استرس اجرا

پنج نکته برای غلبه بر استرس در هنگام اجرا

حتی نوازندگان حرفه‌ای نیز استرس را تجربه می‌کنند. بنابراین نباید اجازه دهید که استرس، سطح عملکردتان را پایین بیاورد. چه بخواهید برای اولین بار در یک سالن درجه یک اجرا داشته باشید یا فقط برای دوستان و خانواده‌ی خود اجرا کنید، این نکات در این راه به شما کمک خواهد کرد…

۱- اجرای تمرینی داشته باشید:

از شریک زندگی یا چند دوست خود دعوت کنید تا به اجرای شما گوش دهند. یک رویداد از آن بسازید؛ از اتاق خارج شوید و زمانی که مخاطبانتان سر جایشان قرار گرفتند، وارد شوید و به نوازندگی بپردازید. اطمینان حاصل کنید که جو، دوستانه و در عین حال محترمانه باشد.

2. هنگام تمرین، موسیقی را با دهان بخوانید:

این یک روش عالی برای غرق شدن در موسیقی است؛ چراکه عبارات آوازی می‌توانند به روان بودن و شکل داشتن موسیقی کمک کنند. با عمیق‌تر شدن تنفس، سطح اکسیژن شما افزایش می‌یابد و احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و معاشرتی‌تر خواهید بود. با گذشت زمان، کمتر در خلوت خود و بیشتر در جمع، ساز خود را خواهید نواخت.

3. با افکار منفی مبارزه کنید:

به افکار منفی پر و بال ندهید. آن‌ها شما را به پایین کشیده و به شکست تشویق می‌کنند. در عوض، آن‌ها را خاموش کنید و فقط به افکار مثبت اجازه‌ی ورود به قلمروی موسیقی خود را بدهید.

4. از آن لذت ببرید:

نواختن پیانو سرگرم کننده و بسیار خاص است. همه نمی‌توانند آن را بنوازند، اما شما می‌توانید. اجرای خود را به عنوان فرصتی برای به اشتراک گذاشتن هدیه‌ی وجودی و موسیقی خود با دیگران در نظر بگیرید. افرادِ دیگر، علاقه‌ای به ایراد گرفتن از شما ندارند؛ آن‌ها می‌خواهند تحت تأثیر قرار گرفته و منقلب شوند.

5. آخرین مورد؛ استرس خود را دوست داشته باشید!

این روشی بیانی برای بدنتان است تا به شما بگوید که آماده‌ی اجرا هستید. بنابراین بروید و اجرا کنید!

منبع: Pianistmagazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *