کمپانی یاماها از مهمترین شرکتهای تولیدکنندهٔ پیانو و سایر سازهای غربی بهشمار میرود. شاید شما نیز کنجکاو باشید درباره قدمت این نام و منشا آن بیشتر بدانید. در این مطلب به مسیر پیشرفت و دستاوردهای این کمپانی بهطور خلاصه اشاره میکنیم. با ما همراه باشید.
امروزه صدای متفاوت پیانوهای یاماها را در کنسرتها و استودیوهای ضبط و تمرین میشنویم. این صدای خاص حاصل یک اتفاق نیست و پس از طی یک مسیر صد ساله به ما رسیده است. در این میان رویای مردی برای ساختن بهترین پیانو گرند کنسرتی بالاخره به واقعیت پیوست.
اولین پیانو یاماها
نخستین پیانو در ژاپن (که یک پیانوی دیواری بود) در سال ۱۹۰۰، بهدست تراکوسو یاماها، موسس کمپانی یاماها ساخته شد. نام کمپانی در آن زمان نیپون گاکی بود. فقط با گذشت دو سال، کارخانه نیپون گاکی موفق شد نخستین پیانو گرند خود را نیز تولید کند. در این دوره، گرایش به موسیقی کلاسیک غربی هنوز در بازار ژاپن تازه بود، بنابراین شرکت یاماها تمرکز خود را در تولید برای ژاپن گذاشت. البته در این دوران، تراکوسو یکی از پیانوهایش را نیز به نمایشگاه سنت لوئیس آمریکا فرستاد و یک جایزهٔ افتخاری از آن خود کرد.
در سال ۱۹۲۰، پیشهوران کمپانی یاماها برای کسب دانش آخرین تکنیکهای تولید پیانو در اروپا، دائم در رفتوآمد بودند. سال ۱۹۲۶، کمپانی یک تکنسین متخصص پیانو بهنام اشلگل را از آلمان دعوت کرد تا با پیشهوران نیپون گاکی دیدار کند و درباره همه جزئیات تولید پیانو با یکدیگر گفتوگو کنند. راهنماییهای اشلگل منجر به شیوه تولید پیشرفتهتری شد و چیزی نگذشت که سازهای شرکت یاماها توجه پیانیستهای اروپایی شناختهشدهای مانند آرتور روبینشتاین و لئو سیروتا را بسیار برانگیخت.
تراکوسو یاماها جوانی ژاپنی بود که ارگهای بادی میساخت و به هنرهای رزمی نیز علاقه داشت. او در سن سی و پنج سالگی کمپانی نیپون گاکی را تاسیس کرد.
پیانو گرند یاماها (کنسرتی)
در سال ۱۹۵۰، کمپانی یاماها از یک پیانو گرند کنسرتی رونمایی کرد که با استقبال بینظیری مواجه شد و بهدنبال موفقیتش در ساخت این پیانو، تصمیم به ساخت پیانو بهتری گرفت و در این زمینه، هنرهای خود را یکی پس از دیگری به نمایش گذاشت. در سال ۱۹۵۶، کمپانی یک اتاقِ خشککن ساخت که با سیستم کامپیوتری کنترل میشد. در این اتاق، رطوبت چوب، که برای هر پیانو عاملی حیاتی است، پس از فرایند طبیعی خشک شدن به درجه ایدهآل میرسید.
شرکت بینالمللی یاماها
با شروع دهه ۱۰۶۰، یاماها در آمریکا یک شرکت بینالمللی برای واردات و توزیع پیانوهایش تاسیس کرد. (۱) تا پایان سال ۱۹۵۶ در بین تولیدکنندههای پیانو، یاماها بیشترین تعداد پیانو را تولید میکرد.
در همان سال، سزار تالون، از برجستهترین تکنسینهای پیانو در اروپا، برای بازدید از کارخانه یاماها به ژاپن رفت. مشاهدهٔ کارگران و قابلیتهای موجود در کارخانه او را بهحدی تحت تاثیر قرار داد که تصمیم گرفت در تولید یک پیانو گرند یاماها (کنسرتی) در سطح جهانی، با یاماها همکاری کند. دو سال بعد، پیشهوران یاماها نمونههایی ساختند که بهوسیله پیانیستهای متعددی که در کار خود خبره بودند ارزیابی شد و نظرات این متخصصان در ساخت طراحیهای بعدی بهکار گرفته شد. سرانجام در نوامبر ۱۹۶۷ در ضیافتی در هتل اوکورا در توکیو، از پیانو گرند کنسرتی CF رونمایی شد. ویلهلم کمپف، پیانیست آلمانی، که در آن مراسم نوازندگی میکرد، این پیانو را یکی از برترین پیانوهای جهان نامید. CF که C3 هم نامیده میشد در آن زمان سروصدای زیادی بهپا کرد.
یاماها و روسیه
سویاتوسلاو ریختر، پیانیست روسی اولین بار در ژانویه ۱۹۶۹ در کنسرتی در ایتالیا با CF نوازندگی کرد. پس از آن کنسرت، او در تمرینهای خود پیانوهای متعددی را از شرکتهای متفاوت امتحان کرد و نهایتا تصمیم گرفت در فستیوال موسیقی فرانسه با پیانو CF روی صحنه حاضر شود. این آغاز ارتباطی تنگاتنگ با یاماها بود که تا پایان عمر ریختر ادامه داشت. ریختر در اولین تور کنسرت خود به ژاپن در سال ۱۹۷۰ در شهر اوساکا، با یک پیانوی CF نوازندگی کرد. شماره سریال این پیانو ۱۰۰۰۰۰۰ بود. یعنی این یک میلیونمین پیانویی بود که یاماها تولید میکرد. پس از آن، فستیوالهای موسیقی در اروپا، یکی پس از دیگری پیانوی CF را پیانوی رسمی خود قرار دادند.
در دهه ۱۹۸۰، یاماها پیانو جدیدی تولید کرد که از ابتدا بهعنوان پیانو آکوستیک طراحی شده بود و به کنترلهای الکترونیکی برای ضبط و پلیبک مجهز بود و با پیشرفت تکنولوژی بهروز شده و ارتقا پیدا کرد.
پیانو یاماها، برندهٔ رقابتهای موسیقی بینالمللی
در سال ۱۹۹۱، یاماها به تولید پنج میلیون پیانو رسید. در این زمان همچنین پیانوی جایگزین CF و CFIII یعنی سری CFIIIS را عرضه کرد که یک بار در سال ۱۹۹۶ و بار دیگر در سال ۲۰۰۰ به روزرسانی شدند. در جولای ۱۹۹۸ در هنرستان موسیقی موسکو، پیانیست جوانی با نواختن یک CFIIIS بالاترین جایزهٔ رقابت بینالمللی چایکوفسکی را از آن خود کرد.
در سال ۲۰۰۲ یک زن پیانیست ژاپنی به نام آیاکو یوهرا دوازدهمین جایزه رقابت بینالمللی چایکوفسکی را از آن خود کرد و بهدنبال آن جامعه موسیقی ژاپن جشنی برپا کرد. او که نخستین ژاپنی و نخستین زن برندهٔ این جایزه بود، با یک پیانو یاماهای CFIIIS این موفقیت را بهدست آورد! در این دهه صد سال از تاسیس یاماها میگذشت و اکنون مدل CFIIIS در بیش از ۲۰ رقابت تخصصی بینالمللی، ساز رسمی بود.
پس از ۱۹ سال تحقیق و توسعه، تولید سریهای CF یاماها در می ۲۰۱۰ آغاز شد. در همان سال، برندگان هر دو رقابت ملی و بینالمللی شوپن با نواختن پیانوی CFX تاریخساز شدند. در سال ۲۰۱۶، یاماها جایزهٔ معتبر «صد مخترع برتر دنیا» را برای سومین سال پیاپی از تامسون رویترز دریافت کرد.
در سال ۲۰۱۷ شاهد آغاز تولید پیانوهای SX یاماها بودیم. این پیانوها همزمان قدرتمند و انعطافپذیرند و صدای بینظیرشان در کنسرت مخاطب را بهوجد میآورد.
با نیمنگاهی به این مسیر صدساله و موفق در کمپانی یاماها باید منتظر نمونههای بهتر و پیشرفتهای چشمگیر این شرکت در زمینهٔ تولید پیانو باشیم.
پانوشت:
۱. Yamaha International Corporation
منبع:
YAMAHA