نحوه‌ی نوشتن ملودی وکال (آوازی)

نحوه‌ی نوشتن ملودی آوازی (وکال)

یک ترانه‌سرا و آهنگساز، اشعار، توالی آکورد، ضربات ریتمیک و ملودی‌های سازی را می‌سازد، اما ممکن است به یاد ماندنی‌ترین کار او، نوشتن ملودی آوازی آهنگ باشد.

ملودی آوازی (وکال) چیست؟

ملودی یا خط آوازی (وکال)، یک دنباله‌ی ملودیک است که برای صدای انسان نوشته شده باشد. در اکثر فرم‌های پاپ، راک، جاز، هیپ هاپ، کانتری، R&B و اپرا، ملودی آوازی نقطه‌ی کانونی کل آهنگسازی است. بسیاری از ملودی‌های عالی، به بخش‌های آوازی متعددی تقسیم می‌شوند که یا با هارمونی خوانده شده و یا بین چندین خواننده تقسیم می‌شوند.

تفاوت ملودی آوازی و سازی

ملودی آوازی و ملودی سازی یک آهنگ پاپ، کارکردهای متفاوتی دارند؛ به طور سنتی، خط‌های سازی تابع خطوط آوازی هستند. اکثر آهنگسازان، ملودی‌های اصلی را به خواننده‌ها اختصاص داده و از ملودی‌های سازی به عنوان نقطه‌ی مقابل استفاده کرده و هماهنگی و هارمونی را برای پر کردن ساختار آهنگ فراهم می‌آورند. در حالی که بیشتر آهنگ‌ها بر خط آوازی تکیه دارند، برخی از آهنگسازان ملودی‌های سازی را برجسته‌تر از ملودی‌های آوازی به نمایش می‌گذارند‍.

نحوه‌ی نوشتن ملودی آوازی

نوشتن ملودی‌های آوازی، مستلزم آمیزه‌ای از خلاقیت‌های خودجوش و مقررات اختصاصی است. آهنگسازی یک فرآیند عمیقا شخصی است و هیچ دو آهنگسازی به شیوه‌ای کاملا یکسان به نوشتن ملودی نمی‌پردازند. با این حال، چندین نکته و تکنیک قابل اعتماد برای آهنگسازی وجود دارد که می‌تواند به شما در این روند کمک کند؛

  • دنبال کردن آکوردها: فرآیند نوشتن آواز را با بداهه‌نوازی در مجموعه‌ای از تغییرات آکورد آغاز کنید و ملودی جدیدی از نت‌های آن آکوردها ایجاد کنید.
  • دنبال کردن یک گام: شما هم‌چنین می‌توانید ملودی‌های تک نت را با واکاوی در گام‌ها ایجاد کنید. گام‌های ماژور و مینور، اساس بیشتر ملودی‌های پاپ را تشکیل می‌دهند، اما اگر می‌خواهید بیشتر پیش بروید، از یک گام دومینانت، یک گام آلتره (تغییر یافته) یا یک مد موسیقایی استفاده کنید.
  • به ملودی‌های خود یک نقطه‌ی کانونی بدهید: نقطه‌ی کانونی؛ نتی با فرکانس بالا است که خط ملودی تنها یک بار، یا حداقل در آن بخش از آهنگ فقط یک بار، به آن می‌رسد. مطمئن شوید که بالاترین نت، در محدوده‌ی صدای خواننده‌ی شما قرار داشته باشد. اگر می‌خواهید فرم را معکوس کنید، می‌توانید نقطه‌ی کانونی را به پایین‌ترین نت ملودی تبدیل کنید.
  • خطوط گام به گام را با چند جهش بنویسید: اکثر ملودی‌های آوازی از حرکت گام به گام پیروی می‌کنند. این بدان معناست که بیشتر نت‌ها با نتی دنبال می‌شوند که فقط یک نیم‌پرده یا یک پرده‌ی کامل بالاتر یا پایین‌تر از آن‌ها هستند. آهنگسازان بزرگ از پرش (به فاصله‌ی دو پرده یا بیشتر) نیز استفاده می‌کنند که از حرکت گام به گام متمایز است.
  • برای نوشتن به خارج از خانه بروید: نوشتن موسیقی دور از ساز، یک راه عالی برای ایجاد خلاقیت یا کنار زدن سد نویسندگی است؛ سعی کنید خط‌های آوازی را در یک برنامه‌ی رکوردر (ضبط کننده) در تلفن هوشمند خود بخوانید، سپس به ساز خود برگردید و آن‌چه را که خوانده‌اید رونویسی کنید.
  • از هنرمندان محبوب خود الهام بگیرید: آهنگ‌های مورد علاقه‌ی خود را تجزیه و تحلیل کنید و سعی کنید ملودی‌های آن‌ها که شما را به خود جذب می‌کنند، شناسایی کنید، سپس برخی از تکنیک‌های آن‌ها را قرض بگیرید؛ خواه شامل گام‌های خاص، جهش‌ها یا الگوهای ریتمیک باشند.

منبع: MasterClass

8 دیدگاه دربارهٔ «نحوه‌ی نوشتن ملودی آوازی (وکال)»

  1. ای کاش چند تا ملودی راحت میدادید گوش بدیم بعد بیایم بنویسیمش مثل تمرین

    1. برای این نوع تمرین می‌تونید از ملودی ترانه‌های کودکان که اغلب ساده و به گوشمان آشنا هستند استفاده کنید.

  2. میشه با گوش دادن یاد گرفن ملودی نوشت؟

    1. برای یادگیری آسان نوشتن خطوط ملودی، یکی از کتاب‌های خوبی که میتونیم بهتون معرفی کنیم؛ کتاب «کنترپوآن به زبان ساده- ترجمه‌ی مصطفی کمال پورتراب» هست و اگر دوست دارید ملودی‌های ساده را گوش کنید و آن‌ها را روی کاغذ بیارید، می‌تونید از ملودی ترانه‌های کودکان که اغلب ساده هستند استفاده کنید.

  3. خیلی کار سختیه نیاز به استعداد داره

    1. با داشتن علاقه و تمرین می‌تونید ملودی بنویسید.

  4. دقیقا متوجه نشدم ملود آوازی چیه

    1. اگر بازهم ساده‌تر بخوایم بگیم؛ ملودی وُکال (یا در زبان فارسی: ملودی آوازی)، ملودی هست که خواننده اون رو اجرا می‌کنه. ملودی آوازی برخلاف ملودی سازی که برای ساز نوشته شده و توسط ساز اجرا می‌شه، برای صدای انسان نوشته و توسط خواننده اجرا می‌شه. ممکن است ساز هم در اجرای این ملودی نقش داشته باشه اما در اصل، برای اجرای اون، تاکید بر روی صدای خواننده هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *