جملههایی الهامبخش درباره موسیقی- قسمت دوم
در این نوشته جملههایی از موزیسینها و دیگر افراد مشهور دربارهی موسیقی نقل میکنیم. شاید خواندن این جملهها الهامبخش باشد و اگر نه، دستکم دانستن برخی از آنها از زبان مشاهیر خالی از لطف نیست.
در این نوشته جملههایی از موزیسینها و دیگر افراد مشهور دربارهی موسیقی نقل میکنیم. شاید خواندن این جملهها الهامبخش باشد و اگر نه، دستکم دانستن برخی از آنها از زبان مشاهیر خالی از لطف نیست.
در اشعار حافظ، همچون اشعار سایر شاعران فارسیزبان، اصطلاحاتی وجود دارد که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به سازهای موسیقی، و سایر اصطلاحات موسیقایی اشاره دارد. در این نوشته ،برخی الفاظ و اصطلاحات موسیقایی به کار رفته در شعر حافظ را عنوان می کنیم و به ذکر معانی آن ها از کتاب هایی چون فرهنگ فارسی معین، “حافظ نامه” خرمشاهی و” رباب رومی ” از مهدی ستایشگر، پرداخته و شاهد مثالهایی از دیوان شاعر، برای آن میآوریم.
احتمالا عبارتهای مشهور به جا مانده از زبان بتهوون را کمابیش خوانده یا شنیدهاید. سخنان او درباره موسیقی و گاه مسائل وجودی دیگری است که عمدتا در بزنگاههای زندگی و مواجهه با بحرانها از زبان او ثبت شدهاند.در این نوشته مهمترین سخنان بتهوون را با هم میخوانیم.
در این نوشته جملههایی از موزیسینها و دیگر افراد مشهور دربارهی موسیقی نقل میکنیم. شاید خواندن این جملهها الهامبخش باشد و اگر نه، دستکم دانستن برخی از آنها از زبان مشاهیر خالی از لطف نیست.
اپرا بوفا به اپرای کمدی گفته میشود که در اوایل قرن هیجده بهعنوان ژانر جداگانهای از اپرا نمایان شد. ویژگی این سبک، استفاده از زبان مردم عادی و گویشهای محلی است و برخلاف سریال اپرا، موضوع آن مشکلات رایج مردم عادی است.
نانت زنی بود که در دورهای از زندگی بتهوون برایش مادری میکرد. او به خانهی بتهوون سر میزد. در دوران بیماری مراقبش بود و برایش محل اقامت پیدا میکرد. اما مهمتر از اینها، او زنی بود که در کارخانهی پیانوسازیاش برای بتهوون پیانو میساخت.
کولت ماز، پیانیست فرانسوی، که تنها چند هفته قبل از شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ به دنیا آمد، در آستانهی انتشار آلبوم جدیدی از اجراهای خود است.
رد پای گشت و گذار بتهوون در جهان پیانو را میتوان در چند پیانو مشهور زمان او یافت. در این نوشته به نقل از مجلهی پیانیست، به سراغ پیانوهایی میرویم که زمانی با دستهای بتهوون آشنا شدهاند.
جملهای از بتهوون نقل میشود که گفته است: «پیانو یک ساز ناکافی هست و ناکافی میماند.». از زمان ورود او به عرصهی نوازندگی پیانو تا پایان عمرش، در ساختار ساز پیانو تغییراتی ایجاد شد. بتهوون که مدام دنبال سازی با صدای بهتر بود طرفدار این تغییرات بود، اما در نهایت، هیچ کدام از پیانوهای آن زمان نتوانست رضایت او را جلب کند.
نخستین پیانیست تاریخ جهان را احتمالا باید از میان سه نام آشنای باخ، بتهوون و موتسارت انتخاب کرد. پس از اختراع پیانو در اوایل سده ی 1700، موتسارت و بتهوون از نخستین و بهترین نوازنده های این ساز بودند. موتسارت نخستین کسی بود که قطعه های بسیاری را با پیانو اجرا کرد.
نهنگ 52 هرتزی، یک نهنگ تنها از گونه های ناشناس است که با فرکانس غیرمعمول 52 هرتز صدا ایجاد می کند. این گام در فرکانس بالاتری نسبت به سایر گونههای مشابه نهنگ است و باعث می شود صدای این نهنگ به گوش سایر نهنگ ها نرسد.
نهنگ ها موجوداتی بسیار اجتماعی هستند. آنها از انواع صداها برای برقراری ارتباط و معاشرت با یکدیگر استفاده میکنند. کلیک، سوت و تماس پالس، سه نوع اصلی از صداهایی هستند که نهنگ ها ایجاد می کنند.