چطور برای تمرین گیتار، پینه انگشتان را ایجاد کنیم و از درد سر انگشتان خلاص شویم؟

چطور برای تمرین گیتار، پینه انگشتان را ایجاد کنیم و از درد سر انگشتان خلاص شویم؟

سرانگشتان دردناک، یکی از اولین مراحل گیتاریست شدن است، تمام گیتاریست‌های مطرح جهان این را می‌دانند و این دوران را طی کرده‌اند. پس از مدتی که تمرین گیتار را شروع کردید، متوجه خواهید شد که سر انگشتان‌تان دردناک شده است و این نشانه خوبی است! چراکه نشان می‌دهد، خوب تمرین کرده‌اید. پینه‌ای که کم‌کم سرانگشتان‌ نوزانده‌ی گیتار آشکار می‌شود، اصلا چیزی عجیب‌ و‌ غریب نیست. با ما در مجله پیانو باربد همراه باشید تا نشان دهیم که سرنوشت این پینه‌ها چه می‌شود و شما چطور می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا نوزانده‌ای قدرتمند شوید و بتوانید ۲۴ ساعت بدون درد گیتار بنوازید.

پینه‌ی گیتار یا پینه‌ی انگشت نوازنده‌ی گیتار چیست؟

در اثر تماس مداوم سرانگشتان نوازنده‌‌ی گیتار با سیم‌های گیتار، به مرور زمان، پوست آن ناحیه در اثر فشار و ضربه شروع به دردناک شدن و سپس ضخیم شدن می‌کند. معمولا مردم، پینه‌ی روی پوست را به خاطر راه رفتن در پا‌ی‌شان می‌بینند، اما در مورد گیتاریست‌ها وضعیت فرق می‌کند و پینه روی انگشتان دست ظاهر می‌شود. حالا پرسش اینجاست که آیا این پینه‌ها برای گیتارنوازی شما خوب است؟ جواب این است که صد در صد!
قبل از اینکه شما به عنوان یک نوازنده‌ی تازه‌کار، بتوانید پینه‌ی خوبی روی انگشتان‌تان ایجاد کنید، مدت زمان تمرین گیتار شما محدود خواهد بود، چراکه سرانگشتان دردناک مانع از تمرین طولانی می‌شود. با صرف زمان و محافظت از پینه‌ی انگشتان، این لایه‌ی ضخیم شده‌ی پوست، از درد، هنگام گرفتن فرت‌ها جلوگیری خواهد کرد. قرار نیست اتفاق عجیب و غریبی بیفتد، کافی است تا سرانگشتان شما، شبیه به تصویر زیر بشود.

پینه انگشت گیتاریست
پینه گیتار

اما تا پیش از شکل‌گیری این پینه‌ها، راهکارهایی وجود دارد که شما با استفاده از آن‌ها بتوانید، سرعت شکل‌گیری پینه‌ی انگشتان‌تان را زیاد کنید.

چطور پینه‌ی انگشتان را ایجاد کنیم؟

زیاد گیتار بزنید! خب می‌دانیم که خیلی واضح به نظر می‌رسد، اما با تأکید می‌گوییم که همین بهترین و سریع‌ترین راهکار است. زمانی که شما در اثر تمرین گیتار، درد واقعی را سر انگشتان‌تان حس کنید، معلوم است که پینه‌ی انگشتان دارند شروع به گسترش می‌کنند.

از راز Eric Clapton استفاده کنید: راز او این بود که سرانگشتانش را با الکل ماساژ می‌داد! این کار پوست ناحیه را خشک می‌کند و خشکی ایجاد پینه می‌کند.

هرچه سرانگشتان بیشتر درد بگیرند، سریع‌تر پینه می‌بندند: سعی کنید تا می‌توانید با سیم‌های زخیم‌تر کار کنید و دفعات زیاد از تکنیک بِند و ویبره استفاده کنید. اما به یک نکته توجه داشته باشید که همه‌ی دردها برابر نیستند، اگر شما در انگشتان احساس سوزشی بسیار شدید کردید، معمولا نشان می‌دهد که اعصاب انگشتان درگیر شده است و باید حداقل یک روز به آن استراحت بدهید.

گیتار آکوستیک سیم فلزی: سیم‌های فلزی یا استیل گیتار آکوستیک در مقایسه با سیم‌های نایلونی یا سیم‌های گیتار الکتریک ضخیم‌تر و سخت‌تر هستند، به همین دلیل خیلی سریع‌تر می‌توانند پینه‌ی گیتار را ایجاد کنند.

می‌توانید حتی وقتی گیتار نمی‌زنید هم پینه‌ها را ایجاد کنید! درست شنیدید، مثلا وقتی سوار مترو یا اتوبوس هستید، یک کارت اعتباری خود را در دست بگیرید و انگشتان‌تان را به لبه تیز آن فشار دهید.

نکات دیگری هستند که به اندازه‌ی نکات بالا اهمیت دارند و شما باید نسبت به آن‌ها آگاه باشید، اگر می‌خواهید که پینه‌های دستانتان به سرعت شکل بگیرند.

برای مدت طولانی دستان‌تان را در آب فرو نبرید. آب سر انگشتان‌تان را نرم می‌کند. هنگام شستن ظرف دستکش بپوشید. این موضوع را در حمام کردن‌تان و موارد مشابه هم رعایت کنید.

پس از تماس طولانی با آب که پوست‌تان نرم شده است، تمرین گیتار نکنید. وقتی از وان حمام بیرون می‌آیید یا تازه از استخر آمده‌اید، تماس با آب پوست شما را نرم کرده است، اگر همان موقع شروع به تمرین گیتار کنید، تماس پوست نرم‌شده با سیم گیتار باعث می‌شود که سیم گیتار مثل تیغ عمل کند و پینه‌هایی را که تازه در حال شکل‌گیری هستند، از بین ببرد. معمولا حدود یک ساعت کافی است تا پوست دست‌تان دوباره سفت شود.

از کرم مرطوب‌کننده استفاده نکنید. اگر دستانتان خیلی خشک است و مجبور هستید کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید حداقل روی پینه‌ها استفاده نکنید.

به سر انگشتان‌تان چسب نمالید! گاهی برخی از وب‌سایت‌ها پیشنهاد می‌دهند که برای گسترش پینه، به سر انگشت‌تان چسب بمالید. این کار تاثیری بر رشد پینه‌‌ها ندارد و تنها کاری که می‌کند این است که آثار چسب روی گیتارتان باقی می‌ماند!

تا این‌جا اگر به توصیه‌های گفته شده عمل کنید، در جای درست قرار دارید و پینه‌‌ی سرانگشتان‌تان در حال شکل‌گیری به سریع‌ترین شکل ممکن هستند.

چقدر طول می‌کشد تا پینه‌ی انگشتان برای نوازندگی گیتار شکل بگیرد؟

این‌که شکل‌گیری پینه‌ی انگشت‌ها چقدر طول بکشد و در عوض درد سرانگشتان هنگام تمرین گیتار از بین برود، بستگی زیادی به این دارد که چقدر درست به نکات گفته شده عمل کنید. اگر تمرینات گفته شده را حداقل ۳۰ دقیقه در روز انجام بدهید و تا حد امکان هم آن‌ها را طولانی‌تر کنید، به سرعت به نتیجه خواهید رسید.
چند روز اول تمرین گیتار: شما قطعا در چند روز اول در سرانگشتان‌تان درد خواهید داشت و هیچ راه گریزی هم ندارید و باید تحمل کنید. مدت زمان تمرینات در روزهای اول بین ۱۰ دقیقه تا ۲۰ دقیقه است و به مرور زمان باید این مدت زمان را افزایش دهید.

بعد از ۱۰ روز: بعد از گذشت ۱۰ روز از شروع تمرینات، درد تند و شدید تقریبا از بین رفته است اما هم‌چنان به سرانگشتان‌تان فشار می‌آید، با این وجود روی‌هم رفته قابل تحمل است.

بعد از ۱ ماه: درد تا حد قابل توجهی از بین رفته است و پینه‌‌ها شکل‌گرفته‌اند. گاهی لایه‌ای از پوست انگشت‌تان کنده خواهد شد، نگران نباشید، این نشان می‌دهد که لایه‌های زیرین در حال سفت‌تر شدن هستند.

پینه‌ی سرانگشت گیتاریست

چطور درد انگشتان را در آغاز تمرین گیتار کاهش دهیم؟

احساس درد و سوزش در ابتدای شروع تمرینات گیتار، چیزی طبیعی است. اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان این درد را کاهش داد. آنچه مسلم است شما با این کار دوره‌ی شکل‌گیری پینه‌ها را طولانی‌تر می‌کنید که خود‌به‌خود به این معناست که درد کمتری را در دوره‌ای طولانی‌تر تجربه خواهید کرد. اگر این موضوع برای‌تان بهتر است پس توصیه‌های زیر را اجرا کنید.

بیشتر سیم‌های نازک‌تر را در تمرینات به کار بگیرید. نواختن این سیم‌ها به مراتب آسان‌تر از سیم‌های متوسط و ضخیم است.
تمرین با گیتار آکوستیک سیم نایلون کمترین درد را ایجاد می‌کند، گیتار الکتریک کمی درد بیشتری دارد و دردناک‌ترین آن گیتار آکوستیک سیم فلزی است.
طول زمان‌های تمرین‌تان را کوتاه‌تر کنید. مثلا در روز، سه بار و هر بار ۱۰ دقیقه تمرین کنید.

به خاطر داشته باشید که درد با تمرین زیاد به طور کامل از بین خواهد رفت. این شعار را در ذهن‌تان داشته باشید:

هرچه بیشتر امروز درد بگیرد، معنایش این است که فردا درد کمتری خواهم داشت!

منبع:
The guitar lesson

15 دیدگاه دربارهٔ «چطور برای تمرین گیتار، پینه انگشتان را ایجاد کنیم و از درد سر انگشتان خلاص شویم؟»

  1. سلام، عالی بود، برای اطلاعاتتون خیلی ممنونم

  2. سلام جالبه بدونید من احساس زبری در نوک انگشتام میکردم و فکر میکردم به مرور این زبری از بین میره .نگو که این زبری نشانه خوبیه و لازمه

  3. من برای زدن تکنیک خف دستم زخم شد الان با چسب زخم بزنم خوبه همه انگشتامو ؟

  4. دوستان عزیز اگه اصولی تمرین کنید بعد از مدت خواسته یا ناخواسته انگشتاتون پینه میزنه زیاد تو بهرش نباشید.

  5. سلام برای من درد خیلی زیادی داره با اینکه حد.د 3 هفته از شروع تمریناتم میگذره

  6. انقدری علاقه دارم که اصلا مهم نیست دستم درد بگیره بدفُرم بشه چه بلایی سرش بیاد فقط میخوام یاد بگیرم :)

    1. بسیار بسیار قدردانم بابت زحماتتون که آگاهی دادین..
      پاینده و سلامت باشین عزیزان..

  7. دستامونو زشت نمیکنه؟ 😬

    1. نه اولش فرم بدی داره ولی بعد حدود یک سال که میگذره قیافش عادی میشه چون پوسته های رویی میریزه و سر انگشتا سفت میشه

  8. عالی بود من دارم تولد تولد را شروع می کنم من وقتی که می خواستم شروع کنم خیلی انگشتانم درد می کرد من همه ی این کار هارا کردم و توانستم در ۳ روز تولد تولد را تمام کنم و برم سراغ نت 😘😘😘😘😘

  9. سلام من دستم کوچیکه و انگشتام کوتاه همین باعث میشه بعضی آکورد هارو نتونم درست بگیرم چیکار کنم واقعا برام عذاب آوره چون دستم و انقدر میپیچونم که مچ دستم درد میگیره و باز هم صدایی که میخوام و نمیتونم از گیتار در بیارم😢😢

    1. سلام دوست عزیز
      پیشنهاد ما به شما تهیه‌ی یه گیتار با سایز ۷/۸ هست که می‌تونه مشکل شما رو حل کنه.

    2. روی فرم گرفتنت تمرکز کن احتمالا وقتی اکوردارو میگیری انگشت شستت بد فرم قراره گرفته
      نحوه گرفتن انگست شست دست چپ خیلی مهمه از دسته گیتار نیارش بالاتر گرفتن آکوردا مخصوصا باره دار هارو سخت میکنه مخصوصا اگه انگشتات کوچیک باشه
      و اینکه خیلی مهم نیست اندازه انگشتا
      فقط و فقط تمرین مهمه اگه داری اکورد باره دار یاد میگیری اصلا خودتو نباز سه ماه با بیشتر تسلط کامل روش طول میکشه

  10. با تشکر از مطالب شما
    مدتها پیش که شروع به یادگیری کردم ماهها سرانگشتانم بی حس بود ولی بخاطر مسایلی رهاکردم الان که دوباره با علاقه بیشتر شروع بکار کردم عرض دو هفته باندازه همون ۱۰جلسه پینه بسته دستم.

    1. درود بر شما دوست عزیز،
      همین که با علاقه بیشتر تمرین نوازندگی رو شروع کردید، نشون می‌ده که تمرین‌تون هم بیشتر هست و به همین دلیل پینه انگشتان سریع‌تر ایجاد شده. همون طور که خودتون می‌دونید، رمز پیشرفت در عرصه موسیقی «مداومت» هست. براتون آرزوی موفقیت می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *