انواع گیتار

انواع گیتار: مقایسه گیتار آکوستیک (سیم فلزی) و گیتار کلاسیک (سیم نایلون)

شاید برای شما هم این پرسش به وجود آمده باشد که تفاوت گیتار کلاسیک و گیتار آکوستیک در چیست؟ یا اینکه انواع گیتار آکوستیک چیست؟ تفاوت صدای گیتار سیم فلزی و سیم نایلون چگونه است؟ در این مطلب، سعی می‌کنیم به این سوالات شما پاسخ دهیم و یک ویدیوی آموزشی هم برای درک بهتر مطالب مشاهده خواهید کرد.
در مطالب پیش‌تر در مجله پیانو باربد خواندیم که ساز لیر از روی ساز چنگ ساخته‌ شده است و در اساطیر یونان اختراع آن را به هرمس نسبت می‌دهند. گویا یونانیان باستان دو نوع ساز لیر داشتند، یکی به نام «لیرا» و دیگری به نام «کیتارا»، کیتارا به وسیله رومی‌ها تغییرشکل یافت؛ نام گیتار نیز از همین کلمه گرفته شده‌ است. گیتار شاید محبوب‌ترین ساز میان عموم مردم باشد. خیلی از علاقه‌مندان به گیتار، دوست دارند، نوازندگی این ساز را آغاز کنند. گام اول برای آغاز نوازندگی، انتخاب و خرید یک گیتار دلخواه‌ است و یکی از رایج‌ترین سوالاتی که اغلب علاقه‌مندان با آن رو‌به‌رو می‌شوند این است که گیتار آکوستیک (سیم فلزی) بخرم یا گیتار کلاسیک (سیم نایلون)؟

گیتار آکوستیک

پرسش اصلی این است که ساز آکوستیک چیست؟ احتمالا این اصطلاح را در خصوص سازهای دیگر هم شنیده باشید، مثلا پیانو آکوستیک یا ویولن آکوستیک. به طور کلی در سازهای آکوستیک، برای تقویت صدا از قطعه‌ای الکترونیکی استفاده نمی‌شود و صدادهی ساز صرفا با ساختمان ساز انجام می‌گیرد. در گیتار آکوستیک، بدنه ساز یا اصطلاحا سالن ساز توخالی است و کار تقویت صدا را به عهده دارد. در واقع، اصطلاح آکوستیک، یک اصطلاح پوششی است که شامل تمام انواع گیتار می‌شود که برای تقویت صوت‌ تنها از بدنه توخالی ساز استفاده می‌کنند و داخل ساز از میکروفن (پیکاپ) استفاده نشده است. به طور کلی گیتار آکوستیک، ۶ سیم دارد و به دو زیرشاخه اصلی زیر تقسیم می‌شود:
گیتار آکوستیک سیم استیل یا سیم فلزی (گیتار آکوستیک)
گیتار آکوستیک سیم نایلون (گیتار کلاسیک)
نکته اینجا است که گیتار آکوستیک سیم استیل (سیم فلزی) را عمدتا به تنهایی، «گیتار آکوستیک» هم می‌نامند که در برابر گیتار آکوستیک سیم نایلون قرار می‌گیرد که به «گیتار کلاسیک» معروف است. پس آنچه باید در ذهن داشته باشید که گیتار کلاسیک هم از نظر ساختمان ساز «آکوستیک» است.

نوازنده گیتار
گیتار آکوستیک

گیتار آکوستیک یا گیتار سیم فلزی

گیتار آکوستیک سیم فلزی، در واقع گیتار کلاسیک همه اعصار است. دقت کنید که می‌گوییم classic نه classical! گیتار آکوستیک سیم استیل، نمونه اصلی گیتار است و به همین دلیل کلاسیک‌ترین نوع آن است. اما وقتی اصطلاح «گیتار کلاسیک» را به کار می‌بریم که انگلیسی آن «classical guitar» می‌شود، منظور نوع دوم گیتار آکوستیک است که تفاوت‌هایی با گیتار آکوستیک سیم فلزی دارد. پس نکته این جا است که گیتار آکوستیک سیم فلزی، از نظر قدمت، کلاسیک محسوب می‌شود، اما اصطلاح «گیتار کلاسیک» برای گیتار آکوستیک سیم نایلون به کار می‌رود.

گیتار آکوستیک سیم فلزی یا گیتار آکوستیک، ۶ سیم از جنس فلز استیل دارد. تنوع اجرای این نوع گیتار از تمام انواع دیگر آن بیشتر است، یعنی شما می‌توانید آن را برای نواختن هر سبکی استفاده کنید و به اصطلاح یک ساز چندکاره است. در واقع همین سیم‌های استیل هستند که به این ساز قدرت می‌دهند در هر سبک و ژانری بتوان با آن نواخت. از گیتار آکوستیک بیشتر در سبک‌های جز، بلوز، کانتری و راک استفاده می‌شود. برای نواختن این نوع گیتار معمولا از پیک گیتار استفاده می‌شود، چراکه جنس فلزی سیم‌های عمدتا باعث بریدگی سر انگشتان نوازنده می‌شود. 

صدای گیتار سیم استیل، به‌خاطر جنس سیم‌هایش صدایی متالیک است. قدرت صدادهی این نوع گیتار آن‌قدر نیست که بتواند در فضاهای بزرگ، پاسخگو باشد، اما با این حال شما می‌توانید در جلوی سوراخ صدای آن یک میکروفن وصل کنید تا بتوانید برای پخش صدا از امپلی‌فایر استفاده کنید. یا حتی داخل محفظه آن یک پیکاپ نصب کنید تا صدا را تقویت کند. ضخامت سیم‌های فلزی گیتار آکوستیک، متفاوت است و از زیر به بم روی ساز قرار گرفته است. 

گیتار فلت تاپ و گیتار آرک تاپ

 اگر اصطلاح «گیتار فلت تاپ» (flat top) را شنیدید، بدانید که عمدتا منظور «گیتار آکوستیک سیم فلزی» است. خوب است بدانیم که بخش تاپ در گیتار، منظور صفحه چوبی روی ساز است که سیم‌ها روی آن قرار گرفته‌اند و در گیتار فلت تاپ، این صفحه برآمده نیست و کاملا صاف است. ضخامت چوب صفحه تاپ ساز، در صدای ساز تأثیر‌گذار است. گیتار سیم استیل یا گیتار آکوستیک، صدایی ایجاد می‌کند که جنس آن به طور محسوس با سایر انواع گیتار فرق دارد. اگرچه اصطلاح فلت تاپ عمدتا برای گیتار آکوستیک سیم استیل استفاده می‌شود، اما برای برخی از گیتارهای الکتریک هم به کار می‌رود. معمولا این اصطلاح رادر مقابل آرک‌تاپ (arch top) به کار می‌برند. چیزی که این نوع گیتار را متمایز می‌کند، صفحه رویی قوس‌‌دار آن است. صدای گیتار آرک‌تاپ برای موزیسین‌های سبک‌های جاز، بلوز، راک‌بلی و سایکوبلی محبوب است. این گیتار هم ۶ سیم دارد. صفحه رو و پشت آن قوس دارد و صاف نیست. پل آن قابل تنظیم و قابل حرکت است. سوراخ صدای آن به شکل f است (F-holes) و همین آن را به خانواده ویولن بسیار شبیه می‌کند. ما در مطلبی جداگانه درباره انواع گیتار الکتریک مفصل صحبت می‌کنیم.

گیتار آرک تاپ
گیتار آرک تاپ، گیتاری که از نظر ظاهر به ویولون شبیه است

بیشتر بدانیم: انواع گیتار آکوستیک: شکل بدنه و اندازه

گیتار کلاسیک یا گیتار سیم نایلون

در این نوع گیتار ۳ سیم بالایی که سیم‌های با صدای زیر هستند، از جنس نایلون هستند و ۳ سیم پایینی که سیم‌های باس هستند، هسته نایلونی با روکش فلزی یا نایلون درهم‌تنیده دارند. اگر به موسیقی اسپانیایی و سبک فلامنکو علاقه دارید، بدانید که از این گیتار در سبک های کلاسیک، فلامنکو و همچنین پاپ استفاده می‌شود. گیتار آکوستیک سیم نایلون یا گیتار کلاسیک همچون پیانو، به عنوان سازی تک نواز شناخته شده‌ است. 

تفاوت گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک

در ظاهر گیتار آکوستیک شبیه به گیتار کلاسیک است. اما گیتار کلاسیک به طور قابل‌ملاحظه‌ای کوچک‌تر از گیتارآگوستیک است. فرو رفتگی دو طرف بدنه گیتار که به «کمر» معروف است، در گیتارهای کلاسیک، باریک‌‌تر است و همین موضوع باعث می‌شود که نواختن آن‌ها در حالت نشسته راحت‌تر باشد. تفاوت عمده دیگری که در اندازه‌های گیتار آکوستیک در مقابل گیتار کلاسیک مشهود است، این است که گیتار کلاسیک نسبت به گیتار آگوستیک، فرت بورد یا گردن پهن‌تری دارد.

گیتار کلاسیک و گیتار آکوستیک سیم فلزی
تفاوت ظاهری گیتار آکوستیک سیم فلزی را با گیتار کلاسیک ببنید

اما تفاوت اصلی و عمده این دو نوع گیتار این است که همان‌طور که گفتیم در گیتار آکوستیک، سیم‌ها از جنس فلز استیل هستند اما در گیتار کلاسیک، سه تا از سیم‌ها هسته نایلونی دارند و سه تای دیگر تماما نایلونی هستند. به همین دلیل صدای گیتار آکوستیک با داشتن سیم‌های فلزی دارای یک زنگ خاص است و همین طنین زنگ‌دار، باعث شده تا بیشتر در آهنگ‌های بلوز، کانتری، فولک و راک به کار رود. جنس نایلونی سیم‌های گیتار کلاسیک صدایی عمیق، ملایم و نرم‌تر به این نوع گیتار می‌دهد. همان‌طور که گفتیم در واقع تنها سیم‌های نازک‌تر از جنس نایلون تنها هستند، اما سیم‌های بم‌تر، فقط هسته‌ نایلونی دارند و روکش آن‌ها گاهی فلزی است.

علاوه بر این، این دو گیتار در برخی تکنیک‌های نوازندگی با هم تفاوت دارند. به این دلیل که دسته گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک باریکتر است و سیم‌ها به یکدیگر نزدیک ترند؛ لذا تکنیک هایی مثل آکورد گرفتن روی این ساز راحت‌تر است. البته اجرای صحیح و شفاف نت‌ها با این ساز قدرت بیشتری لازم دارد، چرا که سیم‌های این ساز فلزی هستند.

در مجموع، تمام این تفاوت‌های ساختاری موجب تفاوت رنگ صدا یا جنس صدا در ساز می‌شوند و از هیچ راهی جز گوش دادن به صدای هر دوی آن‌ها، نمی‌شود، متوجه تفاوت آن‌ها شد. به همین خاطر مجله پیانو باربد ویدیویی را که در ادامه می‌آید تهیه کرده است تا شما، عملا متوجه تفاوت‌ آن‌ها شوید.

منتخب منابع:
THE SOUND JUNKY
DAWSONS

13 دیدگاه دربارهٔ «انواع گیتار: مقایسه گیتار آکوستیک (سیم فلزی) و گیتار کلاسیک (سیم نایلون)»

  1. با سلام، ممنون از توضیحاتتون. خیلی جالب و آموزنده بود.

  2. میتونیم به گیتار اکوستیک سیم نایلونی وصل کنیم ؟ حس میکنم چون بادی بزرگ تری داره صدای خوبی بده ولی مطمعن نیستم لطفا راهنمایی کنید

  3. میتونیم به گیتار اکوستیک سیم نایلونی وصل کنیم ؟ حس میکنم چون بادی بزرگ تری داره صدای خوبی بده ولی مطمعن نیستم به گیتار آسیب برسونه مثل سیم های فلزی به گیتار کلاسیک لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام، خیر متاسفانه این امکان وجود ندارد چون که صفحه گیتار آکوستیک ضخیم‌تر هستش در نتیجه‌ صدای خوبی نخواهید داشت.

  4. سلام
    اگه به گیتار کلاسیک سیم فلزی ببندیم آیا به دسته گیتار و گوشی ها آسیب میرسونه؟

  5. من چند سوال دارم
    آیا میشه به گیتار کلاسیک سیم فلزی بست
    _ گوشی ها میتونن کوک رو نگهدارن
    _مشکلی برای دسته گیتار پیش نمیاد چون بنظر میرسه به دسته گیتار بیشتر فشار بیاد
    _ گیتار بابک امینی رو دیدم که سفارشی ساخته شده گیتار آکوستیک با دسته پهن مشابه کلاسیک ولی با گوشی های مدل گیتار الکتریک یا آکوستیک
    آیا کشش سیم های فلزی ممکنه به گوشی های مدل کلاسیک آسیب برسونه
    _ در انتها کشش کدوم مدل سیم فلزی مشابه سیم نایلونی هاست که به دسته کمتر فشار بیاد_ میدونم کشش نایلونی ها هم متفاوته فقط بلحاظ آسیب رسوندن به دسته و گوشی میخوام بدونم
    08 _09 010_ 011
    میدونم کشش 08 کمتره ولی میخوام بدونم کدومش آسیب نمیزنه
    ترجیح خودم 011 هستش ولی میترسم آسیب بزنه
    _ آیا دسته های آلن خور رو استحکام دسته هم تاثیر دارن برای همینه که اکثر آکوستیکا دستشون آلن خوره؟
    من هر دو مدل گیتارارد دارم ولی دوست دارم گیتار دسته پهن با سیم فلزی رو امتحان کنم
    ممنون میشم اگه به تک تک سوالاتم جواب بدید
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      ترجیح این است که برای گیتار های کلاسیک از سیم های فلزی استفاده نکنید زیرا ساختار فیزیکی ساز به‌گونه‌ای طراحی شده که تحمل فشار حاصل از سیم های استیل را ندارد و ممکن است به گوشی،دسته،پل و …آسیب برساند.
      همچنین به‌دلیل متفاوت بودن ساختار درونی کاسه ساز (گیتار های کلاسیک و آکوستیک) استفاده از سیم استیل پیشنهاد نمی‌شود زیرا صدای مناسبی تولید نمی کند اما در صورت تمایل بهتر است از سیم های اکسترا لایت استفاده شود.
      در آخر آلن خور بودن گیتار در استحکام دسته تاثیری ندارد.

      1. دوستم از سیم فلزی روی گیتار کلاسیک استفاده کرد واسه آموزشگاه موسیقی و مشکلی نداشت

  6. خیلی خیلی ممنون بابت مطلب مفیدتان
    صدای هر دو گیتار برام هیجان انگیز بود و واقعا بینشون موندم، زیاد هم مشکلی با فاصله سیم ها و ویژگی های هر کدوم ندارم، فقط صداشون برام مهمه که خیلی انتخابشونو سخت کرده…
    دوستان میتونین نظر بدین که کدوم به دلتون بیشتر نشست، برای جمع های دوستانه کدوم مناسب تر هس؟ ممنون

  7. با سلام
    ممنون ميشم اگر سوالمو جواب بديد
    من علاقه زيادي به گيتار اكوستيك دارم اما هيچ اموزشگاهي تدريس اكوستيك نداره و همه كلاسيك كار ميكنن يك اموزشگاه گفت اموزش گيتار اكوستيك با كلاسيك فرق نداره و اگر توي كلاسيك حرفه اي بشم اكوستيك هم ميتونم بزنم ميخواستم بدونم اين حرف صحت داره؟؟چون دسته گيتار اكوستيك از كلاسيك بزرگ تره

    1. درود بر شما دوست عزیز،
      بله کسی که گیتار کلاسیک کار کرده باشه می‌تونه آکوستیک هم بزنه ولی اگه سبک هایی که مخصوص گیتار آکوستیک هست مثل جز، بلوز، کانتری و … را بخواین اختصاصی کار کنید بهتر که از همون اول گیتار آکوستیک کار کنید. موفق باشید.

  8. عالی دمتون گرم کامل بود

    1. دوست عزیز، خیلی خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید واقع شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *