۸ دلیل که شما را ترغیب می‌کند، نوازندگی یوکللی را یاد بگیرید

نام لاتین این ساز ukulele است، اما در فارسی با اسم‌های متفاوتی رایج شده است: یوکللی، یوکلله، اوکوله له یا گیتار اوکوله له. ممکن تعدادی اصلا ندانند که این ساز اوکوله له چیست! برای دریافت جواب این پرسش مطلب «یوکللی چیست؟» می‌تواند برای‌تان مفید باشد.

Jake Shimabukuro، نوازنده ژاپنی زبردست یوکللی است که در اجرایی که در ویدیو زیر می‌بینید، قطعه «خوش شانس باش» (get lucky) از گروه فرانسوی دو نفره Daft Punk را کاور کرده است. با هم تماشا کنیم.


یوکللی سازی است که نمونه‌های بسیار با کیفیت‌‌اش هم با قیمت‌های نسبتا مناسبی در دسترس است. وارن بافت، مدیرعامل و یکی از بزرگ‌ترین سهامداران شرکت برکشایر هاتاوی، یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین افراد حال حاضر جهان ماست. او در سن ۷۸ سالگی قوای ذهنی بسیار سرحال و تیزی دارد و آن را مدیون نواختن یوکللی است!

آیا یوکللی جایگزین خوبی برای گیتار است؟

پاسخ نوازندگان این است که تفاوت‌های گیتار و یوکللی، محسوس است و بهتر است یوکللی را سازی در نظر بگیریم که ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خودش را دارد. یوکلله، ۴ سیم دارد و کوک کردن ویژه خودش را نیاز دارد. نواختن یوکللی در گام‌های دو، فا و سل راحت است، اما در گام‌های دیگر کمی اذیت‌ می‌کند. شما می‌توانید ملودی‌ها و آهنگ‌های مخصوص گیتار را با یوکللی اجرا کنید، اما معمولا نیاز دارید که آن‌ها را ساده کنید یا کمی تغییر بدهید. ضمنا نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که رنگ صوتی که گیتار دارد با رنگ صدای یوکللی تفاوت محسوس دارد.
اما اگر خودتان یک نوازنده گیتار هستید، تجربه نواختن یوکللی می‌تواند، تجربه جالبی برای شما باشد. یوکللی، کوچک‌تر، ارزان‌تر و قابل حمل‌تر است، ضمن اینکه حال‌و‌هوای دلپذیری دارد. یک نوازنده خوب گیتار می‌تواند در طول ۲۰ دقیقه، آکورد گرفتن یوکللی را یاد بگیرد. همین تبدیل کردن رپورتوآر‌های گیتار به یوکللی می‌تواند لحظات لذت‌بخشی را برای یک نوازنده گیتار بسازد! نکته مثبت دیگری که داشتن یک یوکلله در خانه می‌تواند به همراه داشته باشد، این است که اگر در خانه کودک داشته باشید، خیلی راحت‌تر از گیتار می‌توانید به او نواختن یوکللی را یاد بدهید و همچنین دیگر به اندازه قبل، نگران آسیب‌ دیدن سازتان نخواهید بود.
شاید ما هیچ‌وقت به طور مجزا، ویژگی‌ها و مزایای این ساز کوچک فکر نکرده باشیم، در این مطلب در مجله پیانو باربد با ۸ دلیل که احتمالا ما را به خرید و نواختن یوکللی ترغیب می‌کند، آشنا می‌شویم.

۱- سیم‌های کمتر

یوکللی تنها، ۴ سیم دارد و در قیاس با گیتار که معمولا ۶ سیم دارد، یادگیری و تسلط بر این تعداد سیم‌ راحت‌تر است. جنس سیم‌های یوکللی نایلون است نه فلز و همین نواختن را برای تازه‌کار‌ها راحت‌تر می‌کند، چراکه سیم‌های فلزی نیاز به قدرت بیشتری برای نواختن دارند. علاوه بر این فرت‌های (پرده‌‌) یوکللی به هم نزدیک‌تر هستند و به همین خاطر نوازنده احساس راحتی بیشتری هنگام گرفتن آکوردها دارد.

۲- آسانی در یادگیری

نواختن یوکللی در مقایسه با گیتار خصوصا برای نوجوانان و کودکان کار آسان‌تری است. برای دستان و انگشتان کوچک‌تر، گرفتن و نگه‌داشتن سیم‌های یوکللی به مراتب راحت‌تر است. خوشبختانه اندازه و ساختار کوچک یوکللی آن را گزینه‌ای عالی برای دستان کوچک ساخته است. به طور کلی نواختن یوکللی در مقایسه با سایر سازهای زهی کار راحت‌تری است. ده‌ها آموزش آنلاین و آفلاین در فضای اینترنت برای آموزش یوکللی موجود است که می‌توانید از آن‌ها در آغاز نوازندگی‌تان کمک بگیرید.

۳- تنوع در اندازه

یوکللی در اندازه‌های گوناگون موجود است. سوپرانو (۲۱)، کنسرت (۲۳)، تنور (۲۶) و باریتون (۳۰). موجود بودن یوکللی در سایزهای متنوع دو مزیت دارد، اول اینکه شما گزینه‌های مختلفی پیش‌رو دارید تا آن یوکللی را که برای‌تان مناسب‌تر است انتخاب کنید و دوم اینکه می‌توانید انواع سبک‌های موسیقی مختلف را با آن‌ها اجرا کنید.

۴-آسانی در نوازندگی، برای کسانی که سازهای دارای فرت (پرده) را قبلا نواخته‌اند

نواختن یوکللی بسیار برای کسانی که پیشتر ماندولین یا گیتار یا سازهای مشابه را نواخته‌اند آسان است. با اینکه آکوردهای یوکللی با گیتار متفاوت است، اما چون تنها ۴ سیم دارد، نوازندگانی که با پرده‌ گرفتن آشنا هستند، به راحتی می‌توانند آکوردهای یوکللی را یاد بگیرند.

۵- تنوع در اجرای سبک‌های موسیقی

شما می‌توانید به راحتی آکوردهای یوکللی در سبک‌های مختلف موسیقی را در فضاهای آنلاین پیدا کنید. راک، جاز، پاپ، کلاسیک، فولک و خلاصه هر سبکی که شما به آن علاقه داشته باشید، حتما قطعاتی برای یوکللی در آن سبک پیدا خواهید کرد. در ادامه دونوازی زیبای یوکلله و ملودیکا را ببینید.

۶- سازی همه‌کاره

اگر بخواهید خودتان قطعه‌ای موسیقی بسازید، به نظر ساز یوکللی انتخاب مناسبی برای این کار است. با یوکللی انواع الگوهای ریتم‌ و خط‌های ملودی را می‌توان اجرا کرد.

۷ سازی قابل حمل

قطعا این یک مزیت بزرگ برای یوکللی محسوب می‌شود که اندازه‌اش کوچک است و وزن کمی هم دارد. این خصوصیت باعث می‌شود که حمل‌ونقل آن بسیار ساده باشد. حتما زمان‌هایی را به خاطر دارید که در کمپ‌های دانشجویی یا دوستانه آتشی کنار ساحل روشن کردید و دوست دارید در دوره‌همی‌تان ساز بزنید ولی حمل سازه به مکان کمپ خودش داستانی می‌شود. اما وقتی صحبت از یوکللی باشد، وضع فرق دارد. حمل آن به مراتب آسان‌تر از سازهای مشابه دیگر است.

۸- قیمت مناسب

یوکللی یا یوکلله در گالری‌ها و فروشگاه‌های ابزار آلات موسیقی معمولا به قیمتی بسیار پایین‌تر از گیتار و سازهای مشابه موجود است. شما می‌توانید با پرداختی به نسبت کمتر، یک ساز با کیفیت بخرید که یادگیری‌اش هم نسبت به بقیه سازهای هم‌رده‌اش آسان‌تر است. با صرف هزینه‌ای کمتر، کسی هم هست که نخواهد تجربه نواختن یک ساز جدید را داشته باشد؟

نتیجه‌گیری!

تصور کنید که با دوستان‌تان در ساحل هستید و از آوای گوش‌نواز امواج دریا و نور ماه لذت می‌برید. در این شرایط اگر سازی با خود داشته باشید قطعا دوره‌همی‌تان هیجان‌انگیز‌تر و حتی رمانتیک‌تر می‌شود. یوکللی انتخابی است که برای هر فضایی از دوستانه تا عاشقانه مناسب است و همیشه آهنگ‌هایی هست که بتوانید با این ساز متناسب با حال‌و‌هوای‌تان بنوازید. اگر کسی هستید که به موسیقی علاقه‌ دارید و دوست دارید که هیجان نواختن یک ساز جدید را تجربه کنید، یوکلله می‌تواند گزینه دلخواه شما باشد.

منبع:
Making Music
Quora

1 دیدگاه دربارهٔ «۸ دلیل که شما را ترغیب می‌کند، نوازندگی یوکللی را یاد بگیرید»

  1. سلام یوکللی توی بوشهر پیدا میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *