خبر, سبک‌های موسیقی

موسیقی تلفیقی(فیوژن) و آلبوم جدید گروه داماهی: در من برو شکار

نویسنده

Avatar

آلبوم «در من برو شکار»، آلبوم جدید گروه داماهی است. این آلبوم هم مانند آلبوم اول گروه داماهی در سبک موسیقی تلفیقی ساخته و اجرا شده است. اگر یک نفر مجموعه «داماهی» را نشناسد و هر دو آلبوم را گوش بدهد، ممکن است با فضای متفاوتی روبه‌رو شود. در ادامه در مجله پیانو باربد درباره سبک تلفیقی، آلبوم دوم گروه داماهی و متن اشعار آلبوم دوم داماهی می‌خوانیم.

موسیقی تلفیقی و گروه موسیقی داماهی

موسیقی با طی کردن دوره‌های گذشته و تغییرات گوناگون، همیشه در حال پیشرفت و نیز حرکت رو‌به‌جلو بوده است. تلفیق و ترکیب سبک‌ها، بهره‌ گرفتن از سازهای ملیت‌های مختلف در ساخت و تنظیم یک قطعه موسیقی، آواهای متفاوت از سراسر جهان، ریتم‌های متعدد و مختلف، طریقه اجرا یک ساز بر روی ساز دیگر و غیرو، همه و همه اساس موسیقی تلفیقی یا فیوژن امروز را می‌سازد.
پیتر سلیمانی‌پور (آهنگساز ایرانی-روس و نوازنده ساکسیفون) درباره خلاقیت و تجربه در موسیقی به خبرگزاری ایلنا اینگونه گفته است:

وقتی از خلاقیت در موسیقی صحبت می‌کنیم؛ نمی‌توانیم برای آن حد و مرزی را مشخص سازیم. «علم» در وهله اول، دانشی‌ست که حاصل طرح نظریه دانشمند و کوشش او برای اثبات آن است و از طریق جمع‌آوری اطلاعات حاصله از کنش‌ها و واکنش‌ها به دست می‌آید.«علم موسیقی» هم حاصل کارکرد بشر در حیطه‌ موسیقی‌ است.

کنسرت گروه موسیقی داماهی

موسیقی داماهی را می‌توان بخش مهمی از جریان موسیقی تلفیقی سال‌های اخیر دانست، جریانی که گروه‌هایی مثل دنگ شو، پالت، بمرانی، دال، چارتار، دارکوب و عجم و هنرمندانی مانند میلاد درخشانی، علی زند وکیلی و مهدی ساکی بدنه اصلی آن را تشکیل می‌دهند. «داماهی» تلفیقی است از موسیقی فولک جنوب ایران و بعضی نواحی دیگر با موسیقی معاصر. موسیقی تلفیقی گروه داماهی را نوعی «موسیقی ملل» دانسته‌اند. موسیقی مللی که گرچه رگه‌هایی از جَز، رِگه و راک در آن است، اما عمدتا پاپ به شمار می‌رود. نوگرایی گروه در ایجاد موسیقی منحصر به فرد و همچنین تنوع در بکارگیری عناصر موسیقیایی ملل مختلف در قالب کلی پاپ باعث شده تا این گروه طیف‌های گوناگونی از مخاطبین را با خود همراه سازد.

انتشار آلبوم دوم گروه موسیقی داماهی با نام: «در من برو شکار»

گروه موسیقی «داماهی» با هدف تولید موسیقی با رویکردی آزادانه در تلفیق اِلمان‌های موسیقی محلی ایران (به‌ویژه موسیقی سواحل جنوب ایران)، جَز، رگه، فلامنکو، آفرو، لاتین، فانک، موسیقی هند و … به ساخت و تولید اولین آلبوم خود اقدام نمود و این آلبوم را در شهریور ۱۳۹۴ روانه‌ بازار نمود. نام اولین آلبوم این گروه هم‌نام گروه، «داماهی» بود. در افسانه‌های مردم جنوب ایران از ماهی عظیم‌الجثه‌ای به نام داماهی یاد شده است که در خلیج فارس می‌زیسته و در بطن خود یک آرمانشهر نهان داشته است. این آلبوم متشکل از ۱۴ قطعه «دخترک»، «یار عزیز»، «بمان»، «صندلی»، «محلهٔ خاموشان»، «سوگند»، «لنج بیوه»، «شب‌های روز»، «گوش‌واره»، «تَرنگ»، «مردن مردانه»، «صدا»، «گلبوته» و «سامبای بهار» توسط نشر موسیقی نوفه به بازار عرضه شد.

«درد بی دردی»، «جاده لغزنده است»، «دیوانه»، «خیلی ساده» و «هومبا» نیز از جمله آثاری است که در قالب تک آهنگ توسط گروه «داماهی» منتشر شده است.

گروه موسیقی داماهی

آلبوم «در من برو شکار» دومین آلبوم گروه داماهی است که چندی پیش قطعه «بی‌امان» از آن بصورت تک‌آهنگ منتشر شده بود. مجموعه حاضر با همراهی قنبر راستگو ساخته شده و محمود طلوعی، احسان گودرزی و ابراهیم منصفی ترانه‌سرایان آن هستند. به جز اعضای گروه داماهی شامل رضا کولغانی، دارا دارایی، حمزه یگانه و ابراهیم علوی، تعدادی هنرمند مهمان در این اثر همکاری کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به آرش پژند مقدم، شایان فتحی، هومن نامداری و همایون نصیری اشاره کرد. دارا دارایی نوازنده و سرپرست گروه موسیقی «داماهی»، در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید:

آنچه شنونده از آلبوم جدید گروه می‌شنود، تقریباً همان صدای همیشگی «داماهی» است منتها با این تفاوت که اگر یک نفر مجموعه «داماهی» را نشناسد و هر دو آلبوم گروه را گوش بدهد با فضای متفاوتی روبه‌رو می‌شود.

این آلبوم را می‌توانید از بیپ تونز خریداری کنید.

نام و متن ترانه‌های آلبوم دوم گروه داماهی

۱- سوپراستار من

بچرخ! بتیغ! توی بازار من، یار طرار من!
بپر! بمیر! زیر آوار من، شو گرفتار من!
برقص! بجنگ! با تن زار من، برو تو کار من!
بی جهت در نرو! نرو، این ور اون ور نرو! نرو!
سر بکش کوزه رو! بشکن این روزه رو!
بلا بلا بلا بلا بلا بلا بلا به دوره!
که سیل تو میاد اتاقمو بشوره
بجنب! بدو! توی افکار من، محض آزار من
بگیر! بشین! وسط غار من، روی دستار من
بکار! گلی! پای دیوار من، روز و شب کار من!
بپاش! بتاب! به شب تار من، سوپراستار من!

۲- دیوانه

می‌ترسم از این کشور خوسیده خوشبخت
بیدار بشم این طرف مرز نباشی
تو خو زمین باشم و بارونی و گندم
بیدار بشم اما کشاورز نباشی
می‌ترسم از این جا بری و خونه برمبه
له شم تو به معماری آوار بخندی
آواره بشم مملکتم دست تو باشه
هیهات اگر ارتش موهات نبندی
دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید
می‌ترسم از اون لحظه که دیوونه نباشی
هی پست کنم عمر عزیزم در خونت
یک عمر کسی در بزنه خونه نباشی
ایجاد شدی توی تنم مثل یه بحران
بحران شدم از بوسه ایجاد شونده
پایان غم‌انگیز خودم منتظرم هست
می‌ترسم از اون لحظه فرهاد شونده
افسار پریشونی من دست خودم نیست
جن رفته در این شعر در این وزن عروضی
می‌ترسم از این حیف شدن، حیف اگر تو
حتی به من پاره شده چشم ندوزی

۳- بارون اسیدی

تیر برقا نگرونن بس که تکیه دادم امشب
بس که افتادم تو جوب و بس که بالا رفته این تب
دیگه لابد شده دیگه، چیزی که شد شده دیگه
کی دووم آورده آخه، مدت به این مدیدی؟
شاعرانه نیست اصلا زیر بارون اسیدی
دیگه لابد شده دیگه، چیزی که شد شده دیگه
واسه آقای شلوغی تنهایی مد شده دیگه
بهتره بچه نمونم سر برم گاه و گداری
نه، نمیشه منتظرت موند خیلی دور از انتظاری!
تو نمیفهمی چی میگم نشده قالت بذارن
یا یه بمب ساعتی تو یال و کوپالت بذارن
نگو بند بوده دستت، مگه من بسته نبودم؟
هی نگو که خسته بودی، من مگه خسته نبودم؟
کی دووم آورده آخه، مدت به این مدیدی؟
شاعرانه نیست اصلا زیر بارون اسیدی
برج میلادو ندیدی، شبا از روش نپریدی
تو نمیفهمی چی میگم تو اینا رو نچشیدی
دیگه لابد شده دیگه، چیزی که شد شده دیگه
واسه آقای شلوغی تنهایی مد شده دیگه

۴- نیاز

هر جا بشم تو وازمی
زمزمه نمازمی
تنها دلیل بودنم
تو آخرین نیازمی
هر جا بشم کنارتم
تو دلتم مه یارتم
هرچه بگی قبول امهه
عاشق حس و حالتم
ما چوکلک نهیم دگه
که غیض بشیم از هم دگه
غصه بسن، گازی بسن
بسن عذاب و غم دگه
با ای همه غصه و غم ولم بکن
ترک مه و دلم بکن
یا که همیشه وا مه بش
خوشبختی حاصلم بکن
زندگی با تو جون ابوت
هر مشکلی آسون ابوت
دلتنگیون از بین اریت
نگاهو وا زبون ابوت
بدو تا از جا بشم
منتظر صبا بشم
از نابودی درم بیار
وا خودم آشنام بکن

۵- جاده لغزنده‌ست

سکوت اینجا پراکنده است
چسبنده است، یکدنده است
فراموشت نشه زنجیر
شنیدم جاده لغزنده است
نت ولگردی هم دیدی
بدون زیر سر بنده است
منی که نت پریشونم
که سازم سوژه خنده است
جهان بی‌ساز آشفته است
جهان بی‌نت مشخص نی
فقط موزیک تو بس نی
خیابون مال هیچکس نی
رو تاریکی روی اشیا
صدامو میبرم بالا
نمی‌تونم ببینم که
صدای من شده کالا
گلودردم گلودردم
شبامو گاز می‌گیرم
تب آواز می‌گیرم
به دستم ساز می‌گیرم
نه حسی مونده، نه میلی
فضا، این جا فضا، خیلی…

۶- بارکو

بارن بارکو
کی بارن اتا
کی بهار اتا
گل سوز ابوت اریم پا برکه
وا مه بد مک
عشقم رد مک
بدو وا هم بشیم
پهلوی هم وا هم بسازیم
بارن بارکو
کی بارن اتا
وا هم ایسین بریم
زیر کنار جیکو ببندیم
دریچه واز مک
ای همه ناز مک
وا همه گپ مزن
فدای آوازت بگردم

۷- بی‌امان

اسب وحشی، ماده برنو
حمله خاطره‌ای تو، از تو این مونده
این جهان سومی روی مین مونده
این براده‌های مانتو رو زمین مونده
من یه ایلم، بغض کوهی
گله سوهان روحی منو می‌سابه
یک جهان سومی روی مین خوابه
چه غروب باشکوهی داره می‌تابه
بیابون، بیابون، تو رو عر زدم
مث نیزه بودی بهت سر زدم
که از دست من دامنت ول نشه
از این خاک گاوآهنت ول نشه
مرد غمگین، زن سایکو
در ته کوپه مترو از تو این مونده
این جهان سومی روی مین مونده
از ادامه شب تو نیکوتین مونده
بی تو عشقم ناتوانه
جمعه‌های بی‌امانه همه هفته
یک جهان سومی روی مین رفته
بی تو خاورمیانه چاه بی‌نفته

۸- هوچراغی

۹- به درد می‌خوری

حسابت خالیه، حرفات ولی پرن
دل پرت! چشات! به درد می‌خورن
از دیدینت پیداست، از چشم پاکی‌هات
از گریه انگیزیت، از دردناکی‌هات
مث رودی مدرن، مث شعر نیما
مث ردیفی از پرنده رو سیما
با درد دمخوری، دمنوش آجری
تعارف نمی‌کنم، به درد میخوری
مث خط بریل، مث عصا سفید
مث پله برقی، در مرکز خرید
مث هوای قطب، برا خواب خرسا
مث یه سورتمه، واسه اسکیموها
چون طوفان طبس در ساعتی شنی
حجمی که نصبه در میدون محسنی
رو خط استوا بارون سرسری
بر می‌خوری به درد، به درد می‌خوری
به درد می‌خوری مث داروخونه
مث شابدالعظیم برای دیوونه

۱۰- چپلنگ

چگونه، چه شکلی، چه فرمی، چه جوری؟
بهش چای دادن، رسیدی به قوری؟
چطو دره جنیا رو گذشتی؟
گذشتن یه چیزه، چطو بازگشتی؟
شدی شهره اصلا به چپلنگی خود
به اسم شدید و نفس تنگی خود
که یکهو بخوردی به پست پلنگی
پلنگو گرسنه، چه جنگی، چه جنگی!
تو برگشتی اما نه مثل همیشه
لباست پلنگی مث سرخپوسا
زدی چال کردی یه پاتو تو بیشه
به اون صبح خونی نخوندن خروسا
هزارپا شدی یکهو تب لرز کردی
هزارپای اضافت ز کی قرض کردی؟
چنین قوتی از کجا بت رسیده؟
کیو فرض کردی؟ چیو فرض کردی؟
شتابت چقدره، چگونه دویدی؟
به گرد سم اسب یارت رسیدی؟
به یاری که مشهوره به Roadrunner
مث می‌میگ می‌پیچه توی معابر

۱۱- درد بی‌دردی

دلم گتشن از ای روزگار نامردی
یکی از غصه نمردن یکی از درد بی‌دردی
دلم گتشن از ای روزن سیاه مث شوو
نه جرات امهه وا بیداری و نه زهره خوو
خووم پر از گرازن و کراسن پر از گریک و عذاب
سراب هرچه که دیدم صبا همیشه سراب
دلم دلم دلم
ای دلم ای دلم
دلم هماوه که ای چشمونت تکون ایخا
غزل‌ترین غزلم تخت آسمون ایخا
دلم چنون گتشن از ای عمر تلخ و بی‌حاصل
اگم خوشا همه که نه احساس ایهه نه جون و نه دل

۱۲- در من برو شکار

هکتارها علف، در پای انتظار
در من قدم بزن، در من برو شکار
من چون سپیدی تلخ ته نوار
من بی‌قرار هم میرم سر قرار
اینجوری پیش بره، تموم میشه تنم
برگشته عادت ناخن جویدنم
میرم هدر میشم، خونین جگر میشم
میرم تو نیستی، پرخاشگر میشم
برگرد پیش من، ای قوم و خویش من
برگرد و بکش دستی به ریش من
هوشم خودش پرید، چشم چپم شکست
نیستی خودت اما تاثیراتت که هست
(شروه‌خوانی)
عزیزم، ای عزیزم
قد و بالای عزیزم گل بریزم
ناز مکن جان، بدو دلبر مه
غیض مکن جان، بدو باور مه
ناز مکن جان، بدو باور مه
بیا جانم، بیا جانان جهانم

۱۳- هومبا

هومبا شیر شیر گاو
هومبا به روغن گاو
هومبا گاون کجا ارن
هومبا پشت کلات ان
هومبا کلات اجنبدپهومبا شهر اغرومبد
یار یالانن هستم بی تو
ماده گاو ول کن گسکم بی تو

عکس‌های آلبوم در من برو شکار

متن ترانه‌های آلبوم‌های گروه داماهی با گویش محلی خوانده می‌شود، در ادامه می‌توانید متن ترانه‌های آلبوم دوم گروه داماهی را به دو زبان فارسی و انگلیسی ببینید، لطفا روی تصاویر کلیک کنید تا متن اشعار را واضح‌تر ببینید.