حفظ کردن نت- نکاتی حرفه‌ای برای پیانیست‌ها

نکاتی برای حفظ کردن نت

در این مقاله «ملانی اسپانسویک»، 5 نکته‌ی مهم را ارائه می‌دهد که در به خاطر سپردن نت به شما کمک می‌کند. «حفظ کردن» یکی از موضوعات بحث برانگیز در نوازندگی پیانو است. صرف نظر از این‌که قطعه‌ی پیانو باید از حفظ نواخته شود یا خیر، عمل «به خاطر سپردن» فوق‌العاده مفید است و می‌تواند در هنگام یادگیری رپرتوار بسیار کمک کننده باشد؛ از درک فرم و ساختار قطعه گرفته، تا درونی سازی کامل قطعه‌ی انتخابی (چه از نظر فیزیکی و چه از نظر ذهنی) و در نهایت، ارائه‌ی عملکردی یکپارچه، حساب شده و جذاب‌تر.

در این‌جا چند ایده آورده‌ایم که به شما در «به خاطر سپردن قطعه» کمک می‌کند:

۱. ساختار قطعه را به دور از پیانو به‌طور کامل بررسی کنید

نشانه‌های مهم مانند: فرم آن (فوگ، فرم سونات، فرم ترنری و غیره)، تغییرات گام، بافت، سلسله آکورد و موارد مشابه را در قطعه مشخص کنید.

۲. از آغاز شروع به حفظ کردن کنید

در برابر این وسوسه‌ مقاومت کنید که اول نت‌ها را «یاد بگیرید» و بعدا آن‌ها را حفظ کنید. اگر بتوانید این کار را از همان ابتدا، میزان به میزان (یا جمله به جمله) انجام دهید، در حالی که همه چیز را از الگوی فیزیکی نت‌ها، انگشت‌گذاری و حرکت، تا صدا و جزئیات مورد نیاز موسیقی یاد می‌گیرید؛ در طولانی مدت آسان‌تر به یاد خواهید آورد و این به این علت است که موسیقی را از صفحه خارج کرده و اجازه می‌دهید تا در ذهن شما نفوذ کند.

۳. در اولین فرصت، بدون صفحه‌ی نت تمرین کنید

این بدان معنا نیست که گاها برای بررسی آن باز نخواهید گشت. هر دست را جداگانه به خاطر بسپارید؛ این کار می‌تواند بسیار مفید باشد، به ویژه در مورد دست چپ، که معمولا در اجرا رنگ می‌بازد. به شیوه‌ی انگشت‌گذاری و خصوصا الگوی نت‌ها توجه داشته باشید و آن‌ها را نشانه‌‌گذاری کنید تا در خاطرتان بمانند.

4. قطعه‌ی جدید خود را بخش‌بندی کنید

قطعه‌ی خود را بخش‌بندی کنید تا بتوانید آن را از نقاط مختلف تمرین کنید. ممکن است بخواهید قطعه را به ده بخش (یا بیشتر) تقسیم کنید. نوازندگی قطعه را از ابتدای هر بخش تمرین کنید تا ملکه‌ی ذهنتان شود (هنگام تمرین تمام ذهن و تمرکز خود را روی انجام آن بگذارید). اگر در هنگام نوازندگی یا اجرا دچار لغزش شدید، می‌توانید اجرای خود را با حرکت سریع به بخش بعدی ادامه دهید.

5. صدای قطعه را، دور از ساز، در ذهن خود بشنوید

خود را در حالی تصور کنید که پشت ساز نشسته‌اید و نوازندگی می‌کنید؛ آرام بنشینید و به صورت ذهنی قطعه را بنوازید (کاملا تمرکز کنید تا هیچ جزئیاتی را از دست ندهید). زمانی که بتوانید یک قطعه را به راحتی، از ابتدا تا انتها، در ذهن خود بشنوید؛ در مسیر تقویت و پیروزی بر حافظه‌ی خود قرار گرفته‌اید.

منبع: Pianistmagazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *