انتشار آلبوم «ماهی سیاه کوچولو» با آثاری از آهنگسازان ایرانی در بلژیک

موسیقی و موسیقیدان‌های ایرانی آنسوی مرزهای ایران هم حضور دارند. به تازگی، یک گروه موسیقی بلژیکی با اجرای آثاری از آهنگسازان ایرانی همچون علی رادمان، آلبومی به نام «ماهی سیاه کوچولو» را عرضه کرد.

گروه موسیقی هفتکرافت (Haftcraft) که مقر آن در کشور بلژیک است، در سال ۲۰۱۷، در فستیوال Bozar واقع در شهر بروکسل، قطعاتی را با حال‌و‌هوای موسیقی شرقی در قالب برگزاری کنسرت، اجرا کرد. نکته جالب توجه این برنامه این بود که موسیقی آن، توسط آهنگسازان ایرانی ساخته شده بود. چندی پیش قطعات اجرا شده در این کنسرت به صورت یک آلبوم موسیقی به نام «ماهی سیاه کوچولو» (The Little Black Fish) در بلژیک منتشر شد. ساختار قطعات این آلبوم بر اساس موسیقی کلاسیک غربی است با این حال هر قطعه به موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی فولکلور ایرانی ارجاع دارد. در این آلبوم هر آهنگساز ساختار موسیقی غربی را با تم موسیقی ایرانی به شیوه‌ای منحصر‌به‌فرد تلفیق کرده است. اشعار آلبوم «ماهی سیاه کوچولو» برگرفته از آثار شاعران صاحب‌نام ایران از گذشته تا حال، مانند: سهراب سپهری، نیما یوشیج و مولانا است و اشعار تمام قطعات به زبان فارسی خوانده شده‌اند. نام این آلبوم نیز از نام یکی از قطعات موجود در آن اقتباس شده است.

آلبوم «ماهی سیاه کوچولو» شامل آثاری از آهنگسازان ایرانی: علی رادمان، مهدیس کاشانی، رضا نکیسا، آیدین مفخم، وحید طارمی و بهرام اسکویی‌زاده است. آهنگسازان ایرانی در این قطعات تم‌های حساس موسیقی ایرانی را به شکل‌های هنری انتزاعی تبدیل کرده‌اند. نوازندگان و خوانندگان این گروه بسیار ماهر و حرفه‌ای هستند، می‌توانید عصاره این مهارت را در صدای سوپرانوی آلبانیایی Ana Naqe که آهنگ‌های این آلبوم را به زبان فارسی می‌خواند، مشاهده کنید.

به همین بهانه از مجله پیانو باربد با دکتر علی رادمان، آهنگساز قطعه «مثنوی»، تماس گرفتیم و از ایشان درباره این قطعه پرسیدیم:

قطعه مثنوی بر اساس برخوردهای من با چند صدایی در موسیقی ایرانی ساخته شده است. من سال‌هاست که تجربیاتی را در این زمینه تصنیف کرده‌ام و قطعه «مثنوی» یکی از آن‌هاست که ورژن اصلی آن برای «سنتور و ارکستر» و «سنتور و الکترونیک و ارکستر» تنظیم شده است. این قطعه بارها در تهران و شیراز و خارج از ایران اجرا شده است. اما من برای اجرای گروه هفتکرافت این قطعه را بازنویسی کردم برای: کوارتت زهی، فاگوت و یک خواننده سوپرانو و تغییراتی را در اسکلت قطعه به وجود آوردم.


نام قطعات و آهنگسازان آلبوم «ماهی سیاه کوچولو»
مثنوی: علی رادمان
ماهی سیاه کوچولو: مهدیس کاشانی
پرتوهای ماه: رضا نکیسا
خاموش: وحید طارمی
بزرگداشت ابوالحسن صبا: آیدین مفخم
این جنایت است (بعد از متنی از احمد شاملو): مهدیس کاشانی
چنگی: بهرام اسکویی‌زاده

گروه نوازندگان:
سوپرانو: Ana Naqe
باسون: Bert Helsen
ویولون: Maria Elena Boila
ویولون: Philip Handschoewerker
ویولا: Katelijne Onsia
چلو: Lesya Demkovych

تیزر این آلبوم را در ادامه تماشا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *