نکاتی که هر نوازنده گیتار باید بداند

رطوبت، دما و محیط

چوب به راحتی تحت تاثیر تغییرات دما و رطوبت قرار می‌گیرد. بنابرین در راستای نگهداری از ساز توجه به محیط اطراف گیتارتان بسیار اهمیت دارد. به طور کلی می‌توان گفت تغییرات آهسته آسیب دائمی ایجاد نمی‌کنند اما تغییرات ناگهانی می‌تواند مخرب باشند. از این رو باید مراقب این تغییرات بود و از این بابت که ساز و محیط اطراف آن، از نظر آب و هوا با هم سازگار هستند اطمینان حاصل کرد.
با افزایش رطوبت موجود در محیط، رطوبت موجود در چوب هم به سرعت افزایش می‌یابد و همین امر باعث می‌شود چوب متورم شود. حال تصور کنید که در کنار رطوبت بالا، دمای هوای محیط هم بالا باشد، چنین شرایطی سبب می‌شود تا چسب به کار برده شده (مثلا چسب زیر پل خرک) قدرت چسبندگی‌اش را از دست بدهد و گاها باز شود. در مقابل، اگر رطوبت به سرعت کاهش پیدا کند، قسمت‌هایی از چوب نسبت به سایر قسمت‌ها سریعتر منقبض می‌شود و همین سبب می‌شود تا روی چوب ترک ایجاد شود و درزها از هم باز شوند. با توجه به توضیحات داده شده، تغییرات سریع در رطوبت محیط برای گیتار مخرب هستند و حتما باید از قراردادن آن در معرض چنین تغییرات محیطی جلوگیری کرد. به این منظور در ادامه توصیه‌هایی آورده شده است که می‌تواند در نگه‌داری گیتار در برابر تغییرات محیطی موثر باشد:

  • گیتار را در مجاورت منبع گرمای خشک قرار ندهید (مثل سیستم‌های گرمایشی رادیاتور) چرا که منبع گرمای خشک، دمای محیط را بالا می‌برد و همزمان رطوبت محیط را کاهش می‌دهد.
  • گیتار را برای مدت طولانی در معرض هوای بسیار سرد قرار ندهید. به طور مثال در هوای سرد بیرون از خانه.
  • از آویزان کردن گیتار به یک دیوار خارجی، در فصل زمستان خودداری کنید. چرا که در این صورت بین دمای پشت ساز که به دیوار سرد خارجی مماس شده نسبت به روی آن که در معرض هوای گرم داخل است، اختلاف دما بوجود خواهد آمد و در نتیجه‌ی این اختلاف دما ممکن است به ساز آسیب برسد.
  • وقتی به گیتار احتیاجی ندارید آن را در کیف یا جعبه قرار دهید.
  • رطوبت هوا در محیط‌های کوچک راحت‌تر قابل کنترل است. هر چه فضا کوچک‌تر باشد گیتار سریع‌تر با دمای محیط سازگار می‌شود و به این ترتیب احتمال ترک‌برداشتن گیتار کمتر می‌شود.

بیشتر بدانید: انواع گیتار آکوستیک: شکل بدنه و اندازه

چطور برای تمرین گیتار، پینه انگشتان را ایجاد کنیم و از درد سر انگشتان خلاص شویم؟

تمیزکردن گیتار

بهترین روش برای تمیزکردن، استفاده از یک پارچه‌ی مرطوب و گرم است. از تماس مقدار زیاد آب با ساز خودداری کنید. به علاوه هرگز برای تمیزکردن گیتار از مواد شوینده یا مواد شیمیایی استفاده نکنید.

تنظیم اکشن گیتار

اکشن در واقع به ارتفاع سیم‌ها در گیتار گفته می‌شود و در نوازندگی بسیار مهم و موثر است. در صورتی که این ارتفاع خیلی زیاد باشد کار با آن سخت می‌شود.
تنظیم اکشن به کمک خرک انجام می‌شود. توصیه می‌شود این تنظیم توسط یک فرد متخصص و ماهر صورت بگیرد.

تنظیم دسته گیتار

دسته‌ی گیتار از چوب مرغوب و با کیفیت بالا درست شده است. اما ممکن است به دلیل رطوبت، تغییرات دما و فشار سیم‌ها، صفحه انگشت‌گذاری (فینگربُرد) از حالت خود خارج و خم شود. البته این مسئله، مشکل سختی نیست و می‌توان آن را حل کرد.

مراحل بررسی خمیده‌بودن صفحه انگشت‌گذاری:

۱. یک خط‌کش مات روی فرت ساز قرار دهید.
۲. فاصله‌ی بین خط‌کش و فرت را مشاهده کنید. در صورتی که صفحه انگشت‌گذاری خمیده شده باشد از این فاصله نور دیده می‌شود.

مراحل از بین‌بردن خمیدگی صفحه انگشت‌گذاری:

۱. سیم‌های سوم و چهارم را آزاد کنید (نیازی به جداکردن آن‌ها نیست).
۲. در داخل حفره‌ی گیتار مهره‌ای است که می‌توانید با یک پیچش آسان، آن را تنظیم کنید. لازم نیست که آن را به شدت محکم کنید.
پیچاندن مهره در جهت ساعت‌گرد و پادساعت‌گرد می‌تواند خمیدگی ایجادشده در صفحه انگشت‌گذاری را از بین ببرد.

نگه‌داری از گوشی‌ها

گوشی‌ها به طور معمول زیاد به نگه‌داری احتیاج ندارد؛ تا زمانی که نیاز به رسیدگی دوره‌ای و منظم داشته باشند.

سیم‌ها

هر نوازنده‌ای با توجه به نوع سیم، اولویت خاص خودش را دارد. در حالت کلی می‌توان گفت سیم با فشار متوسط برای اکثر نوازنده‌ها مناسب است.

تعویض سیم‌ها

گیتار را به صورت افقی روی یک میز صاف و محکم قرار دهید. مطمئن شوید که چیزی وجود نداشته باشد که روی سازتان خط بیاندازد یا به آن آسیب بزند. توصیه می‌شود سیم‌ها را یکی یکی تعویض کنید؛ به این ترتیب فشار روی خرک و صفحه انگشت‌گذاری حفظ می‌شود.

منبع: Camps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *