ساخت آلات موسیقی در خانه

ساخت آلات موسیقی در خانه

شما می‌توانید در خانه به‌عنوان یک فعالیت سرگرم کننده برای کودکان و یا برای داشتن خلاقیت، آلات موسیقی بسازید.

۱۴ ساز که می‌توانید در خانه بسازید

با کمی نبوغ می‌توانید از چوب‌های صنایع دستی، کِش، جعبه‌ی غلات و سایر وسایل خانه برای ساخت یک گروه کامل آلات موسیقی استفاده کنید. این سازها برای جشن تولد کودکان و نوازندگان تجربی که به دنبال صداهای مختلف می‌گردند، عالی هستند.

۱. زایلوفون چوبی: با استفاده از باریکه‌های چوبی که روی میله‌ها/تخته‌های چوبی 2×4 نصب می‌شوند، می‌توانید زایلوفون درست کنید. برای این کار به اره نیاز دارید و چوبی که به قدری نازک باشد که هنگام ضربه، صدا ایجاد کند اما آنقدر نازک نباشد که بشکند. چوب را به نوارهایی با طول‌های مختلف برش دهید و آن‌ها را با میخ به تخته‌های 2×4 متصل کنید. می‌توانید از عکس یک زایلوفون واقعی به‌عنوان الگو استفاده کنید. برای ایجاد استیک‌ها (چوبک‌ها)؛ نوارهای پلاستیکی را در انتهای میله‌های چوبی بپیچانید.

ساخت زایلوفون چوبی

۲. گیتار با جعبه‌ی غلات: راه دیگر استفاده از کِش (نوارهای پلاستیکی) برای ساخت ساز این است که آن‌ها را دور جعبه غلات بچسبانید تا صدایی مانند گیتار یا بانجو تولید کنید. یک حفره‌ی صوتی را در جعبه ایجاد کنید تا هنگام نوازندگی با آن، صدا درونش طنین انداز شود. می‌توانید برای این کار از جعبه‌ی کفش نیز استفاده کنید.

ساخت گیتار توسط جعبه‌ی غلات

۳. ماراکاس با تخم‌ مرغ پلاستیکی: با چسباندن تخم مرغ‌های پلاستیکی به قسمت‌های منحنی شکل قاشق‌های پلاستیکی یا چوبی، ماراکاس بسازید. تخم مرغ‌ها را با برنج و یا مهره‌های ریز پر کنید تا هنگام تکان دادن صدا ایجاد کنند و درزشان را بچسبانید تا باز نشوند. هم‌چنین می‌توانید تخم مرغ‌های پر شده را به قاشق وصل نکنید و از آن‌ها به‌عنوان شیکرهای تخم مرغی استفاده کنید. ماراکاس‌ها سازهای کوبه‌ای عالی برای کودکان پیش دبستانی هستند.

ماراکاس تخم‌مرغی

۴. کاستانِت با درب بطری یا دکمه: برای ساخت کاستانت، دو درب بطری یا دو دکمه را به یک نوار مقوایی تاشده بچسبانید.

کاستانت با دکمه

۵. هارمونیکا با چوب بستنی: می‌توانید با استفاده از دو چوب بستنی یا دو نوار چوبی نازک، چند کش، دو خلال دندان و یک تکه کاغذ، به سرعت یک هارمونیکا بسازید. این یکی از سریع‌ترین سازهایی است که می‌توانید بسازید، اما به سرعت نیز خراب می‌شود.

هارمونیکا با چوب بستنی

۶. شیکر زنگی: با بستن زنگ های جداگانه توسط نخ یا سنجاق سر به تکه‌ای پارچه،‌ می‌توانید شیکر زنگی بسازید.

شیکر زنگی

۷. تمبورین با بشقاب کاغذی: ترکیب زنگ‌های کوچک با بشقاب‌های کاغذی نیز سازی جذاب ایجاد می‌کند. زنگ‌ها را به اطراف بشقاب‌های کاغذی وصل کنید و تمبورین بسازید.

تمبورین با بشقاب کاغذی

۸. سیمبال با بشقاب کاغذی: هم‌خانواده‌ی نزدیک تمبورین کاغذی، سیمبال کاغذی است. یک بشقاب کاغذی بردارید و قطعات فلزی کوچک و نازک، مانند سکه یا واشر فلزی را در لبه‌ی داخلی آن بچسبانید. همین کار را با یک بشقاب کاغذی دیگر انجام دهید و اکنون دو سنج دارید که می‌توانید آن‌ها را به هم بکوبید. دسته های کوچک مقوایی/ پارچه‌ای را به وسط بشقاب‌ها وصل کنید تا راحت‌تر بتوانید آن‌ها را کنترل کنید.

سیمبال با بشقاب کاغذی

۹. دیجریدو با لوله‌ی مقوایی: یک لوله‌ی مقوایی می‌تواند به عنوان ساز دیجریدو استفاده شود. توجه داشته باشید که طول لوله بر زیر و بمی صدایی که ایجاد می‌کند تاثیرگذار است.

دیجریدو با لوله‌ی مقوایی

۱۰. کازو با لوله‌ی مقوایی: لوله‌های مقوایی برای ساخت کازو نیز عالی هستند؛ یک سر لوله را با کاغذ مومی بپوشانید و با کش‌های پلاستیکی آن را سر جایش سفت کنید. چند سوراخ کوچک در طول کازو ایجاد کنید تا هنگام پوشاندن حفره‌ها بتوانید صداهای مختلف ایجاد کنید.

کازو با لوله‌ی مقوایی

۱۱. ساز باران: با پر کردن یک لوله ی مقوایی یا لوله‌ی PVC با برنج یا مهره‌های کوچک، یک ساز باران خانگی بسازید.

ساز باران

۱۲. پن فلوت با لوله‌های PVC: از لوله‌های PVC برای ساخت پن فلوت استفاده کنید. لوله‌ها را به طول‌های مختلف برش داده و آن‌ها را به هم بچسبانید (لوله‌ها باید شبیه به کلیدهای زایلوفون در کنار هم قرار بگیرند) این‌گونه می‌توانید با دمیدن در لوله‌ها صدا ایجاد کنید.

پن فلوت با لوله‌های PVC

۱۳. فرنچ هورن: با چسباندن یک قیف آشپزی و یک شلنگ به یکدیگر می‌توانید فرنچ هورنی کوچک بسازید.

فرنچ هورن با قیف

۱۴. بانگو با قوطی حلبی: شما می‌توانید با استفاده از قوطی حلبی، سازهای کوبه‌ای بسازید. انتهای باز آن را با یک غشای پلاستیکی مانند پوسته‌ی بادکنک بریده شده بپوشانید و آن را با چسب و کش‌های پلاستیکی سر جایش محکم کنید.

بانگو با قوطی حلبی

منبع: Masterclass

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *