بهترین سن آموزش موسیقی به کودکان

بهترین سن آموزش موسیقی به کودکان

آموزش موسیقی به کودکان یک راه فوق‌العاده است تا بوسیله‌ی آن کودک به بیان خود و اعتماد‌به‌نفس بیشتری دست یابد، اما پرسش این جا است که بهترین سن آموزش موسیقی به کودکان چه زمانی است؟ در این مطلب در مجله پیانو باربد سعی می‌کنیم تا شما را با برخی از دیدگاه‌های متخصصان در این حوزه آشنا کنیم.

دو مکتب اصلی در مورد این موضوع وجود دارد: مکتب اول را کسانی تشکیل می‌دهند که معتقدند شروع یادگیری موسیقی باید در اسرع وقت و در زودترین زمان ممکن باشد. مکتب دوم معتقدند که باید صبر کرد تا کودک به اندازه‌ی کافی بزرگ شود که بتواند خودش در این باره تصمیم بگیرد. به طور مختصر به بررسی هر دو دیدگاه می‌پردازیم.

کودکان نوازنده

داستان‌های زیادی مبنی بر این وجود دارد که موتزارت اولین سمفونی‌اش را در سن ۸ سالگی نوشته است یا خواننده‌ی مطرح موسیقی آمریکا، استیوی واندر (Stevie Wonder)، در سن ۱۱ سالگی برای اولین بار با شرکت ضبط آثار موتاون (Motown) که از معروف‌ترین ناشران موسیقی است، همکاری داشته. نتیجه این‌که، فکر می‌کنیم این کودکان نابغه، لابد از سنین بسیار پایین‌تر نواختن موسیقی و آواز خواندن را شروع کرده‌اند. بسیاری از والدین معتقدند برای این‌که فرزندشان ارتباط معنادار و مادام‌العمر با موسیقی ایجاد کند، باید آموزش موسیقی به کودک خود را در زودترین زمان ممکن آغاز کنند. این دیدگاه البته به نظر نمی‌رسد که دیدگاهی کاملا درست باشد.

اگر کودک ۳ ساله‌ی شما از یادگیری موسیقی به طور رسمی در این سن لذت نمی‌برد، گزینه‌ی بهتر این است که در این سن از روش‌های دیگری که برایش لذت‌بخش‌تر است او را با دنیای موسیقی آشنا کنید. وقتی گوش دادن به موسیقی به طور مرتب در زندگی کودک حضور داشته باشد و یا اسباب‌بازی‌‌های موسیقایی در دسترس او قرار بگیرد، این احتمال قوی می‌شود که در آینده‌ی موسیقایی او تاثیر مفید داشته باشد. این نوع یادگیری غیررسمی موسیقی، راهی عالی است که سرآغاز سفر کودک شما در دنیای موسیقی را رقم خواهد زد.

کودک و ساز پیانو

ببینیم نظر مکتب دوم چگونه است؛ این‌که صبر کنیم تا کودک خودش تصمیم بگیرد که چه زمانی یادگیری موسیقی را شروع کند. اگر می‌خواهید صبر کنید تا فرزندتان خودش تصمیم بگیرد که چه زمانی آماده‌ی یادگیری موسیقی است، به نظر می‌رسد که باید برای همیشه منتظر بمانید. هر کودک شخصیت و چشم‌انداز منحصر به فردی به زندگی دارد و به همین علت ممکن است که به انواع سازهای مختلف گرایش پیدا کند و یا اینکه اصلا به سوی یادگیری موسیقی نرود و جذب هیچ سازی نشود!

تحقیقات نشان می‌دهد که بین سنین ۳ تا ۹ سالگی «پنجره‌ای از فرصت» به روی کودک باز می‌شود که طی آن حساسیت موسیقی کودک توسعه می‌یابد. در این محدوده‌ی سنی، کارکردهای ذهنی و شناختی مرتبط با درک عناصر موسیقی در حال شکل‌گیری هستند و استفاده‌ی مناسب از این مرحله‌ی طبیعی رشد می‌تواند منجر به زندگی موسیقایی غنی‌تر و ممتاز برای کودک شود. به همین دلیل بهترین سن برای آموزش موسیقی به کودکان در بازه‌ی سنی بین ۳ تا ۹ سال است. در این بازه هر کودک بسته به ویژگی‌های بدنی و ذهنی خاص خودش، با دریافت میزانی تشویق از سوی پدر و مادر، می‌تواند شروع به یادگیری موسیقی کند.

کودک نوازنده

بهترین سن یادگیری موسیقی برای هر ساز

دانستن بهترین سن برای شروع یادگیری موسیقی برای هر ساز، یکی از مراحل حیاتی در جریان رشد موسیقایی کودک است. در مواردی ممکن است که کودک به لحاظ روانی آمادگی لازم برای شروع یک ساز را داشته باشد، اما به لحاظ بدنی دارای توانایی‌های لازم برای نواختن آن ساز نباشد، برای مثال ریه‌هایش هنوز به گنجایش کافی برای نواختن سازهای بادی نرسیده باشد. مواردی دیگر مانند صدایی که هنوز مشخصه‌های کودکی را دارد و به اندازه‌ی کافی برای آواز خواندن آماده نیست، کمبود چابکی کافی در حرکت انگشتان و چیزهایی از این قبیل. در ادامه، پیشنهادهای سایت MUSIKA را در خصوص سن شروع یادگیری برای هر ساز را می‌خوانیم.

  • پیانو: ۴-۵ سال
  • گیتار: ۷-۹ سال
  • درامز: ۷ سال و بالاتر
  • آواز: ۱۲ سال و بالاتر
  • ساکسیفون: ۷-۸ سال
  • فلوت: ۷-۸ سال
  • کلارینت: ۷-۸ سال
  • ویولن: ۴-۵ سال
  • ویولا: ۶-۷ سال
  • چلو: ۷-۹ سال
  • ترومپت: ۸-۱۰ سال
  • ترومبون: ۸-۱۰ سال
  • گیتار باس: ۹-۱۰ سال

همان‌طور که می‌بینید، کودکان با انتخاب‌های متنوعی برای شروع یادگیری موسیقی مواجه هستند. هرچند که ما پیشنهاد می‌کنیم به سن مناسبی که برای هر ساز بیان شد، توجه داشته باشید. اما تاکید می‌کنیم که همیشه استثناء هم وجود دارد. برای مثال کودکی که قد بلندی دارد و نسبت به هم‌سالانش چابک‌تر است، می‌تواند یک تا دو سال زودتر از سن پیشنهادی ما، نواختن گیتار را شروع کند. یعنی با اینکه سن یادگیری گیتار را بین ۷ تا ۹ سال در نظر گرفتیم، در مورد برخی از کودکان می‌تواند ۵ تا ۷ سال، سن یادگیری گیتار باشد. در حالی‌که کودکی که به سن ۱۲ سال رسیده، یعنی همان سنی که ما برای شروع خوانندگی مناسب می‌بینیم، اگر صدایش به بلوغ کافی نرسیده باشد، باید برای شروع سن خوانندگی صبر کند.

منابع: MUSIKA ، LIVERPOOL ACADEMY OF MUSIC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *