تاثیر موسیقی بر کاهش اضطراب

تاثیر موسیقی بر کاهش اضطراب

وقتی هندزفری خود را جا می‌گذاریم تازه متوجه می‌شویم چقدر به موسیقی در زندگی روزمره وابسته ایم. به نظر می رسد موسیقی مورد علاقه ما می‌تواند قبل از یک لحظه ی مهم انرژی ما را بالا ببرد یا وقتی ناراحتیم آراممان کند. موسیقی در گذر زمان، همواره به دلیل نقش مهم آن در سرگرمی و درمان به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

اضطراب چه تاثیری بر بدن ما دارد؟

استرس یک پاسخ فیزیولوژیکی و روانی به درک خطر و تهدید است. استرس می تواند به دلیل آسیب فیزیکی، اختلال مکانیکی و تغییر شیمیایی رخ دهد.


پاسخ بدن به این عوامل به میزان قرار گرفتن در معرض استرس، مدت زمان رویداد و سایر عوامل بستگی دارد. قرار گرفتن در معرض استرس می‌تواند تقریباً بر تمام جنبه‌های فیزیولوژیکی، روانی، شناختی و اجتماعی در زندگی فرد تأثیر بگذارد.

برخی از علائم استرس که از نظر فیزیکی ظاهر می شوند عبارتند از: افزایش علائم حیاتی، گشاد شدن عروق، افزایش تولید عرق، تضعیف سیستم ایمنی، سردرد، درد شکم و افزایش پاسخ‌های عصبی هورمونی (کورتیزول، اپی نفرین، وازوپرسین).

اضطراب بر روان ما چه تاثیری دارد؟


از تاثیرات اضطراب بر وضعیت روانی می‌توان به اختلالات خلقی، هیجانات، اضطراب، اختلال در خوردن، اختلال در خواب، اعتماد به نفس پایین، مقابله ناکارآمد و تحریک‌پذیری. ایجاد اختلال در تمرکز و حافظه اشاره کرد.
اضطراب و استرس بر ارتباطات اجتماعی و عملکرد بین فردی نیز تاثیر می‌گذارد و پیامدهایی مثل ترس یا سوء ظن، بیزاری از دیگران، گوشه گیری، عزت نفس پایین، اعتماد به نفس پایین و… را در پی دارد.

قرار گرفتن در معرض استرس‌های جسمی و روانی باعث می‌شود بدن برای غلبه بر آن اقدامات دفاعی انجام دهد. یکی از پاسخ‌های دفاعی در برابر استرس، ترشح مداوم هورمون‌های استرس از جمله کورتیزول است. هورمون کورتیزول به عنوان یک نشان‌گر بیوشیمیایی برای استرس حاد و مزمن است. علاوه بر افزایش سطح کورتیزول، ترشح اپی نفرین و وازوپرسین نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض استرس افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود.


افزایش سطح کورتیزول به عنوان شاخص استرس را می‌توان از طریق مداخلات روانی اجتماعی تغییر داد و یکی از مداخلات روانی اجتماعی که برای مدیریت استرس استفاده می‌شود، موسیقی‌درمانی است.

تاثیر موسیقی بر اضطراب

بررسی‌های زیادی نشان می‌دهند که چگونه گوش دادن به موسیقی به طور بالقوه می‌تواند اثرات درمانی بر سلامت روانی و جسمی داشته باشد یا به عنوان راهی برای کنار آمدن با زندگی روزمره باشد.
موسیقی قدرت قابل توجهی برای کمک به کاهش اضطراب، تسکین درد و بهبود تمرکز دارد. اضطراب، احساس تنش عاطفی، غرق شدن، یا احساس ناتوانی در مقابله است که از نظر روحی و جسمی بر ما تأثیر می گذارد.استرس یک تأثیر بیولوژیکی دارد که باعث می‌شود بدن هورمون‌ها و مواد شیمیایی خاصی را آزاد کند که مغز را به روش‌های خاصی فعال می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که ما به شدت استرس داریم، احتمالا ضربان قلب و فشار خون ما بالا می‌رود و غده فوق کلیوی شروع به تولید کورتیزول می‌کند که به عنوان «هورمون استرس» نیز شناخته می‌شود. کورتیزول در کوتاه‌مدت، می تواند به ما کمک کند تمرکز و انرژی مورد نیاز برای مقابله با یک موقعیت دشوار را پیدا کنیم، اما وقتی بدن برای مدت طولانی در معرض کورتیزول اضافی قرار می گیرد، حالت های دائمی و طاقت فرسای مبارزه- فرار یا اصطلاحا فریز شدن ایجاد می‌شود.

استرس مداوم یا مزمن می تواند منجر به ایجاد یک اختلال اضطرابی، افسردگی یا دردهای مزمن شود. موسیقی به عنوان ابزاری برای تسکین استرس موفقیت چشمگیری داشته است.
در حالی که برخی از انواع موسیقی مانند کلاسیک  برای اثرات آرام بخش خود مورد مطالعه قرار گرفته اند، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شخصی در هر سبکی که باشد فایده های خود را دارد.
گوش دادن به موسیقی: ضربان قلب و سطح کورتیزول را کاهش دهد، اندورفین را آزاد می‌کند و موجب احساس بهروزی می شود. همچنین حواس ما را پرت می کند و سطح استرس جسمی و روحی را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *