساس شادی، آرامش و تمرکز»

  1. جالب بود
    ممنون

    1. سپاس از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *