فایده موسیقی برای سلامت انسان

ده فایده موسیقی برای سلامت انسان

گاهی اوقات شنیدن یک موسیقی باعث می‌شود تا خاطره‌ای در ذهن شما تداعی شود یا احساس خوشحالی، آرامش و افسردگی را در شما ایجاد کند. مغز ما در مقابل بخش‌های مختلف موسیقی از جمله؛ ملودی، ریتم و سرعت، پردازش متفاوتی دارد.

موسیقی با سرعت بالا باعث افزایش ضربان قلب، تنفس و فشار خون شده، درحالی‌که موسیقی‌های کند اثر معکوس دارند.

در حالی که تاثیرات موسیقی بر مردم به طور کامل درک نشده است، مطالعات نشان می‌دهد که وقتی موسیقی دلخواه خود را می‌شنوید؛ مغز در واقع ماده‌ای شیمیایی به نام دوپامین ترشح می‌کند که تأثیرات مثبتی بر خلق و خو دارد. موسیقی می‌تواند احساسات شدیدی مانند شادی، غم یا ترس را در ما ایجاد کند و به همین دلیل برخی باور دارند که می‌تواند ما را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته‌ی برخی از محققان، حتی می‌تواند قدرت بهبود سلامتی و تندرستی ما را نیز داشته باشد و خلق‌و‌خو را بهتر سازد.

از طرفی درد و اضطراب را کاهش داده و فرصت‌ را برای بیان احساسات تسهیل می‌کند؛ می‌تواند به طریق‌های مختلف به سلامت جسم و روان ما کمک کند، برای مثال: در هنگام پخش موسیقی، خون راحت‌تر در بدن جریان پیدا می‌کند. هم‌چنین می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش داده و سطح سروتونین و اندورفین را در خون افزایش دهد. گوش دادن به موسیقی با تحریک کاهنده‌های بیوشیمیایی، استرس را از بین برده و علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید مزایای احتمالی موسیقی برای سلامتی مورد نیاز است، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که گوش دادن به آن می‌تواند تأثیرات مثبت زیر را بر سلامتی داشته باشد:

  1. بهبود روحیه: مطالعات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی می‌تواند بر سلامت کلی تاثیرگذار باشد؛ به تنظیم احساسات کمک کرده و شادی و آرامش را در زندگی روزمره ایجاد کند.
  2. استرس را در انسان‌ها کاهش می‌دهد: گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش (عموما با سرعت کند، کوک بم و بدون اشعار) استرس و اضطراب را در افراد سالم و افرادی که تحت عمل‌های پزشکی (مانند جراحی، دندانپزشکی، کولونوسکوپی) قرار می‌گیرند، کاهش می‌دهد.
  3. ورزش کردن را بهبود می‌بخشد: موسیقی می‌تواند تمرینات هوازی را تقویت کند، تحریک ذهنی و جسمی را بیشتر کرده و عملکرد کلی را افزایش دهد.
  4. حافظه را بهبود می‌بخشد: تحقیقات نشان می‌دهد که عناصر تکرار شونده‌ی ریتم و ملودی، الگوهایی را در مغز ایجاد می‌کند که باعث تقویت حافظه می‌شوند. از طرفی گوش دادن به موسیقی، به کسانی که دچار سکته‌ی مغزی شده‌اند کمک می‌کند تا حافظه‌ی بیشتری داشته باشند، تمرکزشان افزایش یافته و از سردرگمی آن‌ها جلوگیری شود.
  5. اضطراب را کاهش می‌دهد: در مطالعاتی بر روی افراد سرطانی؛ گوش دادن به موسیقی همراه با مراقبت‌های استاندارد پزشکی، کمک می‌کند تا این افراد در مقایسه با افرادی که تنها تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند، استرس و اضطراب کمتری داشته باشند.
  6. درد را تسکین می‌دهد: مطالعات انجام شده بر روی بیماران نشان می‌دهد؛ افرادی که قبل، حین یا بعد از جراحی به موسیقی گوش می‌دهند، درد کمتری نسبت به بیمارهایی که این تجربه را نداشته‌اند در خود احساس کرده‌ و هم‌چنین رضایت کلی بیشتری دارند.
  7. راحتی را فراهم می‌کند: «موسیقی درمانی» به افرادی که دارای بیماری‌های خاص و جدی بوده یا افرادی که تحت مراقبت‌های آخر عمر هستند نیز کمک‌ می‌کند تا ارتباط بهتری داشته و احساساتی مانند ترس، تنهایی و عصبانیت خود را راحت‌تر بیان کنند.
  8. بهبود فرآیند یادگیری: گوش دادن به موسیقی کمک می‌کند تا بیماران مبتلا به آلزایمر، خاطرات از دست رفته‌ی خود را به یاد آورده و باعث بهبود عملکرد ذهنی آن‌ها نیز می‌شود.
  9. کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم: کودکان مبتلا به اوتیسم با گوش دادن به موسیقی عملکرد بهتری از نظر ارتباطی داشته و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها تا حد بسیار زیادی بهبود می‌یابد.
  10. نوزادان نارس را آرام می‌کند: موسیقی زنده و لالایی ممکن است علائم حیاتی را تحت تاثیر قرار دهد، رفتارهای تغذیه‌ای و الگوهای مکیدن را در نوزادان نارس بهبود ببخشد و هم‌چنین باعث افزایش دوره‌های طولانی حالت‌های آرام و هوشیار کودک شود.

منبع: Gethealthystayhealthy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *